1 467 570 läst · 24 285 svar
1468k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Sant. Det de testar är egentligen verklig förbrukning i förhållande till WLTP, vilket jag tycker är lite intressant. Men även beteendet hos bilarna när batteriet börjar ta slut. Absolut är laddhastighet och batteristorlek i förhållande till räckvidd intressant för helhetsupplevelsen.W witten skrev:Det har nog sagts förr men det är ju inte WLTP de testar i filmen, utan något annat.
Sen är hör det nog inte till vanligheterna att man kör batteriet till noll.
På långgresor som testet fokuserar på är det även viktigt med laddupplevelsen. BMW som här har väldigt hög förbrukning kommer även att få ladda en längre tid för att fylla lika många kilometrar som de snålare bilarna.
Så tittar man på bil och långresor är viktigt kan det vara bättre att simulera olika resor i A better routeplanner för att få fram den mest optimala resan för den bilen.
Men testet är intressant, absolut.
Annars så finns ju alltid den i mitt tycke bästa databasen för att få rätt siffror under verkliga förhållanden för alla elbilar:
https://ev-database.org/
ja kanske det, men är ju inte det som är frågan,
Alla säger att de är så dyrt med elbil.. Men så jämför dom tex id4 mot en gammal v70 och att den är billigare att äga . ja de är väl klart, men måste ju jämföra mot en likvärdig annars är de ju inte relevant
Alla säger att de är så dyrt med elbil.. Men så jämför dom tex id4 mot en gammal v70 och att den är billigare att äga . ja de är väl klart, men måste ju jämföra mot en likvärdig annars är de ju inte relevant
Jag gjorde min jämförelse med två nya bilar utifrån storlek och funktioner, omöjligt för oss.Tobzter skrev:
Medlem
· Uppland
· 1 644 inlägg
Om du kommer köra bilen i fem år och 5000 mil så sparar du in 3000 liter bränsle för 20-25 kr/liter, d.v.s. 60 - 75 tkr men har samtidigt elkostnader på 20 tkr hemma och någon eller några tusenlappar för snabbladdare. Säg att du sparar in 45 tkr. Det är inte mycket på priset. Du tappar runt 50% av bilens värde på fem år. Kostar elbilen 600 tkr och bensinbilen 500tkr så blir det 300 resp 250 tkr i värdeminskning. Skillnad i räntekostnad eller alternativ avkastning på lätt 15 tkr över fem år, förmodligen mer. Skatten är dock högre på bensinbilen, så det tar ut detta. 300 tkr vs 250 + 45 tkr. Man får mycket bensinbil för 500tkr.Tobzter skrev:
Med lång körsträcka per år vinner elbilen så det smäller om det. Med 4000 mil per år d.v.s. 20000 mil på fem år har man sparat in 180 tkr.
en sådan i standard utförande "core" B4 mildhybrid går loss på 529k ska du ha "plus" så är de 594k,
En id4 tex får du för 614k
Model 3 609K
sedan vet ja inte va du säger om att de ska kosta runt miljonen för att den ska vara likvärdig som volvon ?
En id4 tex får du för 614k
Model 3 609K
sedan vet ja inte va du säger om att de ska kosta runt miljonen för att den ska vara likvärdig som volvon ?
Jo, men har inte mina funktionskrav kan vi väl konstatera som avslutning.Tobzter skrev:
Har haft den dialogen 2-3 ggr tidigare i tråden. Hänger på dragvikten "vetdu" och utrymmet i kombidelen.