Hej! Har precis haft tillträde till ett hus byggt 1958, med parkett lagt i vad jag hört kallas "holländsk" läggning, med 3-staviga rektangulära och kvadratisk sektioner.

Se bild.

Tips på liknande att köpa för att lägga i två intilliggande sovrum?
 
  • Mönstrat trägolv med olika nyanser av bruna plankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kährs har men inte exakt lika. Det finns snygga heltäckande mattor till sovrum annars. Gör rummen mysiga och aldrig kalla golv.
 
Du borde kunna annonsera efter liknande begagnat golv. Tyvärr är det många som river ut golv likt detta vid renoveringar. Så det borde inte vara helt svårt att få tag i. Eventuellt kan du ju höra med ett par lokala golvläggare om de har uppdrag där de kan komma över liknande golv i gott skick.

Jag har själv plockat upp ett sådant golv från ett helt plan i vår villa, för att kunna komma åt att byta rostiga avloppsstammar samt installera golvvärme etc samt för att bygga ut huset.

Vi lät sedan en golvläggare "nylägga" golvet i en utbyggnad eftersom vi fått golv över pga klinkers i hallen.
Efter slipning och lackning kan man inte skilja det omlagda golvet från vårt slipade orginalgolv.

Vad jag vill säga är egentligen, att det i mitt fall gått bra att plocka upp ett sånt golv och lägga tillbaks det i ett annat rum med bra resultat.

PS. Vårt golv hade en väldigt tjock ek-del (slityta) som efter slipning var tjockare än nya kvalitetsgolv från t.ex. Kährs.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Sök bara på holländskt mönster får du upp olika varianter. Tarkett exempelvis har liknande med antal "vinkelräta" stavar (tror det är 3)
 
  • Gilla
Lifestyle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.