Ett kalkstenshus från 1700-talet 10x6 m behöver putsas. Insidan har ny puts direkt på stenmuren - inget annat.
Kommer knacka ner all puts eller bara skadad.
Kan man isolera innan putsning ? Skivor 5cm och putsnät.
Alternativt puts med isolerande egenskaper
 
R Rolf Berglund skrev:
Ett kalkstenshus från 1700-talet 10x6 m behöver putsas. Insidan har ny puts direkt på stenmuren - inget annat.
Kommer knacka ner all puts eller bara skadad.
Kan man isolera innan putsning ? Skivor 5cm och putsnät.
Alternativt puts med isolerande egenskaper
Hej

Ska du fundera på att isolera utvändigt ett stenhus, så bör du isolera mycket tjockare så du kan få värmelagring i hela din gamla stenvägg & ett superbra inomhusklimat.

Vet inte hur ditt hus ser ut eller hur pass jämn ytan är, jag vet heller inte hur fönstren är placerade OCH om fönstren kan flyttas ut i vägglivet.

Men JAG skulle med informationen du skrivit:

Knacka ner löst bruk & använda vanligt C-bruk och laga upp det "värsta", ev jämna av väggarna.
Isolera med falsad cellplast 150 ell 200 mm tjock, finns nylonplast-pluggar som är 280 mm & man fäster i ett mönster.

Näta allt med putsnät i rostfritt & köra 10mm ädelputs över allting d.v.s genomfärgad puts i valfri färg.
Finja har ett system som heter Iso-Plus, som innehåller det du behöver för att fästa cellplasten, putsnätet & även glasfiberförstärkta bruket samt ädelputsen.
 
Var litet försiktig med modernt cementbruk på gammal stenmur. Eftersom fukt vandrar uppåt genom den gamla murningen finns det en stor risk att det modern hård puts spräcks loss och tar med sig yttersta delen av stenarna. Brukstillverkarna skiter i det här och skyller på att det är husets fel för att stommen inte uppfyller normerna.
Invändigt skulle jag knacka loss gammalt bruk där det har lossnat och lta resten sitta kvar och reparera med våtsläckt kalkbruk. Man kan köpa billig torrsläckt "byggkalk" och våtsläcka själv och blanda med sand och vatten till ett förstklassigt bruk.
Utvändigt låter det vettigt med en ordentlig tilläggsisolering men hur den skall göras är bortom min kompetensnivå.
 
N
J jawen skrev:
Hej

Ska du fundera på att isolera utvändigt ett stenhus, så bör du isolera mycket tjockare så du kan få värmelagring i hela din gamla stenvägg & ett superbra inomhusklimat.

Vet inte hur ditt hus ser ut eller hur pass jämn ytan är, jag vet heller inte hur fönstren är placerade OCH om fönstren kan flyttas ut i vägglivet.

Men JAG skulle med informationen du skrivit:

Knacka ner löst bruk & använda vanligt C-bruk och laga upp det "värsta", ev jämna av väggarna.
Isolera med falsad cellplast 150 ell 200 mm tjock, finns nylonplast-pluggar som är 280 mm & man fäster i ett mönster.

Näta allt med putsnät i rostfritt & köra 10mm ädelputs över allting d.v.s genomfärgad puts i valfri färg.
Finja har ett system som heter Iso-Plus, som innehåller det du behöver för att fästa cellplasten, putsnätet & även glasfiberförstärkta bruket samt ädelputsen.
Om jag inte har helt fel så används Iso-plus på mineralull med galvat nät, inte rostfritt.
Och inte heller på cellplast, då brukar man ju ha tunnputs och glasfibernät, inte tjockputs.
 
N neo11 skrev:
Om jag inte har helt fel så används Iso-plus på mineralull med galvat nät, inte rostfritt.
Och inte heller på cellplast, då brukar man ju ha tunnputs och glasfibernät, inte tjockputs.
8-10 mm ädelputs är inte "tjockputs", det börjar vid 15mm+
Och det som kallas "tunnputs" är en HELT annan produkt, som inte ens bör kallas puts.

Innan Finja kom 2007/2008 med konceptet ISO-FIN, så hade jag bestämt att bygga mitt eget hus i leca med 200 mm falsad cellplast som isolering nätas med rostfritt och några mm utanför glasfiberväv putsat med glasfiberbruk & sedan vit ädelputs.

