Hej

Jag har idag en Huawei SUN2000-M1 och 23 solceller på taket som skall ge 9,3kwh

Och är på gång att få inkopplat ett Huawei batteri på 10kwh samt en backup box

Är det någon som vet om man kan tex kan ladda batteriet på natten (vintertid) för att använda detta på dagen? Med hjälpa av en applikation eller annat som håller koll på tex elpris för att sköta detta per automatik?

Har fått ett tips på KNX gateway for Huawei Inverters, och undrar om det är någon som har använt denna

Huawei Inverter KNX gateway – ELAUSYS
 
K
Så som jag förstått det så går det inte att aktivera Modbus så som det står i instruktionerna till den gatewayen. De är på vissa firmware aktiva via den lokala wifi som sänds av växelriktaren.

Det den gatewayen gör, är att göra om det från nätverk (Modbus tcp) till knx. Så för att du ska ha nytta av den behöver du ha ett befintligt knx system. Annars är det bättre att ta in Modbus tcp in till tex. home assistant. Om det nu går att få igång Modbus tcp dvs.
 
B b_hasse skrev:
Huawei SUN2000 är en av de få växelriktare som stöds av Checkwatt.
Tjäna pengar på att stötta elsystemet!
[länk]
Kör du detta själv?
Och i så fall är du nöjd med det?
 
C Coachen62 skrev:
Kör du detta själv?
Och i så fall är du nöjd med det?
Nej, jag har tyvärr inte rätt utrustning. För mer info sök på Checkwatt i Ny Teknik och Elektroniktidningen.
 
Maalox
Svarar ej på din fråga men med Huaweis inverter/batteri är det väldigt straight forward att ställa in scheman för upp/urladdning för hela veckan (samt huruvida överskottsproduktion skall gå till att ladda upp batteriet eller säljas). . Detta är ju dock ej som du frågar om synkat med elpriset.

Jag har ställt in uppladdning mellan 01 och 03 och urladdning 08 till 11 som default. Ser detta som en OK lösning till jag lyckats hitta en dynamisk setup som fungerar.

Har precis lyckats koppla upp systemet mot min Rasberry Pi / Home Assistant och skall när tillfälle ges börja gräva i vad som kan göras med kombon InfluxDB, Red Nod samt Grafana (det senare för visualisering). Huruvida man med en sådan setup kan nyttja Nordpools data för att optimera batteriladdning har jag inte listat ut ännu. Men finns säkerligen någon här på BH som vet mer än mig.

Edit: Node-RED, inte Red Nod
 
  • Gilla
Holypain och 1 till
  • Laddar…
Nu är det väl möjligtvis lite av en gråzon, men om man läser Skatteverkets sida om Grönt bidrag så står det

Installation av system för lagring av egenproducerad elenergi.
  1. Skattereduktion ges med 50 procent av kostnaden för arbete och material.

Så förutom kruxet med att koppla batteriet så att det går att ladda från nätet (går normalt inte i en standard-installation som jag fattat det) så riskerar du att begå skattebrott eller åtminstone bli återbetalningskyldig för det bidrag du eventuellt fått vid installationen. Upptäcktsrisken är väl låg, men ändå.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
Maalox
Men jag laddar ju mitt batteri med solenergi varje dag?

Att ladda från nätet (på exempelvis natten) är inget svårt i sig, det är en del av standardutförandet. "Kruxet" ovan är att styra laddningen mot spotpriset för att optimera.
 
  • Gilla
SverreK
  • Laddar…
Reglerna är iaf ganska klara med att du enbart får bidrag för batteri om de används för att lagra egenproducerad energi.

Jag kan de tekniska delarna kring batterier för dåligt, men om jag förstått det hela rätt så kopplas dessa mot växelriktaren och laddas genom denna, vilket gör att du inte kan ladda från nätet. Men sökte lite snabbt på nätet och inser att man kan koppla på andra sätt också, som medger laddning från nätet.

