E Eloffen skrev:
Konspirationsteorierna omfattar även nu elgrossister. Du verkar vara en bitter person. Jag rekommenderar som bot mot din bitterhet att du helt enkelt låter bli att vidröra en vara som har passerat Ahlsell. Köp på djungelwebben och skruva själv, ingen kommer ihåg en fegis.
Om man ändå fick skruva själv...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
E Eloffen skrev:
Det är ju faktiskt så att väldigt många betalar för servicen hos Ahlsell och likvärdiga grossister. Jag skulle vilja se den nätägare som tar risken och använda sig av Amazon för att trolla fram en transformator mitt i natten. Lycka till.
Jo, men nu är inte TS någon nätägare, så hans transformatorbehov torde vara starkt begränsat. Likaså med leveranser av 400kg kabel, 7 på morgonen. Så då är frågan -varför skall han betala ett hutlöst överpris för en service han inte kommer att utnyttja?
Jag gissar att du själv är hantverkare och bara upplevt högkonjunktur och därför inte förstår bättre.

Minnie
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
@
D Daniel 109 skrev:
Varför ska de behöva 50% påslag när de tar bra betalt för att köra dit och montera prylarna? 25% är definitivt tillräckligt.
Varför ska de ha något påslag överhuvudtaget? Ärligare är väl att ha en rimlig kostnad per timme.
 
  • Gilla
linuhage och 3 till
  • Laddar…
Ja, jag håller med om att de inte bör behöva något påslag. Men ser det som rimligt med ett visst påslag.
 
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Jo, men nu är inte TS någon nätägare, så hans transformatorbehov torde vara starkt begränsat. Likaså med leveranser av 400kg kabel, 7 på morgonen. Så då är frågan -varför skall han betala ett hutlöst överpris för en service han inte kommer att utnyttja?
Jag gissar att du själv är hantverkare och bara upplevt högkonjunktur och därför inte förstår bättre.

Minnie
Man vet aldrig när man vaknar upp och är sugen på 400kg kabel.

Förövrigt förväntar jag mig att nätägare har egna lager med kritiska komponenter och kabel.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, jag håller med om att de inte bör behöva något påslag. Men ser det som rimligt med ett visst påslag.
Jag blir inte så upprörd av ett litet påslag, tycker till och med det är berättigat om hantverkaren lagerhåller vanliga komponenter.
Men om de åker till en butik och handlar åt dig, och tar betalt för resan i tid och milkostnad, så kan man fråga sig vad de tillför egentligen. Ligger ute med pengar? Ibland kanske, men ibland får de ju pengarna innan de själv ska betala.
 
  • Gilla
Roga1337 och 2 till
  • Laddar…
Skumpe
E Eloffen skrev:
Konspirationsteorierna omfattar även nu elgrossister. Du verkar vara en bitter person. Jag rekommenderar som bot mot din bitterhet att du helt enkelt låter bli att vidröra en vara som har passerat Ahlsell. Köp på djungelwebben och skruva själv, ingen kommer ihåg en fegis.
Snart kommer han säga att priset beror på "garantin". Hörni, spetsa öronen - nu kommer det!:crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Minnie Mesola och 3 till
  • Laddar…
Jag använder bara lokala bolag som jag vet en del om.. Och dom får reda på och godkänner att om något kostar mer än Biltema, Jula, Hornbach, Bauhaus eller liknande får dom betalt för dessa priser och inte deras debiterade. Och det har fungerat hos alla än så länge. En bråkade en gång. Då körde jag dit en kvart innan dom stänger affären. Och lovade att inte gå därifrån förrän vi var överens. Fem minuter efter stängning var fakturan justerad efter vad vi kommit överens om med priserna. Och vi har gjort affärer även efter det.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
sve84 och 2 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
"Ahlsellpriser" innehåller dessutom ofta en rejäl bonus till hantverkaren som inte framgår av fakturan, om kunden händelsevis vill se hantverkarens rabatter och inköpspris.
Det där med bonus, etc från Ahlsell stämmer inte.
Det är inte Ahlsell som blåser kunderna, det är hantverkaren. Tvärtom är Ahlsell enligt mitt tycke en av de bättre distributörerna. Sen kan vi tycka vad vi vill om deras enormt höga bruttopriser, vilket underlättar för hantverkarna att försöka blåsa oss. Men när jag köper av Ahlsell så får jag direkt ett nettopris på fakturan, per order rad det är det jag betalar inget annat. Det förekommer inga dolda kickbacks. Det innebär att om en hantverkare visar fakturan så ser kunden exakt avd han betalt. Nedan är hur en Ahsell faktura för ett typiskt inköp ser ut.

