Sedan förra veckan så har jag märkt att varmvattnet i duschen skiftar hela tiden mellan kallt och varmt. Nu snackar jag om typ var 10e sekund skiftar värmen mellan varmt och kallt. Jag har kollat med andra i BRFen och det verkar bara vara jag och en annan som har liknande problem.

En kompis nämnde att det kan vara blandaren som det är fel på och behöver bytas ut. Kan detta stämma? Eller är det något annat som orsakar detta?

Bifogar med en bild på min blandare ifall det skulle hjälpa.

Väggmonterad termostatblandare för dusch, med temperaturskala och metallfinish mot kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P phattrance skrev:
Sedan förra veckan så har jag märkt att varmvattnet i duschen skiftar hela tiden mellan kallt och varmt. Nu snackar jag om typ var 10e sekund skiftar värmen mellan varmt och kallt. Jag har kollat med andra i BRFen och det verkar bara vara jag och en annan som har liknande problem.

En kompis nämnde att det kan vara blandaren som det är fel på och behöver bytas ut. Kan detta stämma? Eller är det något annat som orsakar detta?

Bifogar med en bild på min blandare ifall det skulle hjälpa.

[bild]
Kan vara skit i filterna eller så har själva temostatkassetten kalkat igen
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Orsaken till temperatursvängningar i duschen ligger ofta i det varierande vattentrycket. Det varma och kalla vattnet rinner i olika rör till kranen och blandas där efter behov.
Detta kan naturligtvis också orsakas av igensatta silar.
 
Redigerat:
Vad är det enklaste sättet som jag kan göra för att fixa till detta? Byta hela blandaren?
 
P phattrance skrev:
Vad är det enklaste sättet som jag kan göra för att fixa till detta? Byta hela blandaren?
Börja med att göra ren filtren, och om det inte hjälper så kan man byta reglerpaketet ( den del som sköter temperaturen.)
I foldern kan du se hur du lossar alla delar https://www.fmmattsson.com/storage/...b44d9794cb4af330d8b6ec/08831500_9000 Term.pdfDu behöver FM Mattsson verktyg för detta.
https://www.bauhaus.se/serviceverktyg-fm-mattsson
Glöm inte att stänga av vattnet först bara :rofl: Har du några kulventiler för detta i badrummet?
 
Redigerat:
Bor du högt upp i huset? Har haft såna här problem och då var det för lågt tryck på inkommande. Räckte till det kalla men vv har större tryckförluster.
 
Blandare som läcker igenom kallvatten till varmvatten kan ge konstiga symptom. Behöver inte vara fel i just din lägenhet. Kallvattnet har högre tryck än varmvattnet och alla blandare ska ha backventil för att inte riskera att läcka igenom.
 
En liten uppdatering: bytte ut blandaren för en vecka sedan mot en helt ny blandare, men felet finns kvar. Fastighetsskötaren har tittat lite snabbt vid hans runda här och kunde inte hitta något som avviker i byggnaden. En felsökning skulle gå på ca 3000kr exkl moms och skulle isåfall bekostas av mig.

Tips?
 
H
P phattrance skrev:
En liten uppdatering: bytte ut blandaren för en vecka sedan mot en helt ny blandare, men felet finns kvar. Fastighetsskötaren har tittat lite snabbt vid hans runda här och kunde inte hitta något som avviker i byggnaden. En felsökning skulle gå på ca 3000kr exkl moms och skulle isåfall bekostas av mig.

Tips?
Är det ett hyreshus är det väl hyresvärden/bostadsrätten som skall undersöka vad felet ligger. Du har ju gjort vad du kan, dvs bytt ut blandaren. Ett samtal till Hyresgästföreningen och/eller Hallo Konsument för att få klarhet.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.