Men i det senare fallet bör du inte kunna få bidrag, så då blir det en dyrare lösning.
 
Maalox
Jag har ärligt inte tidigare reflekterat över ditt argument. Men jag nyttjar ju batteriet på det sett som det gröna bidraget är menat (lagra solenergi). Att jag sen också laddar på natten gynnar ju bara kraftnätet genom att jag belastar det utanför topparna och nyttjar den elen under peaken.

Kanske skall jag rent av söka bidrag för detta? ;)
 
  • Gilla
Holypain
  • Laddar…
K
B Bergling skrev:
Reglerna är iaf ganska klara med att du enbart får bidrag för batteri om de används för att lagra egenproducerad energi.

Jag kan de tekniska delarna kring batterier för dåligt, men om jag förstått det hela rätt så kopplas dessa mot växelriktaren och laddas genom denna, vilket gör att du inte kan ladda från nätet. Men sökte lite snabbt på nätet och inser att man kan koppla på andra sätt också, som medger laddning från nätet.

Men i det senare fallet bör du inte kunna få bidrag, så då blir det en dyrare lösning.
Man behöver inte koppla något för att ladda från elnätet. Bara att trycka på en mjukvaruknapp i växelriktarens app eller webbsida.
 
K knightjocke skrev:
Man behöver inte koppla något för att ladda från elnätet. Bara att trycka på en mjukvaruknapp i växelriktarens app eller webbsida.
Ok, då har jag lärt mig något nytt. Men likväl borde detta hamna i någon slags gråzon, även om det inte borde finnas någon större risk att "åka fast".
 
K knightjocke skrev:
Man behöver inte koppla något för att ladda från elnätet. Bara att trycka på en mjukvaruknapp i växelriktarens app eller webbsida.
Då hoppas jag få rätt på det i helgen, får inkopplat batteriet på fredag
 
Maalox
B Bergling skrev:
Ok, då har jag lärt mig något nytt. Men likväl borde detta hamna i någon slags gråzon, även om det inte borde finnas någon större risk att "åka fast".

Jag förstår forfarande inte ditt argument. För det första så nyttjar man ju det på sett som beskrivs hos Skatteverket, dvs att lagra egenproducerad el. Vad är det man skall "åka fast" för? Genom att ladda batteriet från nätet under "billiga" timmar och laddar ur under "dyra" timmar så hjälper man väl bara till att kapa effekttoppar på kraftnätet, då dyra timmar generellt sett är dom timmarna då kraftnätet är högst belastat?
 
  • Gilla
Holypain och 3 till
  • Laddar…
Det man skulle kunna "åka fast" för är om du köper batterier med grönt bidrag som sedan inte används på det sätt som bidragsberättigandet förutsätter. Ungefär som att du skulle ansöka om bostadsbidrag och sedan tar in en inneboende så att du egentligen inte är berättigad till bidraget längre (ingen perfekt liknelse, men principiellt riktig).

Upptäcksrisken torde vara nära noll, men om man inte har exempelvis en elbil så borde det teoretiskt gå att "upptäcka" genom att anlaysera folks elförbrukning timme för timme.

Sedan kan jag ha tolkat Skatteverkets skrivning felaktigt, men jag skulle vilja påstå att skrivningen är ganksa klar:


Installation av system för lagring av egenproducerad elenergi
Installationen ska vara kopplad till en nätansluten anläggning för egenproduktion av förnybar el. Om bostaden är under uppförande ska anläggningen anslutas till elnätet när byggnaden är färdig.

Systemet ska bidra till att lagra elenergi för användning vid ett annat tillfälle än vid produktionen och öka den årliga andelen egenproducerad elenergi som används inom fastigheten för att tillgodose det egna elbehovet.

Det är bara det aktuella hushållets egenproducerade el som ska kunna lagras och den lagrade elen ska bara kunna användas av detta hushåll.

Däremot är det naturligtvis helt i sin ordning att köpa och koppla in batterier som kan laddas via nätet, så länge du inte ansöker om bidrag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.