Håller på och river ut originalgolvet i lägenhet från 1952. Verkar vara någon typ av svartlim som använts men innebär det automatiskt att det är asbest i limmet. Enligt denna infosida om avfallshantering från Umeå kommun talar de om lim i samband med golv "kring 60-talet". Jag pausar ett litet slag nu och lämnar fönstret öppet.. :)

Närbild, slitet material, flagnande, bitar av trä och kartong, strukturer, mögel eller smuts, gammal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet hörn med flagande färg och synlig fogmassa vid en husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal, avflagande färg på grov betongyta, närbild, texturrestaurering eller renovering behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Man kan aldrig vara säker utan att skicka in ett prov på analys.

Man har även använt svart bitumen (asfalt) för att täta/jämna ut och det innehåller inte asbest.

Om det gråa är det understa lagret av själva mattan så kan även det innehålla asbest.
 
Jag hade liknande och visade sig ej innehålla asbest, men som sagt, det enda sättet att vara säker är att skicka på analys.
 
Bäst är att skicka analys på det.

Kan tillägga att asbest var ett poppulärt material även på 50- talet.
Och tillägg nummer 2. Man blandade ibland i asbest i asfaltslim. Så att utesluta asbest bara för att det är asfaltslim är inte att rekommendera.
 
Ohchips Ohchips skrev:
Bäst är att skicka analys på det.

Kan tillägga att asbest var ett poppulärt material även på 50- talet.
Och tillägg nummer 2. Man blandade ibland i asbest i asfaltslim. Så att utesluta asbest bara för att det är asfaltslim är inte att rekommendera.
Lämnade in ett prov på lab för ett par dagar sedan. Väntar på svar! Någon i förening hade tidigare gjort något liknande och då fått negativt resultat på sitt prov – dvs ett positivt besked! :) Det var alltså asbest-fritt... Jag håller tummarna!
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
J JohanVSF skrev:
Lämnade in ett prov på lab för ett par dagar sedan. Väntar på svar! Någon i förening hade tidigare gjort något liknande och då fått negativt resultat på sitt prov – dvs ett positivt besked! :) Det var alltså asbest-fritt... Jag håller tummarna!
Bara tryggheten att veta till 100% är värt den pengen det kostar för analys på det där.
Håller tummarna för att det kommer tillbaka som negativt, så att du kan köra vidare med ditt projekt (y):)
 
  • Gilla
JohanVSF
  • Laddar…
Textdokument, provresultat, inget asbest funnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


:D

Men vilket slitgöra...
En värmepistol och spackelspade bredvid avskalad gammal färg på ett betonggolv. Renoveringsarbete synes.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Schentleman och 2 till
  • Laddar…
S
Jag våtskrapade bort mitt och det som inte gick bort spärrmålade jag fast i golvet, tog inga prover.
 
Nu vet jag inte hur mycket du hunnit skrapa bort. Men det finns eldrivna skrapor att hyra.
 
Jag använde tapetbortagare som jag lade på golvet. Är ett slitgöra oavsett.
 
Ohchips Ohchips skrev:
Bara tryggheten att veta till 100% är värt den pengen det kostar för analys på det där.
Håller tummarna för att det kommer tillbaka som negativt, så att du kan köra vidare med ditt projekt (y):)
Asbest är lite overhype:at. Man skall absolut vara försiktig och veta vad man gör. MEN man skall inte heller gå och gräva ner sig för att man befunnit sig i tillfällig exponering.

Notera att det är över tid som det blir värre och värre. Rökare verkar också vara en katalysator till det sämre i sammanhanget.

Respekt absolut. Men inte panikångest.

Har man det som jobb så skall man såklart vara försiktig och skydda sig på absolut bästa sätt.
 
D Dr Benz skrev:
Jag använde tapetbortagare som jag lade på golvet. Är ett slitgöra oavsett.
Aha.. En sån har jag ju faktiskt Ja, nu blev jag ändå klar idag så nu är det golvdags. Tack för alla tips!

Å andra sidan luktar det kolmila i hela köket nu och sniffar jag på snickerierna känner jag tydligt att det sitter där. En liten bieffekt av oset från det upphettade tjärlimmet (vädrade lite dåligt inledningsvis..). Hoppas det räcker med att torka av med milt tvålvatten eller nåt.
 
J JohanVSF skrev:
Aha.. En sån har jag ju faktiskt Ja, nu blev jag ändå klar idag så nu är det golvdags. Tack för alla tips!

Å andra sidan luktar det kolmila i hela köket nu och sniffar jag på snickerierna känner jag tydligt att det sitter där. En liten bieffekt av oset från det upphettade tjärlimmet (vädrade lite dåligt inledningsvis..). Hoppas det räcker med att torka av med milt tvålvatten eller nåt.
Det är inget mirakel utan man får kämpa rätt hårt ändå men det blev den vägen vi tog iaf den gången…
 
D Dr Benz skrev:
Det är inget mirakel utan man får kämpa rätt hårt ändå men det blev den vägen vi tog iaf den gången…
Verkligen inget mirakel men skam den som ger sig!

https://photos.app.goo.gl/Z82v4hN6FuvDVko56
 
  • Renovering med avlägsnat golv, fläkt, bilningshammare, kabel, och byggnadsavfall syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Tyvärr visste jag inge tom asbest, eller tänkte in på det, när jag totalrenoverade lyan med pappa för 22 år sedan. Vi hade samma "tjärpapps"-liknande lager under de mer moderna heltäckningsmattorna(mattor som inte var original i 50-talshuset). Pappa och jag handskrapade golven i två rum, med varsin kofot. Jag tror patta gjorde merjobbet medan jag pysslade med lite annat under renoveringen. Har alltid funderat på om vi drog i oss aspets - hoppas inte. Rev också ner original kakelplattor från både badrum och kök - hua! Dock var det firma som rev badrummet, men vi var ju där timmarna efter för att renovera andra rum. Hua!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.