Hej,

Jag har ett problem med takfärg som flagnat men som ändå i övrigt sitter väldigt hårt. Jag vet att ett sätt att lösa detta problemet är att gipsa taket men jag vill inte förlora någon takhöjd, är inte intresserad av att installera spottar och är i största allmänhet ganska envis. Det brunare i bilderna är våtrumslim som jag rollat på takfärgen.

Skalad färg på en vägg eller tak, behöver renovering, textur och mönster orsakade av fuktskador eller åldrande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vägg med skalad målfärg och spackel, tecken på fukt och behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har rollat på limmet, sen låtit det torka, och efter det försökt skrapa ner färgen. Det verkar inte som att det är så man ska göra. Tanken verkar vara att man limmar och sen skrapar ner färgen innan limmet torkat helt?

Jag har läst igenom denna tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/microlite-eller-inte.235264/ och har haft en hantverkare föreslå microlite men ser inte riktigt hur det skulle hjälpa om man inte får ner all färg först? Jag har testat att värma färgen med en speed heater och det gjorde det bara värre. Jag har också testat att använda en tapetångare och det funkar helt ok.

Jag har egentligen frågor:
- finns det något ytterliga jag kan testa för att få ner limfärgen?
- finns det någon risk att ytan, som verkar vara puts, kan skapa ytterligare problem när limfärgen väl är nere?
 
Åsa Lund
Ett lager tapetklister på och sedan täcka med plast. Låt sitta ett tag och skrapa sedan.
Annars fortsätta med tapetångare som ju funkat?
 
Jo, det har funkat OK med tapetångaren i ena rummet. I det andra så händer det inte så mycket när man ångar. Tror det kan bero på att jag målat ett lager i det rummen och när det väl hade torkat så satte sig färgen ännu hårdare.

Hur knepigt är det att tvätta bort tapetklister som hamnar på det underliggande taket? Och vad brukar man använda för att täckplats? Och hur länge ska man vänta innan man börjat skrapa färg?
 
Färgborttagningsmedel?
 
tensiden tensiden skrev:
Färgborttagningsmedel?
säljaren jag pratade med på flugger sa att det bara skulle bli kletigt. Samtidigt så är ju tapetklister inte mimdre klet..
 
Hade ett liknande case i våras. Gjorde ungefär som du gjort, på inrådan av en målare. Två lager våtrumslim som fick sätta sig till seg konsistens. Därefter gick jag på med spackelspade och skrapade så noggrant jag kunde. Långt ifrån allt släppte, men enligt målaren var detta inte ett problem för att sätta microlit (vilket han kom och gjorde). Sen bredspackla och slipa hela taket. Ser fortfarande fint ut så här ett drygt halvår senare.
 
G Gräsand skrev:
Hade ett liknande case i våras. Gjorde ungefär som du gjort, på inrådan av en målare. Två lager våtrumslim som fick sätta sig till seg konsistens. Därefter gick jag på med spackelspade och skrapade så noggrant jag kunde. Långt ifrån allt släppte, men enligt målaren var detta inte ett problem för att sätta microlit (vilket han kom och gjorde). Sen bredspackla och slipa hela taket. Ser fortfarande fint ut så här ett drygt halvår senare.
Hur jävligt var det att bredspackla taket? Och behövs microlitduk även om man får ner all färg?

Och av det jag testat är det faktiskt våtrumslim som fungerat bäst. Limmade och plastade taken igår och skrapade ner lite färg idag och det sitter fortfarande rätt hårt. Då limmade jag med tapetklister
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.