W witten skrev:
Det har nog sagts förr men det är ju inte WLTP de testar i filmen, utan något annat.

Sen är hör det nog inte till vanligheterna att man kör batteriet till noll.

På långgresor som testet fokuserar på är det även viktigt med laddupplevelsen. BMW som här har väldigt hög förbrukning kommer även att få ladda en längre tid för att fylla lika många kilometrar som de snålare bilarna.

Så tittar man på bil och långresor är viktigt kan det vara bättre att simulera olika resor i A better routeplanner för att få fram den mest optimala resan för den bilen.

Men testet är intressant, absolut.
Sant. Det de testar är egentligen verklig förbrukning i förhållande till WLTP, vilket jag tycker är lite intressant. Men även beteendet hos bilarna när batteriet börjar ta slut. Absolut är laddhastighet och batteristorlek i förhållande till räckvidd intressant för helhetsupplevelsen.

Annars så finns ju alltid den i mitt tycke bästa databasen för att få rätt siffror under verkliga förhållanden för alla elbilar:
https://ev-database.org/
 
Tobzter Tobzter skrev:
Förstår fortfarande inte hur de kan vara svårt att ränka hem..
Om man planerar att köpa en ny bil för 500-600k så kan de bara bli mer ekonomiskt med elbil.
Åker man 500-1000 mil per år så blir det billigare med taxi än att köpa en bil för 600 000:-
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Tobzter
ja kanske det, men är ju inte det som är frågan,
Alla säger att de är så dyrt med elbil.. Men så jämför dom tex id4 mot en gammal v70 och att den är billigare att äga . ja de är väl klart, men måste ju jämföra mot en likvärdig annars är de ju inte relevant
 
  • Gilla
Farendag och 3 till
  • Laddar…
Tobzter Tobzter skrev:
ja kanske det, men är ju inte det som är frågan,
Alla säger att de är så dyrt med elbil.. Men så jämför dom tex id4 mot en gammal v70 och att den är billigare att äga . ja de är väl klart, men måste ju jämföra mot en likvärdig annars är de ju inte relevant
Jag gjorde min jämförelse med två nya bilar utifrån storlek och funktioner, omöjligt för oss.
 
Tobzter Tobzter skrev:
Förstår fortfarande inte hur de kan vara svårt att ränka hem..
Om man planerar att köpa en ny bil för 500-600k så kan de bara bli mer ekonomiskt med elbil.
Om du kommer köra bilen i fem år och 5000 mil så sparar du in 3000 liter bränsle för 20-25 kr/liter, d.v.s. 60 - 75 tkr men har samtidigt elkostnader på 20 tkr hemma och någon eller några tusenlappar för snabbladdare. Säg att du sparar in 45 tkr. Det är inte mycket på priset. Du tappar runt 50% av bilens värde på fem år. Kostar elbilen 600 tkr och bensinbilen 500tkr så blir det 300 resp 250 tkr i värdeminskning. Skillnad i räntekostnad eller alternativ avkastning på lätt 15 tkr över fem år, förmodligen mer. Skatten är dock högre på bensinbilen, så det tar ut detta. 300 tkr vs 250 + 45 tkr. Man får mycket bensinbil för 500tkr.

Med lång körsträcka per år vinner elbilen så det smäller om det. Med 4000 mil per år d.v.s. 20000 mil på fem år har man sparat in 180 tkr.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Tobzter
A AndersS skrev:
Jag gjorde min jämförelse med två nya bilar utifrån storlek och funktioner, omöjligt för oss.
Vilka 2 bilar jämförde du då?
 
Tycker att den här tråden ändå har en hyfsad objektiv syn på bilägande vid ev.val av elbil.
 
Tobzter Tobzter skrev:
Vilka 2 bilar jämförde du då?
V90CC och en motsvarande elbil, finns knappt några med mina funktionskrav.
Och idag 1000-1200mil/år.
Kollade för ett halvår sedan.
 
Tobzter
en sådan i standard utförande "core" B4 mildhybrid går loss på 529k ska du ha "plus" så är de 594k,

En id4 tex får du för 614k
Model 3 609K


sedan vet ja inte va du säger om att de ska kosta runt miljonen för att den ska vara likvärdig som volvon ?
 
Tobzter Tobzter skrev:
en sådan i standard utförande "core" B4 mildhybrid går loss på 529k ska du ha "plus" så är de 594k,

En id4 tex får du för 614k
Model 3 609K
sedan vet ja inte va du säger om att de ska kosta runt miljonen för att den ska vara likvärdig som volvon ?
Jo, men har inte mina funktionskrav kan vi väl konstatera som avslutning.
Har haft den dialogen 2-3 ggr tidigare i tråden.;) Hänger på dragvikten "vetdu" och utrymmet i kombidelen.:cool:
 
Tobzter
Dragvikten kan ja tyvärr köpa men inte utrymmet, om man kolla på tex model Y 1600kg dragvikt. hur stor som helst inuti
 
Tobzter Tobzter skrev:
Dragvikten kan ja tyvärr köpa men inte utrymmet, om man kolla på tex model Y 1600kg dragvikt. hur stor som helst inuti
Men det hjälper ju inte om båda inte är uppfyllda. ;)
 
Tobzter
Då får man hoppas du är nöjd med din v90cc. :)
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Make your requirements less dumb :p
 
  • Gilla
  • Älska
djac och 2 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Make your requirements less dumb :p
Vad avses? Det är väl bl.a. kravbild och även priset som ska belysas i en tråd som denna "För tidigt...."
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.