Postar frågan i denna forumdelen då jag inbillar mig att ni som hänger här har bäst skills för att hjälpa mig :).

Har en bräda i ett klickgolv som är är aningens för kort och bildar därmed en irriterande glipa mot tröskeln. Plocka upp golvet är tyvärr inget alternativ.

Är det görligt att kapa befintlig bräda för att kunna skjuta in en lite längre bit från änden och fräsa in ett par kex eller liknande så det sitter ihop bra och att skarven inte går upp trots avsaknad av ”klick” på ändarna? Kanske limma fogarna också?

Golvet är dessvärre inte mer än 9-10mm tjockt heller.

Hur gör man på bästa sätt isåfall?
 
Vart är den obligatoriska bilden?
 
Du får köpa en brädsträckare, brukar ligga på samma hylla som synviklar och ögonmåtten
 
  • Haha
  • Gilla
Magnus E K och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vart är den obligatoriska bilden?
Ja, det hade varit bra men befinner mig tyvärr långt hemifrån och tänkte fått lite tips ändå.
Men jag kan rita en fin bild om du vill? :D.
 
Man kan ju byta ut en bräda mitt i ett golv så det borde väl gå att lösa
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Blir svårt att svara uran bild.
Glipa mot tröskel = mjukfog eller täcklist.
Glipa 5 cm ifrån = limma kortsida och försöka glömma eller lägga raden på nytt
 
nino nino skrev:
Man kan ju byta ut en bräda mitt i ett golv så det borde väl gå att lösa
Ja, funderar på ett snitt med sänksågen eller multicuttern och stämma bort resterna och därefter fräsa med skivnotfräs för ett par kex.

Men har någon gjort något liknande innan med lyckat resultat?

Mjukfog eller täcklist är inte en option.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Finns filmer på Youtube
Hur der blir i verkligen och om det håller över tid kan jag tyvärr inte svara på
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Tuben så klart, att jag inte tänkt på det :seenoevil:.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Postar frågan i denna forumdelen då jag inbillar mig att ni som hänger här har bäst skills för att hjälpa mig :).

Har en bräda i ett klickgolv som är är aningens för kort och bildar därmed en irriterande glipa mot tröskeln. Plocka upp golvet är tyvärr inget alternativ.

Är det görligt att kapa befintlig bräda för att kunna skjuta in en lite längre bit från änden och fräsa in ett par kex eller liknande så det sitter ihop bra och att skarven inte går upp trots avsaknad av ”klick” på ändarna? Kanske limma fogarna också?

Golvet är dessvärre inte mer än 9-10mm tjockt heller.

Hur gör man på bästa sätt isåfall?
Göra en extra bred tröskel?
 
Det är möjligen plan B :).
 
Enklast är att bara lägga mjukfog i glipan som föreslagits. En skarvning av brädan blir nog inte snygg. Bäst reslutat tror jag det blir om du tar bort hela den för korta brädan och ersätter med en ny. Du skriver att du har sänksåg och multicutter. Dessa kan du använda för att få bort brädan i sin helhet genom att såga bort mitten av den och sedan lyfta bort kanterna. På den nya brädan behver du ta bort klickfogen på ena sidan och, beroende på klicksystem, eventuellt kortsidan. Sedan limmar du som ersättning för borttagen klickfog och lägger brädan på plats med tyngd på.
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Ja, hittade några klipp på tuben som visade ungefär det tillvägagångssättet och det verkar vara så man bör göra. Hoppas bara min reservplanka inte är för kort, den är
nämligen inte fullängd…
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, hittade några klipp på tuben som visade ungefär det tillvägagångssättet och det verkar vara så man bör göra. Hoppas bara min reservplanka inte är för kort, den är
nämligen inte fullängd…
Kolla innan du sågar!
 
Tycker du? :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.