M
Bor i 1,5 plans med källare från 1961. Har självdrag med extra paxfläktar.

Har 6 fresh-tilluftsventiler totalt, två i vardagsrum, en i varje sovrum, en i matsalen samt den gamla i köket där man hade tilluft för spisfläkten.

Har 3 paxfläktar totalt. En i tvättstugan i källaren, en i badrummet på entréplan och en på toan på övervåningen. Samtliga går på låga varv men ökar när de känner av rörelse sen på Max vid fukt. Tex duschning.

i källaren finns två tilluft, garaget i källaren har egen tilluft/frånluft med självdrag.

freshventilerna är i regel alltid helt öppna förutom vid 20 minus då jag brukar ha dem öppna 1/3 del ungefär.

upplever inga problem med luftflöde, är väl på övervåningen draget i ventilerna är lite halvkasst
 
M Modski skrev:
Bor i 1,5 plans med källare från 1961. Har självdrag med extra paxfläktar.

Har 6 fresh-tilluftsventiler totalt, två i vardagsrum, en i varje sovrum, en i matsalen samt den gamla i köket där man hade tilluft för spisfläkten.

Har 3 paxfläktar totalt. En i tvättstugan i källaren, en i badrummet på entréplan och en på toan på övervåningen. Samtliga går på låga varv men ökar när de känner av rörelse sen på Max vid fukt. Tex duschning.

i källaren finns två tilluft, garaget i källaren har egen tilluft/frånluft med självdrag.

freshventilerna är i regel alltid helt öppna förutom vid 20 minus då jag brukar ha dem öppna 1/3 del ungefär.

upplever inga problem med luftflöde, är väl på övervåningen draget i ventilerna är lite halvkasst
Snyggt. Kommer ha 7 ventiler tilluft nere när jag är klar, så jag kan ha möjlighet att bestämma lite hur mycket dom ska dra var.

2 pax nere som frånluft men dom drar ut från mer eller mindre samma ställe i huset men 2 olika rum, dock mindre betydelse för det handlar ju om att rätt mängd ska ut. Kanske slutar med att det är överdrivet att ha 3 fläktar på max utblås

Spontant känns det som att 1 paxfläkt uppe på fullt drag är overkill enligt matematiken men låter ventilen I klädkammaren uppe agera frånluft också.
 
Tror inte ditt hus är sämre än andra byggda i samma tidsålder. Jag förbättrade ventilation i ett 80-talshus och det blev otrolig skillnad så jag tycker bra ventilation är viktigt och det märks skillnad.
Kan två sådana här i kök & vardagsrum vara ett alternativ? Betydligt bättre driftskostnader än pax-fläktar.
https://soliduct.se/alnor-ftx-aggregat-vagg.htm
 
T TMatt skrev:
Tror inte ditt hus är sämre än andra byggda i samma tidsålder. Jag förbättrade ventilation i ett 80-talshus och det blev otrolig skillnad så jag tycker bra ventilation är viktigt och det märks skillnad.
Kan två sådana här i kök & vardagsrum vara ett alternativ? Betydligt bättre driftskostnader än pax-fläktar.
[länk]
Kanske kanske inte med tanke på att det inte är alla med nya 3glasfönster överallt.

En paxfläkt på max drar bara 5w. Inget att prata om där men FTX slösar ju inte värme som vanliga fläktar gör, dock dyr inköpskostnad.
Hur blir det med under/övertryck med ftx-aggregaten?
 
Ta specade luftflöden från småfläktar med en nypa salt.

Brukar mäta hur mycket dom levererar när det dyker upp på småhus, dom flesta ska leverera runt 35 l/s på maxfart.
Du kan få ut 15 med kanal genom väggen och ett utegaller som inte bygger så mycket motstånd, sen är motorerna så klena att är huset tätt och det ska in luft genom spaltventiler så får du lägre flöden för att dom bygger för mycket motstånd, stora fresh är bättre i det fallet.
Dom vanliga utegallren i metall med snedställda flänsar bygger motstånd på avluftsidan och så försvinner också mycket flöde.
Ska det tryckas iväg i kanaler ut på yttertak med lite böjar på vägen så försvinner mer flöde.
 
  • Gilla
Hallon18 och 1 till
  • Laddar…
V vinylskiva skrev:
Ta specade luftflöden från småfläktar med en nypa salt.

Brukar mäta hur mycket dom levererar när det dyker upp på småhus, dom flesta ska leverera runt 35 l/s på maxfart.
Du kan få ut 15 med kanal genom väggen och ett utegaller som inte bygger så mycket motstånd, sen är motorerna så klena att är huset tätt och det ska in luft genom spaltventiler så får du lägre flöden för att dom bygger för mycket motstånd, stora fresh är bättre i det fallet.
Dom vanliga utegallren i metall med snedställda flänsar bygger motstånd på avluftsidan och så försvinner också mycket flöde.
Ska det tryckas iväg i kanaler ut på yttertak med lite böjar på vägen så försvinner mer flöde.
Tack. Då verkar det som att jag ska ha 2 till frånluftsfläktar nere. 1 i tvättstuga samt se på lösning i köket. Fult att ha en "badrumsfläkt" i köket.
Uppe så borde fresh-fläkten (de 2 fläktarna samt 3e är alla från fresh) klara all frånluft men lämnat spaltventilen i klädkammaren uppe öppen så den agerar frånluft också.

Tilluft uppe kommer ske med vanlig väggventil bakom elementen lågt satta.

