Har ett LB-hus från 76 och skulle behöva 5-10 nya tegelstenar men går bet när jag försöker leta.

Någon som har möjlighet att hjälpa mig identifiera stenen, och om den går att få tag i idag.
Är inte hemma så har tyvärr inte måtten men kan komplettera med det senare.

Tegelvägg med fönster, svart fönsterbleck, snyggt murat, modern exteriör, beige och rödbruna tegelstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En närbild på en tegelvägg med traditionellt rödbruna tegelstenar och ljusa fogar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stenen är 240x60 mm.
 
Ingen som har någon idé eller tips?

Har varit i kontakt med två större tegelåterförsäljare och två olika byggvårdsföretag, tyvärr inget napp på någon.

Behöver fylla denna glipa.
Tröskel mellan tegel och granitgolv, öppen dörr, synligt möbelben, inomhus, övergång mellan rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag anlitade Beijer att leta tegel till mitt hus. De har ett antal personer som jobbar heltid med att leta tegel till svenska hus i och med att alla tegelbruk i Sverige lagt ner sin verksamhet. De hittade inte exakt mitt tegel då det inte tillverkas längre men de hittade ett som var så nära utseendemässigt att det funkade för oss.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
är det i skåne så kan det ev vara dansk tegel
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Ingen som har någon idé eller tips?

Har varit i kontakt med två större tegelåterförsäljare och två olika byggvårdsföretag, tyvärr inget napp på någon.

Behöver fylla denna glipa.
[bild]
Har du provat med LB-hus? Om du har en väldig tur kanske de har koll på vilka leverantörer de använde sig av då ditt hus byggdes.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Varken kollat Beijer, Danmark eller LB!
Men det får jag gör (y)
 
Hade en otrolig tur.
Morsan o farsan byggde sitt nuvarande hus i början på 70-talet och det slog mig att det också är brunt tegel. Så frågade om farsan hade några stenar över, vilket han tyvärr inte hade.
En vecka senare återkommer han med att han hittat stenar, hade legat under deras soptunnor i 50 år, så han plockade upp en och tog med, visade sig vara exakt samma (eller iaf mycket snarlikt), så nu kan jag snart mura upp dom fem stenarna (måste bara köpa plattor o hjälpa farsan lägga igen först).

Hittade även ett företag utanför Lomma i Skåne som hade teglet, dock ville dom ha 200 kr, PER sten.

Edit: LB hade ingen koll överhuvudtaget!
 
  • Gilla
Dublin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.