Ole Utne Ole Utne skrev:
Får fixa med ett litet elaggregat som jag kan koppla tryckluftskompressorn på då.
Vad är det för ventil man kan stänga vid gatan? Är det något liknande som skåpen för el som står vid gatan eller vad ska jag kolla efter?

tryckluftsventil vid mätaren var en intressant lösning!
https://www.byggahus.se/forum/threads/aer-det-haer-en-avstaengningsventil-foer-vatten.396161/
Nån likande brunn borde finnas, så börja med att titta i din omgivning.
Finns det många hus i närheten så hade jag kolla med kommunen, inte helt säkert att ventilen du hittar är din....
 
Redigerat:
Ole Utne Ole Utne skrev:
Får fixa med ett litet elaggregat som jag kan koppla tryckluftskompressorn på då.
Vad är det för ventil man kan stänga vid gatan? Är det något liknande som skåpen för el som står vid gatan eller vad ska jag kolla efter?

tryckluftsventil vid mätaren var en intressant lösning!
Nu får du väl ändå ta och tänka efter lite. Känns det vettigt att köpa ett elaggregat, så du får ström till att driva kompressorn, så att du kan tömma vattenledningarna?
Ärligt talat så är det nog bättre att använda strömen från elaggregatet till att driva några elelement/fläktar.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nu får du väl ändå ta och tänka efter lite. Känns det vettigt att köpa ett elaggregat, så du får ström till att driva kompressorn, så att du kan tömma vattenledningarna?
Ärligt talat så är det nog bättre att använda strömen från elaggregatet till att driva några elelement/fläktar.
Det beror väl helt på hur långt elavbrottet kan tänkas bli. Men visst, köra elementen först och om bränslet börjar närma sig att ta slut, så blåser man ur rören.
 
D Daniel 109 skrev:
Då gäller det att ha välfyllt barskåp den dagen man står utan el. Hur ska man få in spriten i slingorna då? Eller ska du ha sprit i hela systemet i förebyggande syfte?
Just det, detta gör du i förväg och ännu bättre när systemet installeras.
 
C
Finns det bara ett vettigt sätt att tömma systemet vid lägsta punkten klarar man sig nog rätt bra.
Om det krisar lär inte det viktiga vara att få ut varenda deciliter.
Så i första hand lär det vara vattenburen golvvärme som är en utmaning.

Men jag tycker frågeställningen är intressant. Är nog många som inte har en aning om hur det skall gå till, eller ens förstår att frysning överhuvudtaget är en stor skaderisk.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
Nu är det så att vid färdigt byggnad och ett köp av dito, så är det kört med att ändra något. Har ett hus rätt långt norr över som kallställs helt. Frysgrader inomhus varje vinter. Har dragit om alla rör, dom hänger liksom lite snett , någon centimeter. Det är nedförsbacke på allt och lite ventiler+kranar som öppnas och då åker allt ut. En kort värmekabel på inkommande vatten från brunnen, utanför ligger det frostfritt på 2 meter. Nu byggs inga hus på det sättet, alla förlikar sig med att allt ska fungera, även fritidshus görs så.
En tanke för andra, bygger ni hus/stuga på kalla breddgrader, så se till att få nedförsbacke på allt som har med vatten att göra. och om det inte går att tömma en pump, så blir det V-kabel på vägen ut från huset eller hel vägen till brunn
PS glöm inte glykol i vattenlåsen och ev toalett om det finns.

Vattenburen värme lite knepigare med, men går att ha frostvätska i, ta inte någon sprit , den gasar sig när den blir varm och blir som luft i alla element och GV
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Jo, detta är intressant.
Funderar själv på att dra alla nya rör med lite fall. Fast orkar nog inte dra om gamla… Men kombinerat med ett par tryckluftsnipplar kanske det löser sig ändå? Nu är detta i en villa i Stockholmsområdet, så blir ju sällan strömavbrott i nuläget, men man vet ju inte vad som händer i framtiden…
 
Det går ALLDRIG att blåsa ur allt, det finns alltid lite fukt-väta kvar i rören och dom kommer att rinna ner till lägsta punkt. Tex i en kurva eller koppling och kan då frysa, har man tur så exspanderar isen i sidled och någon sprängning inte sker
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
harry73
Nu har vi ett modernt hus med pex-rör inomhus och även golvvärme (träbjälklag) är med pex (eller i alla fall plast). Vad är det som kan frysa sönder?
Jag misstänker att det framförallt är kopplingarna som kan bli problematiska och alla blandare, samt varmvattenberedare?
Nu bor vi så långt söderut, att det inte är så sannolikt med minusgrader inomhus om det inte är väldig kallt utomhus
 
Det är blandare-kopplingar som går först . VVB klarar sig ganska länge, någon vecka. Däremot slangarna för GV ska man vara försiktig med, dom spricker väldigt ätt om det blir is i dom. Många sönderfrusna slanger vid nybygge vintertid och provtryckt bara med vatten, det måste vara glykol för - 15 i dom för att inte frysa.
 