Jag vet att det ör jättesvårt att få exakta värden/att ens uppnå minikravet idag men med tanke på att det är 0 tilluft uppe och de endast 3 ventilerna nere alltid varit stängda, så siktar jag på "tillräckligt bra" trots att vi själva inte upplever dålig luft


https://www.bauhaus.se/badrumsflakt-fresh-iq-vit Dessa har vi i badrummen just nu och tänkte ha en till i tvättstugan
 
Redigerat:
BirgitS
Det går att anlita ventilationsexperter om man vill vara mer säker på att det blir bästa möjliga lösning.
 
Min erfarenhet säger att det nästan alltid är för lite tilluft. En freshventil i varje sov/rum och kanske nån extra i ett stort vardagsrum är minimum. Sönderborrade fönsterbågar funkar inte! Räkna på kvadratcentimeter area på tilluften! Farten på fläktarna bör regleras lite beroende på utetemp särskilt nu med tanke på energipriserna. När det är över nollan behöver farten ökas och under nollan kan den minskas kraftigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Zlatje och 1 till
  • Laddar…
L Lellemars skrev:
Min erfarenhet säger att det nästan alltid är för lite tilluft. En freshventil i varje sov/rum och kanske nån extra i ett stort vardagsrum är minimum. Sönderborrade fönsterbågar funkar inte! Räkna på kvadratcentimeter area på tilluften! Farten på fläktarna bör regleras lite beroende på utetemp särskilt nu med tanke på energipriserna. När det är över nollan behöver farten ökas och under nollan kan den minskas kraftigt.
Ja intressant tankesätt med fläkthastighet. Låter logiskt och ingen dör om man sänker hastigheten i någon dag, speciellt här i södra Sverige som knappt har minusgrader.

Ja man kan logiskt ha hur många ventiler som helst i ett hus. Det är ju frånluften som styr hur mycket som kommer in men med fler ventiler = mindre/inget drag och jämnare fördelning.

Vi har, som du kanske läst, typ ingen tilluft.. 3 spaltventiler är allt med 1 fläkt som frånluft.
Uppe är det 0 mekanisk tilluft med 1 fläkt frånluft
 
Bara skummat igenom tråden...

Ser att det handlar om luftflöden och en mängd antagande och troende vad som passerar genom ventiler mm.

Tror väl att ett mätdon av nåt slag för mätning av de verkliga luftflödena genom ventiler mm kan vara en bra investering.
 
Schematisk bild, elektrisk kretsdiagram, komponenter, kopplingar, strömbanor, tekniskt dokument, moirémönster i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är min nya plan.

Om varje ventil drar in 7 l/s så täcker dom behovet nere. Förmodligen kommer dom inte göra det men bra nog med äldre hus
Totalt sen 3 fläktar ut. 2 fresh badrumsfläktar på max i badrum/tvättstuga sen 1 fläkt ut i köket genom väggen precis bredvid spisen. Den kanske inte kommer gå på max men ha en grundventilation.

Uppe blir det 2 tilluft. Dom täcker behovet rent matematiskt förutsatt att dom drar in 7-8 l/s.
Fresh fläkt på fullt ös i badrummet sen 1 ventil i klädkammaren som agerar frånluft. Ponera att badrumsfläkten i sämsta fall drar då 15l/s max, då är det fortfarande bra nog med lite marginal då


Synpunkter? :)
 
H Hybro skrev:
Bara skummat igenom tråden...

Ser att det handlar om luftflöden och en mängd antagande och troende vad som passerar genom ventiler mm.

Tror väl att ett mätdon av nåt slag för mätning av de verkliga luftflödena genom ventiler mm kan vara en bra investering.
Så är det ju.. jag tror att i mitt fall kanske jag ska köra med normen att ha 2 i tv-rum, 1 i varje rum eller kanske 2 i tex större matrum sen ut genom kök, badrum och tvättstuga.

Bara med det så är jag övertygad om att det kommer bli betydligt bättre jämfört med innan även om det inte är något vi kanske märker.

Hela detta "projektet" började med att Nivell vad har och korrigerade deras system och påpekade att vi hade för lite tilluft och då satte jag mig på Google en hel helg och insåg att vi har i princip 0 tilluft I huset idag
 
Litet tillägg från mig. Farten på fläktarnas reglering med utetempen har ju mycket att göra med luftfuktigheten vilken sjunker kraftigt vid minusgrader. Viktigt är också överluften genom stängda dörrar kolla cm2 så det kommer fram, samma som hålen genom ytterväggen och rejäla in till badrum mm där frånluften är
 
Redigerat:
  • Gilla
Zlatje och 1 till
  • Laddar…
Hej, Jag skulle plocka in proffs på ventilation och låta dem optimera ventilationen.
Det kan vara värt det, fast det svider i plånboken. Men fukt kan leda till värre saker.
//Per
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
BirgitS
Z Zlatje skrev:
Ja man kan logiskt ha hur många ventiler som helst i ett hus. Det är ju frånluften som styr hur mycket som kommer in men med fler ventiler = mindre/inget drag och jämnare fördelning.
Nja, luften tar ju enklaste vägen så om man har ventiler som släpper igenom mer luft än vad fläktarna behöver är det inte säkert längre att det kommer in någon luft i ventilen längst bort från fläktarna. Man kan också få korsdrag, dvs. beroende på vindriktning kan en ventil börja agera frånluft. Sen är det viktigt att det är ett litet undertryck i huset för att säkerställa att fukt inte trycks ut i väggarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.