Dvs dubbla "armeringar", detta efter jag läst ett test om sprickbildning på sträckor över ca 12m längd & dilatationsfogar. (som jag absolut inte ville ha).

Jag har byggt med det konceptet & mitt hus är 16,5 m långt utan fogar, & ser som nytt ut fortfarande.
Mitt U-värde på klimatskalet är grymma 0,156, så enormt litet värmebehov.

HELT underhållsfritt med aluzink-tak och pvc fönster med ek-imitation.

Galvat...rostfritt ingen större skillnad, men knappast sämre med rostfritt ;)
 
N
Håller med om att galvat och rostfritt är nästan samma. Dock är ju rostfritt mycke dyrare
än galvat, så hur tusan fick du tag i rostfritt nät? Säljs ju inte i någon bygghandel för putsändamål, vad jag vet.
"utanför glasfiberväv putsat med glasfiberbruk & sedan vit ädelputs." Kan du utveckla vilken tillverkare och bruk du använt? Weber ,finja
EX weber 134 https://www.se.weber/fasad-puts-och...tem/putsbruk/weberbase-134-utstockningsbruk-c.
 
N neo11 skrev:
Håller med om att galvat och rostfritt är nästan samma. Dock är ju rostfritt mycke dyrare
än galvat, så hur tusan fick du tag i rostfritt nät? Säljs ju inte i någon bygghandel för putsändamål, vad jag vet.
"utanför glasfiberväv putsat med glasfiberbruk & sedan vit ädelputs." Kan du utveckla vilken tillverkare och bruk du använt? Weber ,finja
EX weber 134 [länk].
Hej neo11

Kollade upp ett gammalt inlägg från mig själv, & tydligen använde jag förzinkat nät samt glasfiberväv 3-4mm utanför första (som bäddades in i första tunna glasfiberbruks lagret).

Finjas glasfiberförstärkt putsbruk ( hette förr FGB 8500)

https://www.finja.se/produkter/gjuta-mura-putsa-laga/glasfiberbruk-a?id=5585033

Combimix har en variant också.
https://www.combimix.com/se/produkter/fasad/putsbruk/glasfiberbruk-a-cs-iv

Finns lite bilder om du tittar i mina foton, och även lite inlägg från mig om det från 2010.

https://docplayer.se/9582825-Iso-fin-fasadputssystem-tryggt-och-beprovat.html
https://www.yumpu.com/sv/document/read/49517362/iso-fin-fasadputssystem-tryggt-och-bepravat-finja

Själva ISO-FIN konceptet som Finja kom med använde ju jag INNAN Finja lanserade sitt, men jag hade ju stor kunskap om material och bruk & hur fukt beter sig, och mitt huvudmål var att bygga stenhus med exceptionellt bra isolerings värde. ( vilket inte fanns då)

Finja verkar förändrat sitt ISO-FIN koncept, och nu finns också Iso-Min & ISO-PLUS
Virrvarr i alla branscher då i praktiken samma saker byter namn med jämna mellanrum.

Kunderna bir ju förvirrade & får svårt att jämföra.Precis det dom vill uppnå!
Hör av dig om du behöver råd, jag är 100 insatt i detta.
 
N
Jag personligen skulle aldrig använda ett A bruk på min fasad, för hårt och klarar inte rörelser alls.
Även om det är glasfiberförstärkt, det spricker men glasfibrerna håller ihop det ett tag.
På sockeln däremot.
 
Att tilläggsisolera ytterväggar på ett 1700-talshus kommer troligen inte ge särskilt mycket. Jag föreslår att TS stället sin fråga i forumtråden för byggnadsvård. Hade jag haft huset hade jag mätt otätheter med värmekamera och tätat därefter med byggnadsvårdsmässiga metoder.
 
Insidan är nyputsad traditionellt så det är klart.
Som skrivet inledningsvis är en tanke att lägga en 5cm isolerskiva och på det c:a 1.5 cm puts. Tack för några idéer om det. Med aaerogelputs kan man få någon isolering utan skivan. Ska ha använts på kalksten. Någon som har kunskap idéer?
 
N
Den putsen har jag aldrig hört talas om. Men man får bäst hjälp om man lägger ut bilder på det man behöver hjälp med. Blir så mycket gissningar om man inte ser helheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.