Hej,

söker en toalettdörr eller annan dörr med måtten 625 bred och 1990 hög (höjd 1980 - 1995 funkar).

Det är också intressant med matchande dörrar i standardbredd, två stycken.

Mvh
Anna Prestjan
 
ålder är en stor faktor här......Hur gammalt hus har du och vilken typ av dörrar vill du ha? Måtten antar jag är dörrbladets mått ? Det brukliga är att man pratar karmmått eller behöver du bara lösa dörrblad?
 
S Stefan1972 skrev:
ålder är en stor faktor här......Hur gammalt hus har du och vilken typ av dörrar vill du ha? Måtten antar jag är dörrbladets mått ? Det brukliga är att man pratar karmmått eller behöver du bara lösa dörrblad?
Hej Stefan!

Huset är byggt 1959 (min bostad är en lägenhet i detta hus). Jag behöver bara lösa dörrblad med tappbärande gångjärn. Eftersom nuvarande dörr är 198,3 cm hög men karmen möjliggör lite högre/lägre dörr, är det gångbart med en dörr som är minst 197 cm och högst 201 cm hög.
 
Okej men det är nog ganska trixigt att hitta dörrblad med exakt rätt mått och plats på gångjärn som dessutom ska vara av samma typ. Standarder i all ära men det finns många varianter på dörrar och karmar. Vill man ha trädörrar finns ju alltid möjligheten att få de gjorda på mått.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
A AnPre skrev:
Huset är byggt 1959 (min bostad är en lägenhet i detta hus). Jag behöver bara lösa dörrblad med tappbärande gångjärn. Eftersom nuvarande dörr är 198,3 cm hög men karmen möjliggör lite högre/lägre dörr, är det gångbart med en dörr som är minst 197 cm och högst 201 cm hög.
Gammal standard tillkom 1962 så dina dörrar följer nog inte gammal standard. Innan den gamla standarden tillkom hade varje snickeri sina egna mått. Bredden verkar stämma med ny och gammal standard men i gammal standard är höjderna t.ex. 1915 och 2015.
https://www.swedoor.se/tips-och-rad/gammal-standard

Har du känt efter att dörren inte är avsågad i ena änden?
Det är ju inte så ovanligt att folk gör det när de lägger in nytt golv som bygger i höjd.

Vad är standardbredd i ditt fall?

Välkommen till forumet också!
 
  • Gilla
AnPre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.