Jag renoverar gillestugan och byter golv. Ligger en heltäck matta på betonggolv. Spricka i golvet mitt i rummet.
Jag la 0.2 mm åldersbest byggfolie över hela rummet. Uppvikt kant mot vägg som jag tätar helt runtom med tec7.
La golvet ovanpå heltäckmattan och byggfolien. Golvlister.

Ändå mäter jag mellan 140 och 180 i radonhalt. Högst mot innervägg(180) som är lättviktbetong.

Lägst mitt i rummet och mot yttervägg. Öppnade Byggfolien mot yttervägg så att det är öppet till plattan men radon var 150 så jag tror inte det är radon från sprickan i plattan

Var kan det komma från när jag tätat överallt i rummet.

Vit lättbetong i vägg. Hus 1979 suteräng.
 
Det var inte frågan men kan du verkligen lägga byggplast på golvet på det sättet? Du kommer väl få upp fukt som stängs inne av plasten? För det är på botten/källarplan?

Om du har radonhaltig lättbetongvägg är det inte konstigt att du får de värdena i rummet. Känns som att det behöver ventileras bort om man har någon form av problem.
 
Vad finns det för värme, ventilation och fläkt i källaren ?
 
ecb182 ecb182 skrev:
Det var inte frågan men kan du verkligen lägga byggplast på golvet på det sättet? Du kommer väl få upp fukt som stängs inne av plasten? För det är på botten/källarplan?

Om du har radonhaltig lättbetongvägg är det inte konstigt att du får de värdena i rummet. Känns som att det behöver ventileras bort om man har någon form av problem.
Hej.
Japp ev fukt stängs inne. Men vad händer? Mattan är nylontyp och inga tecken på mögel hittils när den legat under det förra laminatgolvet.

Fukten stängs inne men eftersom det är heltätat lufttätt så kommer ingen fukt eller luft in i rummet.

Den försvinner väl ned i plattan igen och även ut bakom väggarna förståss.

Hade det varit från betongen i väggen så borde värdena visa det när man ställer mätaren intill väggen.

Men det är samma värde mitt i rummet som på betongväggen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad finns det för värme, ventilation och fläkt i källaren ?
Luftvärmepump friskluftventiler i väggen i gillestugan och ett sovrum.
 
Ingen wc/badrum/tvättstuga?
 
Vilket instrument mäter du radonhalten med?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen wc/badrum/tvättstuga?
Japp wc och stuga. Där sitter frånluftsventiler i taket med bra drag i. Fläkt på taket som går.

Ovanplan 2 frisklufysventiler och en frånluft i badrum.
Radon upp runt 50
 
S Srixon skrev:
Vilket instrument mäter du radonhalten med?
Radoneye. Funkar bra. Kompis låna den för att kolla sin radon och den verkar visa rätt för han hade 300 med blåbetong och ftx vent. Det stämde med tidigare mätning när han installera ftx
 
Troligtvis kommer det från väggarna. Hur ät det med markradon. Sen det med fläkt som drar ut luft skapar undertryck, inte bra med för stort sådant med radon i väggar eller mark. Set måste finnas en balans på in/ut.
 
Hur lång tid har du haft RadonEye vid de olika mätpositioner? De flesta mätarna behöver en tid för att mäta rätt.

Hur ser det i resten av undervåningen, då du mäter?
 
J jonaserik skrev:
Troligtvis kommer det från väggarna. Hur ät det med markradon. Sen det med fläkt som drar ut luft skapar undertryck, inte bra med för stort sådant med radon i väggar eller mark. Set måste finnas en balans på in/ut.
Grannen har markradon så det finns i området. Men byggfolien borde stänga ute den.
 
S Srixon skrev:
Hur lång tid har du haft RadonEye vid de olika mätpositioner? De flesta mätarna behöver en tid för att mäta rätt.

Hur ser det i resten av undervåningen, då du mäter?
Den visar värde efter 10 min. Sen ny mätning var 10e sen tar den ett medel på det över tid. Men första mätningen tror jag stämmer. Varför skulle den mäta första fel?

I sovrummet efter hallen är det 120.
I hallen 1 meter innanför entredörren är det högsta i huset på 300. Mätt på 50 cm från golv.

En tanke jag har är en större radon (läcka) i hallen som flyter ut mot gillestugan?
 
Redigerat:
Hur har du det med dräneringen, är det omgjort på den senaste tiden med dränrör
 
J jonaserik skrev:
Hur har du det med dräneringen, är det omgjort på den senaste tiden med dränrör
Det är det inte. Gjort i början på 2000. Ligger en sån där räfflad plastskiva på baksidan ute där huset är under mark. Så det är gjort innan jag köpte 2005
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.