Hej, jag har en gammal mur som lutar lite innåt. Jag undrar om jag kan få på ett staket här? mina grabbar är 1 och 2,5 och springer ut på gatan. Jag vill kunna slappna av lite i sommar.

Finns det något sätt för mig att få på ett staket här på denna stenmur?
gärna något billigt ca 1m högt, kanske Jabo Björkö eller liknande?
hur gör för att fästa det?

på bilden visas den sämre sektionen av muren, övriga är plana.

Man skulle såklart vilja göra om allt från gunden rakt och fint o.s.v. men vi är nyinflyttade så det är inte aktuellt med några stora jobb.

Med vänliga hälsningar,
 
  • Betongtrappa, mossbeklädd gräsmatta, buskar, nedfallna löv, fuktig trottoar, gråmulen dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kanske går att justera översta skiftet lite hjälpligt bara? Ska du riva och göra om så åker du ju förmodligen på att börja asfaltera om istället.
Jag skulle inte sätta staketet PÅ muren utan istället sätta staketet på markspjut eller markskruv strax innanför muren,
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 2 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Det kanske går att justera översta skiftet lite hjälpligt bara? Ska du riva och göra om så åker du ju förmodligen på att börja asfaltera om istället.
Jag skulle inte sätta staketet PÅ muren utan istället sätta staketet på markspjut eller markskruv strax innanför muren,
Ok, tack, det är ju en bra idé, jag var inne på att jag kanske skulle trycka ut muren då, men det är ju inte säkert. Detta är enda stället som är fritt, i övrigt så står det olika buskar väldigt nära, så därför tänkte jag att det är lättare att ta det ovanpå från det perspektivet då.
 
Lite snabbt skulle jag köra ner stolpspjut i gräsmattan, sätta dit stolpar av tryckt 45x45 mm regel och fästa läkt eller rep mellan dem.

Vi satte upp ett sådant ”provisoriskt” repstaket för att utomstående inte ska vandra in på en del av vår tomt som folk har trott är allmän parkmark. Det tog någon timme eller två att fixa stolparna (vi borrade hål för juterep) och en eftermiddag att sätta upp staketet. Vi har inte ens skruvat fast stolparna i spjuten, så vi kan lyfta bort stolparna när vi ska klippa gräset :D
 
  • Gilla
greenorangebay
  • Laddar…
Hur tjock är muren?
 
B
Z z_bumbi skrev:
Hur tjock är muren?
Ser ut att vara en standard kantsten bara, av bilden att döma. 15cm kanske.
 
Z z_bumbi skrev:
Hur tjock är muren?
Hej! den är 20 bred och längst in vid huset är den 20cm hög men utåt gatan är den ca 30cm hög då det sluttar lite.
 
Redigerat:
Hade samma problem! Satte upp ett enkelt staket med jordskruvar som sitter som berget.

Inte vrålhögt men äldsta grabben som är 3 har tillräckligt svårt att ta sig över det för att låta bli.
 
  • Staket av trä, grönt gräs, häck, grå asfalterad väg, parkerade bilar, urbant bostadsområde, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
greenorangebay
  • Laddar…
I Iddqd skrev:
Hade samma problem! Satte upp ett enkelt staket med jordskruvar som sitter som berget.

Inte vrålhögt men äldsta grabben som är 3 har tillräckligt svårt att ta sig över det för att låta bli.
Något sådant är perfekt!! jag ska google lite kring jordskruvar!
 
  • Gilla
Iddqd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.