Upptäckte häromdagen att det var fullt med vatten i avloppet runt knuten. Bor i soutteräng hus, och detta var på mellersta våningen (av 3, där nedersta är helt under jord). Vet inte vad det kallas, själva avloppet, så det är svårt att söka på internet. Men problemet är att jag röjde upp en massa gammal skit i brunnen för att kunna känna få in en avloppsrensare, men nu med enbart vatten i brunnen känns det nästan som om det är en "sluten brunn", dvs ingen kanal som går vidare. E inte helt säker då jag bara kände med spaden. Då huset ligger på en sluttning, och det fortsätter luta nedanför nedersta plan, visst ska inte vattnet ligga kvar? (Eller funkar det typ som ett "vanligt" toalett avlopp med vattenlås?

Skulle vara intressant med en bild av hur dessa avlopp ser ut i genomskärning.

Någon idé någon?
 
Det är antagligen en rensbrunn med inloppet lägre än utloppet just för att slam o grus ska fastna just där för enkel rensning.

Hinka ur och kolla med en ficklampa!
 
Satan, nu blev det översvämning igen! Brunnen går långt ner, når knappt med spade, än mindre kan jag ösa upp något. Inte ens hinken får plats. Grävde iaf ut lite så jag kan se något som liknar en sidokanal/urgröpning ca 50 cm ovanför brunnens botten. Är det här det e stopp månne?
 
Såhär ser mitt sandfång ut.

Det stora horisontella röret är en vägtrumma. Där är det tänkt att grus, sand och annt ska hamna.
Jag har ca 2,5m ner till ut röret och sen ett magasin på kanske nästan en meter så jag skulle ju aldrig nå ner med en spade.

Dom två rören till väsnter är inkommande dagvatten och dränering sen det till höger är utröret med ett rensrör på

brunnyd5.th.png
 
Förmodligen sitter det ett vattenlås på utloppet och ser då alltså inte ut som på den i övrigt fina bilden.
 
Trouble skrev:
Förmodligen sitter det ett vattenlås på utloppet och ser då alltså inte ut som på den i övrigt fina bilden.
Det är helt sant att bilden är väldigt fin ;)
Sen är det som sagt en vanlig avloppsbrunn som kanske leder ut till en sådan på bilden.
Är det en brunn som är ute kanske det är en sk. spygatt, en avloppsbrunn utan vattenlås
 
brunn.jpg

En "vanlig" rensbrunn som man använder för dagvatten och dränering borde se ut såhär, där det röda är rör och det blåa är vatten, den gröna linjen ska visa vattennivån och varför du inte ser utloppet.

Notera mina enastående paint-kunskaper :)
 
Nästan lika fin som min bild ;)
 
Tackar hjärtligast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.