Hej

Vi fick ny ytterdörr installerat nyligen och jag behöver hjälp att bedöma om jag ska reklamera detta?

Dörr: Diplomat, Jane
Problem:
Vi har märkt att dörren är otätt vid tröskel. Dörren buktar utåt vid tröskeln, dvs. stycker ut.
Utsidan vid låst dörr:
Ett tumstock mäter ett avstånd i en hörna mot en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mätsticka mäter avstånd mellan vägg och dörrkarm; vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


på insidan märker man att dörren trycker ojämnt mot listen:
Dörrmatta, golv, vägg och lister inomhus. Dessutom en libell för mätning av jämna ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörren verkar vara rak men karmen lutar:
En vattenpass på en dörrkarm, visas nivå, kontrollerar installationens räthet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insidan nere:
Två vita dörrar, en öppnad åt höger och en åt vänster, mot trägolv och vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

uppe
Vit garderob, två dörrar märkta med "HÖGER" och "VÄNSTER", enkla runda handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hej,

Ser ut som ett dåligt montage av karm
 
  • Gilla
Gambino
  • Laddar…
K
Varför skulle du inte reklamera detta till företaget? Inled med att fråga om dom anser att detta är korrekt monterat. Ger dig sannolikt bättre progression mot lösning av ditt problem än ett inlägg på ett internetforum.
 
K kniv skrev:
Varför skulle du inte reklamera detta till företaget? Inled med att fråga om dom anser att detta är korrekt monterat. Ger dig sannolikt bättre progression mot lösning av ditt problem än ett inlägg på ett internetforum.
Tråkigt inlägg. Det är väl klart att om man är osäker så frågar man den breda massan – Det är ju precis det som forum är till för.
 
  • Gilla
Gambino
  • Laddar…
Du ska ju såklart reklamera till den firma som gjort montaget men det kanske är det du menar?
 
G Gambino skrev:
Hej

Vi fick ny ytterdörr installerat nyligen och jag behöver hjälp att bedöma om jag ska reklamera detta?

Dörr: Diplomat, Jane
Problem:
Vi har märkt att dörren är otätt vid tröskel. Dörren buktar utåt vid tröskeln, dvs. stycker ut.
Utsidan vid låst dörr:
[bild]
[bild]

på insidan märker man att dörren trycker ojämnt mot listen:
[bild]

Dörren verkar vara rak men karmen lutar:
[bild]

Insidan nere:
[bild]
uppe
[bild]
Dagens ytterdörrar har en mängd inställningar och så här ser manualen ut.
Efter montage behövs ofta korrigeringar när dörren hängt på sin plats ett tag.
https://www.diplomatdorrar.se/globa...ringsanvisningar/justering-dolda-gangjarn.pdf
Samtliga manualer
https://www.diplomatdorrar.se/dorrguiden/monteringsanvisningar/
En ytterdörr måste regelbundet skötas om och eventuellt justeras.
https://www.diplomatdorrar.se/dorrguiden/skotselanvisningar/skotsel-ytterdorr/
 
K kniv skrev:
Varför skulle du inte reklamera detta till företaget? Inled med att fråga om dom anser att detta är korrekt monterat. Ger dig sannolikt bättre progression mot lösning av ditt problem än ett inlägg på ett internetforum.
Det var precis det jag gjorde. Kontaktade företaget och frågade om detta kommer innebära funktionella problem framöver, och varför det finns till och med glipa i nedersta kant.... Jag mötes av stort frågetecken, och ointresse.

De kom tillbaka och knuffade ut karmen, det blev lite bättre....

Jag frågar här för jag vet inte:
hur det kommer påverka mig om ett år eller två
vad bra montage är, vad kan jag förvänta mig
ska man nöja sig med montaget
 
D Dublin skrev:
Du ska ju såklart reklamera till den firma som gjort montaget men det kanske är det du menar?
Precis, jag visste inte om min reklamation är befogad. + finns det enkel sätt att korrigera det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.