Tänk på att avstängningsventilen är vattenverkets egendom. Dom brukar vara riktigt tjuriga om man rör ventilen.
Är ventilen gammal och dålig är risken stor att den går isönder och man blir ersättningsskyldig
 
Istället för kompressor att blåsa med så finns det cykelpumpar med en liten tank som man använder till tubeless däck. Några omgångar med en sån borde ge hyfsat resultat på ur blåsning och det kan man göra med lite jämna mellanrum för att förhindra frysning (förutsatt att man är hemma då). Så att sätta en luftventil vid avstängningskranen för inkommande vatten är inte så tokigt.
 
  • Gilla
Ole Utne
  • Laddar…
Ett problem med att stänga av vattnet utanför bostaden för att undvika sönderfrysning är att det kan vara klart utmanande att komma åt avstängningsventilen under snön...
Kan ju vara bra att sätta en markeringskäpp vid den så man slipper gräva så mycket.
 
Ole Utne Ole Utne skrev:
Energimyndigheten har en broschyr på hur man som villaägare kan förbereda sig för ett längre elavbrott: [länk]

Jag vill fylla på lite ytterligare kunskap från er.

1. Hur kan jag tömma slingorna för vattenburen golvvärme om elen är borta länge och det blir risk för att de fryser?

2. Räcker det för övriga rördragningar att stänga huvudkranen på huset och öppna kranar vid handfat och diskhoar?

3. Huvudkranen är ju också i huset. Vad om rörbiten innan huvudkranen fryser sönder? Kan det motverkas på något sätt?

4. Hur tömmer jag frånluftsvärmepumpen på vatten? I mitt fall rör det sig om en Nibe F-370
A Alexn72 skrev:
Tryckluft är de absolut smidigaste sättet att lösa problemet.
Inkommande vatten är nog bäst att stänga vid gatan, men att lyckas tömma är däremot svårare

Enklast är egentligen att ha en luftventil efter mätaren som tryckluften kopplas på
Stänga i gatan är absolut inget man får göra själv!!!!!!Drar man sönder avstängningsventilen blir det kostsamt!!!!!!Bara kommungubbarna som får göra!!!!!
 
S
D Daniel 109 skrev:
Att stänga inkommande vatten och öppna kranar minskar risken för skador och eliminerar i princip risken för fuktskador. Men visst är det bra om man även kan blåsa ur systemet.

Källaren tar väldigt lång tid innan den blir minusgrader. Så om man har inkommande där är risken att det fryser innan kranen liten.
Inkommande vatten kan dock frysa, dvs. den (slang)-bit som sticker upp ur golvet. Visserligen bra material i dessa slangar (antar jag) som kan hålla för en viss frystemperatur.
Detta verkar svårt. Att tömma hela golvvärmesystemet i praktiken. Skall alla svenskar skaffa bensindrivet elverk, tryckluftskompressor, kopplingar....?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Apropå frostskyddsmedel: är det helt oproblematiskt att använda glykol i det vattenburna värmesystemet (golvvärme/element) ?
 
C
S styren skrev:
Visserligen bra material i dessa slangar (antar jag) som kan hålla för en viss frystemperatur.
Ja, slangen tål frysning bra. Det som kan hända är att en koppling kan tryckas isär eller sönder, sen när ledningen tinar - whoosh :surprised:
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Apropå frostskyddsmedel: är det helt oproblematiskt att använda glykol i det vattenburna värmesystemet (golvvärme/element) ?
Svar nej det är inte problemfritt. Vid tillsättande av ett frysskyddsmedel så förändras vattnets sammansättning. Som ett exempel , utan frysskydd så kan vattenmollykylen jämföras med en apelsin och efter som en ärta. Det betyder att det kan bli läck i kopplingar med lin. Är det riktigt gamla kopplingar så hade man linolja på linet och då är det tätt. Så en viss försiktighet bör nog antagas för det med att tillsätta frysskyddsmedel
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
R Rollerörkrök skrev:
Stänga i gatan är absolut inget man får göra själv!!!!!!Drar man sönder avstängningsventilen blir det kostsamt!!!!!!Bara kommungubbarna som får göra!!!!!
Sant, men i en krissituation tror jag man får tänka lite utanför boxen;)
Kris tänker jag mig inte de är att ballofixen läcker på toan... snarare att ett krig närmare sig och man vill fly men ändå ge en rimligt chans att de finns något att återkomma till.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S styren skrev:
Inkommande vatten kan dock frysa, dvs. den (slang)-bit som sticker upp ur golvet. Visserligen bra material i dessa slangar (antar jag) som kan hålla för en viss frystemperatur.
Detta verkar svårt. Att tömma hela golvvärmesystemet i praktiken. Skall alla svenskar skaffa bensindrivet elverk, tryckluftskompressor, kopplingar....?
Finns en kompressor i nästan varje ny bil idag, nog för att den inte spolar ur rören men är de kris så är det.
 
Ole Utne Ole Utne skrev:
Får fixa med ett litet elaggregat som jag kan koppla tryckluftskompressorn på då.
Vad är det för ventil man kan stänga vid gatan? Är det något liknande som skåpen för el som står vid gatan eller vad ska jag kolla efter?

tryckluftsventil vid mätaren var en intressant lösning!
Avstängningen i gatan får Du inte röra. Ej heller rörmokaren. Du måste ringa Kommunen för detta.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
TRJBerg
J jonaserik skrev:
Svar nej det är inte problemfritt. Vid tillsättande av ett frysskyddsmedel så förändras vattnets sammansättning. Som ett exempel , utan frysskydd så kan vattenmollykylen jämföras med en apelsin och efter som en ärta. Det betyder att det kan bli läck i kopplingar med lin. Är det riktigt gamla kopplingar så hade man linolja på linet och då är det tätt. Så en viss försiktighet bör nog antagas för det med att tillsätta frysskyddsmedel
Om man utgår ifrån att det är golvvärme installerat 1995 (system Wirsbo), är det problematiskt?
 
  • Gilla
Bazinga
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Avstängningen i gatan får Du inte röra. Ej heller rörmokaren. Du måste ringa Kommunen för detta.
Jag fick ny servis vid nybygget av kommunen och där var rekommendation att jag stängde den helt och öppnade den helt varje år.

Det som var en liten notering var att servisen ligger på egna marken vilket de ogillade då de normalt vill ha avstängning på annans än brukarens tomt då jag i princip kan neka avstängning om man inte betalar fakturorna.

Så jag vet inte om det är normalt att servisen ligger på kommunens mark eller grannfastigheten för jag tolkade det så. Hade den legat på annan mark hade jag inte fått röra den.

Sen gäller det att ha stenkoll på vart den är ifall det är 1 meter snö och något händer...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Brukar du vägra släppa in dom för att läsa av vattenmätaren också?

Jag tror nog att VA-bolaget vid behov gör det dom behöver på din fastighet med stöd av §19, 20 och 41 i lagen om allmänna vattentjänster.
[länk]
Det tror jag med att de har laglig rätt till att beträda servisen men samtidigt har jag nog full rätt att röra den avstickaren (öppna) som är på egen mark och inte är med i servitut. Troligen skiter de i vilket utan bara skickar ärendet till fogden och cashar in ändå om så skulle vara fallet.

Läsa av mätaren? Kolla kalendern, det är 2023.
Det är ju fjärravläsning med mbus så de tar den på 400 meter från bilen.

Finns det mätare kvar som man läser av manuellt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.