Se bild. Kan man fixa själv? Hur I så fall? Kan varken stänga eller låsa. Gick för en kvart sedan, då öppnade jag/låste upp dörren, nu som förgjort.
 
  • Ett ljusbrytarknapp på en smutsig, sliten vägg med oskarpt interiör bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S SteelyDan skrev:
Se bild. Kan man fixa själv? Hur I så fall? Kan varken stänga eller låsa. Gick för en kvart sedan, då öppnade jag/låste upp dörren, nu som förgjort.
Du kan varken låsa med nyckel eller innefrån alltså? Provat att smörja med något?
 
T Tompafix skrev:
Du kan varken låsa med nyckel eller innefrån alltså? Provat att smörja med något?
Smörjt med Assa låsolja. Kan varken låsa med nyckel eller inifrån.
 
S SteelyDan skrev:
Smörjt med Assa låsolja. Kan varken låsa med nyckel eller inifrån.
Du får prova att ta ut hela låskasseten för att kontrollera den. Kan vara skruvarna som låset och vredet sitter med som lossnat
 
  • Gilla
SteelyDan
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Du får prova att ta ut hela låskasseten för att kontrollera den. Kan vara skruvarna som låset och vredet sitter med som lossnat
Ok tack! Kan jag själv....? Vad är det värsta som kan hända?
 
S SteelyDan skrev:
Ok tack! Kan jag själv....? Vad är det värsta som kan hända?
Att det fortfarande inte går att låsa :rofl:
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Att det fortfarande inte går att låsa :rofl:
:crysmile:
 
Här kan du se hur du tar bort vredet m.m.
 
S SteelyDan skrev:
Se bild. Kan man fixa själv? Hur I så fall? Kan varken stänga eller låsa. Gick för en kvart sedan, då öppnade jag/låste upp dörren, nu som förgjort.
Det kan bero på mycket t.ex smuts, slitage, att en fjäder skadats, yttre påverkan, trycket fungerar dåligt, det spänner mot låshuset p.g.a att urtaget inte är brett nog eller att urtaget är snett.
Då det fungerat tidigare så kan vissa felorsaker uteslutas.
Vad händer när du försöker låsa? fungerar det med dörren på vid gavel? låser du med vredet eller nyckel?
Det bästa är att byta ut låshuset mot ett nytt, det befintliga ser ut som ett ASSA 2000 OSYM men svårt att bedöma efter den bilden.
 
S SteelyDan skrev:
Ok tack! Kan jag själv....? Vad är det värsta som kan hända?
Menar du låskista/låshus?
 
1 123abc skrev:
Det kan bero på mycket t.ex smuts, slitage, att en fjäder skadats, yttre påverkan, trycket fungerar dåligt, det spänner mot låshuset p.g.a att urtaget inte är brett nog eller att urtaget är snett.
Då det fungerat tidigare så kan vissa felorsaker uteslutas.
Vad händer när du försöker låsa? fungerar det med dörren på vid gavel? låser du med vredet eller nyckel?
Det bästa är att byta ut låshuset mot ett nytt, det befintliga ser ut som ett ASSA 2000 OSYM men svårt att bedöma efter den bilden.
 
  • Närbild på slitna detaljer av ASSA-lås med trä, metall och textinstruktioner för cylindermontage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1 123abc skrev:
Det kan bero på mycket t.ex smuts, slitage, att en fjäder skadats, yttre påverkan, trycket fungerar dåligt, det spänner mot låshuset p.g.a att urtaget inte är brett nog eller att urtaget är snett.
Då det fungerat tidigare så kan vissa felorsaker uteslutas.
Vad händer när du försöker låsa? fungerar det med dörren på vid gavel? låser du med vredet eller nyckel?
Det bästa är att byta ut låshuset mot ett nytt, det befintliga ser ut som ett ASSA 2000 OSYM men svårt att bedöma efter den bilden.
Det funkar att "låsa" med dörren på vid gavel. Detta inträffade efter att jag satt ny tätningslist. Kan den vara orsaken?? Eller är det mer en konstig slump?
 
T Tompafix skrev:
Här kan du se hur du tar bort vredet m.m. [media]
Vad gör jag nu? Sliter?
 
  • Slitet låskolv och vred på en dörr, med rost och smuts, märkt ASSA.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En dörr med ett ASSA-lås, nedtill skadad låskista exponerar mekanismens innandöme. Slitage och nedgången.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jaha. Går det att låsa med öppen dörr så beror det ju på den nya tätningslisten. Då går inte kolven in i hålet som den ska. Ibland går det att justera i karmen så att du kan ha kvar tätningslisten.
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Nu träffar inte kolven i hålet på motsvarande sida. Skruva ihop handtaget igen och ta bort listen.
du kan enkelt testa genom att ta lite läppstift eller nåt på kolven stäng och försök låsa så får du se vart kolven träffar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.