Hej! Då kommer min premiär-post som rykande färsk nybliven villaägare till ett självdragsventilerat hus byggt 1958, där vi körde igång renovering av ytskikt igår på tillträdesdagen. No time to loose :)

Min första fråga gäller huruvida ångspärr/broms, luftspalt och eventuellt annat skikt bör sättas mellan gipsskivorna i innertaket och råsponten som ligger mot kallvinden.
- Vi har precis rivit ett vävspänt innertak med 5 cm luftspalt mot råspont, som nu ska ersättas med gipsskivor.
- Kanske att man på sikt vill isolera vinden

Byggaren säger att varken ångbroms/spärr eller luftspalt behövs.
 
  • Inomhus med träpanel i taket. Skadad vit vägg och tak, synliga isoleringsmaterial och träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Skulle inte ändra på något ifall huset verkar må bra. (ingen mögel på vinden t.ex)
 
  • Gilla
Lifestyle
  • Laddar…
Det är svårt att säga vad som behövs hos dig med en bild på ditt innetak. Personligen tycker jag att ångbroms är att föredra i äldre hus. Om vinden inte är isolerad ännu skulle jag överväga att lägga ångbromsen på råsponten på vinden och sedan lägga isoleringen på ångbromsen (om så är möjligt) Jag fick detta tips av en isoleringsfirma när jag skulle isolera om en del av mitt hus. Sedan skulle jag så klart fråga min snickare varför han anser att det inte behövas.
 
  • Gilla
Lifestyle
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Skulle inte ändra på något ifall huset verkar må bra. (ingen mögel på vinden t.ex)
Huset, vad vi sett än så länge, utan att ha bott i det ännu, verkar friskt o fint trots exvis bergvärme utan FTX och/eller fläkt på vind.

Så man kanske gör säkrast och enklast i att inte ändra i det hela som du säger!
Det verkar ju inte vara en exakt vetenskap detta, då svaren skiftar i de olika trådar man läser.
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Det är svårt att säga vad som behövs hos dig med en bild på ditt innetak. Personligen tycker jag att ångbroms är att föredra i äldre hus. Om vinden inte är isolerad ännu skulle jag överväga att lägga ångbromsen på råsponten på vinden och sedan lägga isoleringen på ångbromsen (om så är möjligt) Jag fick detta tips av en isoleringsfirma när jag skulle isolera om en del av mitt hus. Sedan skulle jag så klart fråga min snickare varför han anser att det inte behövas.
Bra där, då finns alltså kanske alternativet (även om förutsättningarna kanske skiftar mellan olika hus) att stoppa in det sen genom att man lägger den på vindssidan av råsponten under isoleringen, helt enkelt.

Ångbroms, noterar för framtida eventuell isolering av vind.

Tack för input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.