Ole Utne Ole Utne skrev:
Energimyndigheten har en broschyr på hur man som villaägare kan förbereda sig för ett längre elavbrott: [länk]

Jag vill fylla på lite ytterligare kunskap från er.

1. Hur kan jag tömma slingorna för vattenburen golvvärme om elen är borta länge och det blir risk för att de fryser?

2. Räcker det för övriga rördragningar att stänga huvudkranen på huset och öppna kranar vid handfat och diskhoar?

3. Huvudkranen är ju också i huset. Vad om rörbiten innan huvudkranen fryser sönder? Kan det motverkas på något sätt?

4. Hur tömmer jag frånluftsvärmepumpen på vatten? I mitt fall rör det sig om en Nibe F-370
J jonaserik skrev:
Nu är det så att vid färdigt byggnad och ett köp av dito, så är det kört med att ändra något. Har ett hus rätt långt norr över som kallställs helt. Frysgrader inomhus varje vinter. Har dragit om alla rör, dom hänger liksom lite snett , någon centimeter. Det är nedförsbacke på allt och lite ventiler+kranar som öppnas och då åker allt ut. En kort värmekabel på inkommande vatten från brunnen, utanför ligger det frostfritt på 2 meter. Nu byggs inga hus på det sättet, alla förlikar sig med att allt ska fungera, även fritidshus görs så.
En tanke för andra, bygger ni hus/stuga på kalla breddgrader, så se till att få nedförsbacke på allt som har med vatten att göra. och om det inte går att tömma en pump, så blir det V-kabel på vägen ut från huset eller hel vägen till brunn
PS glöm inte glykol i vattenlåsen och ev toalett om det finns.

Vattenburen värme lite knepigare med, men går att ha frostvätska i, ta inte någon sprit , den gasar sig när den blir varm och blir som luft i alla element och GV
Hej Ole Utne

Min erfarenhet av de bekanta som kallställer hus (sommarbostäder) över vintern att de har byggt vattensystemet ”lutande” med ett antal avtappningar på lägsta punkterna (som Jonaserik beskriver i inlägg #21)

Ändå förekommer det att det uppstår ”mindre läckage” i kopplingar som upptäcks och åtgärdas när vattnet fylls på i systemen.

Jag har erfarenheter att fylla värmesystemet med glykol ett äldre hus, för att klara ett överraskande strömavbrott under en längre tid i ett hus som har periodvis underhållsvärme. Värmesystemet har fungerat bra, frostskyddet har inte behövts men det uppstod, i begynnelsen, en del läckage i linet i skarvarna på grund av glykolen.

Jag har tänkt att, undvika frysrisken i huset där jag bor vid strömavbrott, genom att cirkulera vattnet i värmeelementen med cirkulationspumpen, och tillföra värme genom att elda i sparinsatserna.
 
  • Gilla
parom och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det går ALLDRIG att blåsa ur allt, det finns alltid lite fukt-väta kvar i rören och dom kommer att rinna ner till lägsta punkt. Tex i en kurva eller koppling och kan då frysa, har man tur så exspanderar isen i sidled och någon sprängning inte sker
Vi har en sommarstuga som vi kallställer och där hade tidigare ägare satt ballofixer som är öppna i ena änden vid lågpunkterna, t.ex. under diskhon och vid rören under VVB. Har hittills fungerat utan invändning. Man får komma ihåg att stänga dem på våren när man drar på vattnet bara.
 
  • Gilla
hansan och 2 till
  • Laddar…
Jag använder våtdammsugare för att tömma ledningar, öppna en kran i ena änden och sug i andra.
 
  • Gilla
EddieHansson och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag använder våtdammsugare för att tömma ledningar, öppna en kran i ena änden och sug i andra.
Låter klockrent!
 
Frågeställning bör väl vara hur man värmer och cirkulerar vattnet i slingorna hemma.

Att kallställa sitt primära boende är ju isåfall bara om man tvingas lämna sitt hem pga krig eller katastrofer och är oförmögen att vara närvarande.

Värme och cirkulation löser man med elverk och alternativa värmekällor.

Om det blir strömavbrott så ska man kallställa och flyga till varmare land eller stanna och hålla igång skiten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.