Vi ska renovera och isolera ett gammalt timmerhus, och jag undrar om någon har tips att komma med.

Tanken är att ta upp golvet (bara plank), gräva upp, gjuta en grund, isolera och lägga dit golvet igen. Takhöjden är nämligen bara 1,80 vilket innebär vissa problem då en familjemedlem är 1,85 lång! :)

Taket är också helt oisolerat. Vi har tänkt öppna upp ena sidan av huset till nock (för att få högre takhöjd och mera rymd).

Själva väggarna ser ut att vara tillägsisolerade, så där gör vi nog inget nu.

Frågan är vad som händer med ett gammalt timmerhus när man isolerar det. Det var väl ventilerat sig själv tidigare, och nu stänger man in allt. Det finns idag lite fukt i väggar och golv, men inte så det ansågs vara problem.

Tacksam för allas tips och tankar!

/C
 
Det där med tilläggsisolering är ju komplicerat, och jag vet inte om jag kan säga så mycket, men jag planerar själv att lerklina upp väggarna på landet när jag reparerar där. Den lösningen har ju fungerat de senaste 130 åren. Eller rättare: Fram till 1950 när man tog bort kliningen och satte dit treetex och masonit...

Men! Jag kanske kan säga något om det där med golvet. Är det så klokt att sänka golvet för det är väl det ni tänker göra? Att gräva ut (för djupt) verkar lite vanskligt. Risken är väl att det drar till sig vatten om det blir en grop där. Det är ju inte säkert, men något att betänka. Om man vill göra det riktigt ordentligt så ska man förstås ta upp golven och så, men är det inte bättre att göra en grund under huset, som det verkar att ni ska göra, och sen hissa upp huset säg ett lecablock á 20cm så får ni 2m i taket istället. Men då måste ni ju ändra på utsidan, och det är svårt. Den föreslagna metoden är omfattande, men kanske ett alternativ?

Säkert har många byggnadsvårdare invändningar mot grundarbetena jag föreslår, och kanske inte utan skäl.
 
Vi har isolerat hela vårt timmerhus från 1800 talets början med linisolering. Det skall enligt reklamen låta väggarna "andas".

Man skall inte ha någon fuktspärr. Har kollat överallt och kommit fram till att det var det bästa materialet. Köpte det i Finland via K Rauta 100 mm för 82:- m2. Det är det värt. Kliar inte och känns mycket naturligt och byggnadsvårdmässigt.

Mellan våningarna la vi ekoisolering - returpapp - fantastisk ljudisolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.