Jag har vattenfall både elnät och elhandel.

Brukar kolla denna sida för att se månadspriset:

https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/rorligt-elpris/


Längst ned finns en graf eller tabell med historiska månadspriser. Kollar man december 2022 elområde 3 anger den 297.17 öre/kWh. I informationen nedan står:

"Priserna från och med juni 2021 baseras på vårt inköpspris, fast elcertifikatsavgift och vårt påslag 6 öre/kWh exklusive moms (7,5 öre inklusive moms). Moms och årsavgift tillkommer."

Innebär det alltså att om jag ska jämföra mitt timpris mot den tabellen måste jag även räkna med spotpåslaget och elcertifikatskostnad som jag har specat på fakturan för att kunna jämföra rätt? Inte bara öre/kwh?
 
MG_88 MatGab skrev:
nnebär det alltså att om jag ska jämföra mitt timpris mot den tabellen måste jag även räkna med spotpåslaget och elcertifikatskostnad som jag har specat på fakturan för att kunna jämföra rätt?
Ja.
 
Skärmdump av energiförbrukning, snittpris, kostnader och sparade pengar för ett svenskt hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det fler elleverantörer än Tibber, som erbjuder att man kan få en timprisjämförelse (inll alla påslag) gentemot det rörliga priset jag debiteras hos min leverantör (snittpris)?
 
A alfista skrev:
Ja.
Ah, då har jag jämfört fel tidigare, har missat den textrutan.

Väldigt ovärt för oss att ha timdebitering då, verkar inte påverka något att vi försöker styra hushållselen samt duschning till senare kvällar samt disk och tvätta på natten. Sparar något öre/kWh.

Vi har fått det påtvingat av Vattenfall, tecknade rörligt elpris när vi flyttade in men sedan visade det sig i november någon gång att vi haft timpris hela tiden. Tidigare ägaren som begärde det tydligen och Vattenfall Försäljning påstår att dom ej ställer tillbaks den till månadsmedel.

Frågan är om det ens kan stämma då den tidigare ägaren inte ens hade Vattenfall för elhandel.
 
Det hänger på nätabonnemanget. Om nätbolaget redovisar timmätt så får du timpris av Vattenfall Elhandel.
Att flytta hushållsel så det ger någon omfattande besparing blir nog "smärtsamt" om man vill leva ett normalt liv. Kan man förskjuta värme eller varmvattenproduktion så ger det större utväxling, solceller kan också hjälpa under de ljusare delarna av året, annars är det väl elbilsladdning som är mest utslagsgivande.
 
Attitudeswe
A alfista skrev:
Ja.
Timpriskollen
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Timpriskollen
Eh?
 
Attitudeswe
Känner väl till sidan, men ser inte kopplingen till vad jag skrev. Ger väl dessutom bara det rena spotpriset, inte med eventuella påslag som andra frågade efter.
 
om jag inte minns fel så laddar man upp sin förbrukning.
Då räknar timpriskollen fram ditt viktade månadsmedel och jämför med. Då elminerar man alla andra omkostnader som är samma i båda fallen.
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.