Hej, har ett problem balkongsdörren går inte att öppna (inifrån). Misstänker att dörren drogs inte åt innan den stängdes.

Har tagit loss handtaget och smörjt in, men det har inte hjälpt. Handtaget/spärren mekaniken funkar, men det är som handtaget har kommit i ett läge som är 1 millimeter högre upp än innan i öppet läge.
Det är inifrån och kan fixa något utifrån heller, då jag har inglasad balkong.

Om det är spanjoletten, hur kan öppna dörren?
Läste i forumet och hittade bilder hur spanjoletten ser ut från den här tråden.

https://www.byggahus.se/forum/threads/kranglande-handtag-lasspaerr-till-balkongdoerr.351623/

Bor i brf, misstänker att jag får fixa det själv, frågan är hur?

"Gångjärnen" är utifrån så jag kommer inte åt dom.
 
  • Ett fönsterhandtag av metall med säkerhetslås, monterat på ett vitt fönsterram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterlås i metall med skruv och märkning, närbild på mekanism, monterat på vit ram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterhandtag med låsbar funktion och skruv, vit ram, suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag hade också krångel, det var spanjoletten som pajat.
Det finns en tråd, tyvärr finns det nog inte så väldigt mycket tips om hur du får upp dörren, men kanske ändå värd att ögna genom lite snabbt.
[länk]
Tack läste den ska testa med spackelspade, var det en låssmed som hjälpte er? Hur mkt kostade det?
 
Mikael_L
Jag gjorde allt själv.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag gjorde allt själv.
Men hur fick du upp dörren? Med spackelredskap?
 
Mikael_L
Jag läste ju min tråd nu innan jag länkade in den, och kunde konstatera att jag fick frågan även där, och verkar då redan ha glömt, och nu är det ytterligare några år mellan, så minnet har ju inte blivit bättre.
Just nu kan jag inte ge bättre besked än att noga läsa där, vad jag skrivit förut. Idag minns jag inte ett skvatt mer än att jag hade problem förut med att öppna dörren.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag läste ju min tråd nu innan jag länkade in den, och kunde konstatera att jag fick frågan även där, och verkar då redan ha glömt, och nu är det ytterligare några år mellan, så minnet har ju inte blivit bättre.
Just nu kan jag inte ge bättre besked än att noga läsa där, vad jag skrivit förut. Idag minns jag inte ett skvatt mer än att jag hade problem förut med att öppna dörren.
Tack.. Jag försöker med tråden igen och är tacksam för all tips
 
Mikael_L
Ja ärligt talat känner jag på mig att det inte var så väldigt mycket till tips.
Men jag känner till paniken, och att alla små bitar av information brukar vara välkomna, och kan även leda fram till någon smart idé av annat slag.

Om inte annat så håller vi din tråd högt i listan med aktuella ämnen, så fler läser, fler som möjligen har idéer, eller t.o.m lösningar.


Välkommen till forumet förresten!
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja ärligt talat känner jag på mig att det inte var så väldigt mycket till tips.
Men jag känner till paniken, och att alla små bitar av information brukar vara välkomna, och kan även leda fram till någon smart idé av annat slag.

Om inte annat så håller vi din tråd högt i listan med aktuella ämnen, så fler läser, fler som möjligen har idéer, eller t.o.m lösningar.


Välkommen till forumet förresten!
Tacksam för all hjälp
 
Det enklaste är att ringa låssmeden om inte din BRF har en vaktmästare som kan fixa det.

Då spanjoletten behöver bytas eller repareras för att börja fungera så är mitt råd att vänta tills det är lite varmare ute om de inte måste fixa akut.
Där jag bott tidigare har jag även haft fönster som leder ut till balkongen om något skulle vara akut.
Att beställa en ny spanjolett är ca 5-veckors leveranstid.
Om man ska få upp den själv så bör du använda luftkuddar och sedan tvinga in kolvarna (hammare+drivverktyg) efter att du vridit handtaget till öppet läge.
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/ovriga-fastelement-och-tillbehor/monteringskudde-2000042781
https://www.jula.se/catalog/verktyg...brytverktyg/brackjarn/monteringskudde-011706/
Tänk på att du troligtvis inte kommer kunna använda spanjoletten efter att du fått upp dörren och att det tar 5-veckor att få en ny så du kommer tvingas att hålla igen dörren på annat vis.
 
1 123abc skrev:
Det enklaste är att ringa låssmeden om inte din BRF har en vaktmästare som kan fixa det.

Då spanjoletten behöver bytas eller repareras för att börja fungera så är mitt råd att vänta tills det är lite varmare ute om de inte måste fixa akut.
Där jag bott tidigare har jag även haft fönster som leder ut till balkongen om något skulle vara akut.
Att beställa en ny spanjolett är ca 5-veckors leveranstid.
Om man ska få upp den själv så bör du använda luftkuddar och sedan tvinga in kolvarna (hammare+drivverktyg) efter att du vridit handtaget till öppet läge.
[länk]
[länk]
Tänk på att du troligtvis inte kommer kunna använda spanjoletten efter att du fått upp dörren och att det tar 5-veckor att få en ny så du kommer tvingas att hålla igen dörren på annat vis.
1 123abc skrev:
Det enklaste är att ringa låssmeden om inte din BRF har en vaktmästare som kan fixa det.

Då spanjoletten behöver bytas eller repareras för att börja fungera så är mitt råd att vänta tills det är lite varmare ute om de inte måste fixa akut.
Där jag bott tidigare har jag även haft fönster som leder ut till balkongen om något skulle vara akut.
Att beställa en ny spanjolett är ca 5-veckors leveranstid.
Om man ska få upp den själv så bör du använda luftkuddar och sedan tvinga in kolvarna (hammare+drivverktyg) efter att du vridit handtaget till öppet läge.
[länk]
[länk]
Tänk på att du troligtvis inte kommer kunna använda spanjoletten efter att du fått upp dörren och att det tar 5-veckor att få en ny så du kommer tvingas att hålla igen dörren på annat vis.
Är du 100% på att det är spanjoletten? Dessvärre har jag inget fönster som går att öppna till balkongen,
Ska filma lär jag kommer hem och ladda upp.
 
Z ZnakeBrain skrev:
Är du 100% på att det är spanjoletten? Dessvärre har jag inget fönster som går att öppna till balkongen,
Ska filma lär jag kommer hem och ladda upp.
Vad mer än spanjoletten håller igen dörren?
Det enda andra alternativen jag kan tänka mig är att handtaget gått sönder så sprinten inte följer med när handtaget manövreras eller att det finns en brytsäkring som brustit, om en brytsäkring gått av så borde du kunna röra handtaget fritt även förbi öppet läge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.