Tjena har en hydro mecano vajerkran från hjortsberga. Jag har plockat ner den helt och rengjort och oljat allt. Bromsbanden är i okej skick och inget smuts eller fett på dem. Men jag får inte den till att bromsa är det någon som har haft samma problem eller har erfarenhet av detta?
 
  • Gammal, gul vinsch med rost och stålvajer, snöfläckar, slitna metalldelar, konstruktion eller tung utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr kan jag inte Hydro Mecano vajerkranar för jag har själv en Normet.

I mina ögon ser det ut som en planetväxel? Stämmer det? Att när man bromsar med ena bromsbandet så skall trumman drivas och när man bromsar med det andra bromsas trumman?

Har du samma problem med båda bromsbanden?

Min okvalificerade gissning är att du har fel spänning på bromsbanden. Det finns ett motsvarande bromsband på min Normet och det brukar behöva ställas om emellanåt varefter det nöts. Det finns ju ställskruvar för grundspänningen.

En annan möjlighet är att du har fått blidsnö mellan bromsbanden. Då bromsar det ingenting förrän friktionsvärmen har torkat upp bromsbandet.
En tredje möjlighet är att du har satt ihop mekanismen fel. Sådant brukar kunna hända för mig också men efter litet detektivarbete brukar jag hitta felet och få det rätt.
 
Tack för tipsen ska testa att ställa om lite till på ställskruvarna är det skit noga att de ska va lika mycket spända då ?
 
De skall vara spända så att de fungerar. Banden nöts olika så då blir det olika spänning.

Förresten finns det en risk för asbest i bromsbanden så om du får tid över någon gång kan du köpa bromsband på metervara och nita eller limma dit nya asbestfria belägg.
Jag brukar asbestsanera mina maskiner varefter de behöver repareras i sådana områden.
 
  • Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
galento
Kanske går att få lite info här :thinking: Vi har ett Hydro-Mekano snö/schaktblad.

Två företagsnamn, adresser, och en delvis dold telefonnummer; sökresultat eller företagsregisterutdrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tel 0472 55 01 52 finns på hitta / eniro.
 
Tror det företaget har lagt ner tyvärr
 
galento
Ok , de va synd.
 
Skulle du vara här i närheten skulle vi nog lösa det där. Man brukar få prova sig fram med olika spänningar tills det plötsligt fungerar och när det fungerar är det rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.