Hej!

Jag har en Toshiba Estia 8kW som konstaterats ha läckage av köldmedium och olja och bör därför bytas innan nästa kalla säsong. Har börjat titta på olika alternativ för ny lösning, firman som var här och tittade på nuvarande värmepump förespråkar byte till Daikin 75 EA-230 med alla innedelar integrerade i ett högskåp vilket verkar prydligt i rummet där den ska stå. Pratade även med en säljare som arbetar med IVT som istället föreslog att vi behåller vår befintliga varmvattenberedare och endast byter hydroboxen inne, samt utedel förstås. IVT använder sig av köldmediet R410A vilket även vår nuvarande värmepump gör, Daikin har istället gått över till R32 vilket gör att det inte går att köra en sådan lösning från dem om jag förstått rätt. Även t.ex. Mitsubishi verkar ha bytt. Nya installationer får inte använda R410A av miljöskäl efter 2025.

Frågan är om det är bra eller dåligt att behålla den gamla varmvattenberedaren. Är själva vattenvärmningen mer ineffektiv med en 12-13 år gammal varmvattenberedare? Rent prismässigt skiljde det 12000 eller knappt 10% mellan Daikin-alternativet och IVT, ingen jättestor skillnad men en liten besparing i investering. Den skillnaden kan ju förstås ätas upp om en nyare varmvattenberedare är mer effektiv.
 
Hej! Knappast någon skillnad på uppvärmningen men en ny varmvattenberedare kan kanske vara lite grann bättre isolerad. Men den lilla värmeförlusten blir ju ändå till nyttig värme i huset under större delen året då det behövs värme.
 
Tack, det var lite det jag anade. På så sätt låter det alltså vettigt att spara den befintliga varmvattenberedaren. Dock är jag lite inne på Daikin eller Mitsubishi då vi har en relativt liten utedel idag och den nuvarande standarden från Bosch, Nibe etc känns klumpig på den tänkta placeringen. Effektivitetsmässigt finns det kanske dock fördelar med de större utedelarna?
 
om man hittar hålet så bör det ju vara mest ekonomist att laga hålet så att köldmedian stannar kvar...
oftast brukar kompressorn vara den del som får bägaren att rinna över,, inte att laga ett hål och fylla på media.
hör med fler kyltekniker är mitt förslag!
 
O olllen skrev:
Effektivitetsmässigt finns det kanske dock fördelar med de större utedelarna?
Ja de nya större utedelarna ger bättre COP och framförallt bättre effekt när det är riktigt kallt ute.
 
M MagicFingers skrev:
om man hittar hålet så bör det ju vara mest ekonomist att laga hålet så att köldmedian stannar kvar...
oftast brukar kompressorn vara den del som får bägaren att rinna över,, inte att laga ett hål och fylla på media.
hör med fler kyltekniker är mitt förslag!
Intressant. Jag var själv med och kikade när han öppnade utedelen och läckan såg ut att komma från "flänsen" runt fläkten, läckage från kylbatteriet står det i rapporten. Ska se om jag kan hitta en annan firma med men verkar inte vara så många som jobbar med Toshiba. Detta kanske går att kolla på utan märkesspecifik service iofs.
 
A
O olllen skrev:
Intressant. Jag var själv med och kikade när han öppnade utedelen och läckan såg ut att komma från "flänsen" runt fläkten, läckage från kylbatteriet står det i rapporten. Ska se om jag kan hitta en annan firma med men verkar inte vara så många som jobbar med Toshiba. Detta kanske går att kolla på utan märkesspecifik service iofs.
ja det låter märkligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.