Det är en faktura från Ahlsell med postadress i Stockholm, inkluderar artikelnummer, beskrivning och priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det låter som han blåser dig med Ahlsellpriser (Han köper för dyra pengar av Ahlsell som han kan visa kvitto på för dig, sen har han enorm rabatt av Ahlsell som inte du ser). Klassisk hantverkarbluff.

En hantverkare som fakturerar sina kunder Ahlsellpriser är per definition en bedaragare så att han blåser dig på andra sätt också är bara förväntat. Jag skulle bestrida fakturan.
Det där är inte fakta.
Ahlsell må ha löjliga rabattsatser, men de jobbar inte med dolda fakturor. Visar hantverkaren en Ahlsell faktura så framgår nettopriserna tydligt, på varje rad. Det sker inga dolda återbetalningar.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Det finns ju en fördel med att deras påhittade priser är så extrema. Det gör det lätt att särskilja från riktiga priser.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
E
Det @mojjen skriver stämmer inte tyvärr. Om det är på grund av okunskap eller det finns en annan agenda låter jag vara osagt.
 
E El-Löken66 skrev:
Det @mojjen skriver stämmer inte tyvärr. Om det är på grund av okunskap eller det finns en annan agenda låter jag vara osagt.
Utveckla gärna. Jag har ingen annan agenda. Jobbar överhuvudtaget inte mot privatmarknad,

Menar du att du har stora kickbacks från ahlsell?? Har varit kund till dom i 15 åt, har aldrig fått annat än en direktfaktura..
 
E El-Löken66 skrev:
Det @mojjen skriver stämmer inte tyvärr. Om det är på grund av okunskap eller det finns en annan agenda låter jag vara osagt.
Hm, sökte på elgross och kickback, och hamnade på en sidan från konkurrensverket som bekräftar att kickbacks inte är ovanligt. Så läge för mig att förhandla. Till försvar så är det sannolikt inte här de stora problemen ligger. Om en kickback på 5-10% sätts på nettot så slår det rätt lite i förhållande till de upphausade bruttopriserna, som jag ser som mycket större problem. Om en produkt kostar 100:- brutto med 75% rabatt så kostar den netto 25:- för dom av oss som saknar kickaback. Om företag x får 10% ytterligare kickback (vilket jag tror är väldigt mycket) så blir nettot 22,5:-.
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
S sve84 skrev:
Om man ändå fick skruva själv...
Det är 2 års prescriptionstid på obehörig installation...

A atomlab skrev:
Skulle aldrig få för mig att köpa en ny bil till de montörer som jag ger jobb. Köper bilarna 1-3år gamla och så körs dom tills de tar slut. Brukar vara ca 3-4år. Blir dessutom Opel, Fiat eller liknande. Allt annat är att kasta pengarna i sjön. Hur ofta tror du egentligen att en servad och väl omhändertagen bil rasar?

Vad för special verktyg har du som är så dyra i ditt yrke som elektriker? Spänningsprovare, multimeter, megger. ≈25k och håller iaf i 10år utan att skämmas.
En snickare har betydligt dyrare saker utan att behöva ta en pålägg på 250% på virket.

Skulle jag jobba 55-60tim i veckan och få ut 40 så hade jag rotat djupt i fickorna för att skära av kostnaderna.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.