Jag har jobbat som värmepumpstekniker nu i 12 år, jag har varit med om väldigt många arga kunder som har skrivit till Ivt/Nibe/Thermia när värmepumpen har havererat, där dom har krävt ersättning för höjda elkostnader.
Jag kan bara säga gå vidare med livet och glöm detta, dom ersätter absolut ingenting.
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Om delarna finns att beställa omgående får du kanske väga garantikostnaden (dvs elpatronen) vs att betala för reparation ur egen ficka.
5kwh/h blir ju i runda slängar 7000 på 3 veckor. Kanske ringa runt och hör efter ang detta hos andra firmor och spara en slant trots att det egentligen inte är ”rätt”.
5kWh x 24h x 21 dagar blir 2520kWh. Januarisnittet låg på drygt 1kr och terminerna för februari pekar inte rakt upp så hur kom du fram till just 7000kr?
 
  • Älska
Patrik V.
  • Laddar…
rqu rqu skrev:
Jag hade ett liknande problem med min bergvärme. Efter ett par dygn på elpatronen fick jag lite panik och ringde runt och googlade som en galning, då fick jag tipset att stänga av enheten i 15 minuter eller nåt sånt. Det krävs att enheten är avstängd ett tag för att kompressorn ska återställas. Men det kanske du testat redan?
Tack för tipset men var ute och tittade på felet och hörde hur det pyste ur sidan av kompressorn. Men får vi problem någon annan gång så ska det testas.
 
Z Zodde skrev:
5kWh x 24h x 21 dagar blir 2520kWh. Januarisnittet låg på drygt 1kr och terminerna för februari pekar inte rakt upp så hur kom du fram till just 7000kr?
räknade på decembersnittet på 2,6 eller vad det låg på.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Jag ställde samma fråga till konsument verket som svarade följande men det är mer eller mindre samma svar som ovan men kanske kan vara till nytta för någon.

En kort sammanfattning av info jag fått från alla.
  • Hade det skett inom de tre första åren och är ett fabrikationsfel så kan man få ersättning för merkostnader.
  • Efter det är det garantin som gäller om det finns någon och då måste det uttryckligen stå i garantin att den täcker merkostnader.
  • Har man inte garantin så kan det vara så att husförsäkringen även täcker värmepannan beroende på vilken typ av försäkring man har. Våran gör det men den täcker endast kostnader för reperation och inte merkostnader.

Det som däremot var positivt var att de lyckade få fram en i tid och kunde vara på plats inom 3 veckor för att byta den. Däremot när de öppnade upp den nya kompressorn så var ett av rören böjda och vi var överens om att de kunde bara hända om man tappat den på sådant sätt att kompressorn tappat och landat upp och ner. Där av vill han inte installera den och jag kunde inte göra mer än att hålla med. Så väntan på ny kompressor fortsätter. Kan tillägga att bolaget som står får vår energilösning verkligen agerat proffsigt och gör allt för att lösa det så snabbt de kan.

Men jag hann inte få någon klarhet i varför detta är ett problem och undrar om någon vet varför man inte för vända på kompressorn. Det böjda röret var egentligen inte problemet för installatören för det kunde han fixa. Utan det var däremot just att den hade varit upp och ner (samt att den blivit tappad givetvis) som bekymrade honom och tittar man på förpackningen så är det tydligt markerad på alla håll och kanter om vilken sida som måste vara upp.

Men som sagt blir lite nyfiken på varför det är så om någon vet?

"Då beror det på om det här är ett ursprungligt fel i varan som då täcks av reklamationsrätten. Om det är det ska man som konsument inte få några faktiska merkostnader och ni ska då kunna ställa krav på att få ersättning för dessa kostnader. Gör det då skriftligt till företaget, till exempel via mejl.

Om det här inte är ett ursprungligt fel som täcks av reklamationsrätten utan det enbart är något som täcks av garantin kan det vara så att företaget inte behöver ersätta er för merkostnader. Det beror på att garanti inte är lagstadgat utan det är upptill varje enskilt företag att välja om man vill erbjuda en garanti eller inte samt vilka villkor som då ska gälla. Då är det alltså i villkoren för garantin som ni får se vad som gäller."
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
T tchoney skrev:
Jag ställde samma fråga till konsument verket som svarade följande men det är mer eller mindre samma svar som ovan men kanske kan vara till nytta för någon.

En kort sammanfattning av info jag fått från alla.
  • Hade det skett inom de tre första åren och är ett fabrikationsfel så kan man få ersättning för merkostnader.
  • Efter det är det garantin som gäller om det finns någon och då måste det uttryckligen stå i garantin att den täcker merkostnader.
  • Har man inte garantin så kan det vara så att husförsäkringen även täcker värmepannan beroende på vilken typ av försäkring man har. Våran gör det men den täcker endast kostnader för reperation och inte merkostnader.

Det som däremot var positivt var att de lyckade få fram en i tid och kunde vara på plats inom 3 veckor för att byta den. Däremot när de öppnade upp den nya kompressorn så var ett av rören böjda och vi var överens om att de kunde bara hända om man tappat den på sådant sätt att kompressorn tappat och landat upp och ner. Där av vill han inte installera den och jag kunde inte göra mer än att hålla med. Så väntan på ny kompressor fortsätter. Kan tillägga att bolaget som står får vår energilösning verkligen agerat proffsigt och gör allt för att lösa det så snabbt de kan.

Men jag hann inte få någon klarhet i varför detta är ett problem och undrar om någon vet varför man inte för vända på kompressorn. Det böjda röret var egentligen inte problemet för installatören för det kunde han fixa. Utan det var däremot just att den hade varit upp och ner (samt att den blivit tappad givetvis) som bekymrade honom och tittar man på förpackningen så är det tydligt markerad på alla håll och kanter om vilken sida som måste vara upp.

Men som sagt blir lite nyfiken på varför det är så om någon vet?
vända en kompressor upp och ner rinner smörjolja och eventuellt trycksatt gas iväg och kan hamna fel.
I normala fall ska det vara vara vända den rätt och låta den stå ett tag så jämnar saker ut sig igen.

Kan personligen, som amatör, inte se varför en uppochnedvänd och sedan rättvänd och ”utvilad”
Kompressor inte skulle gå använda
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
problemet som kan uppstå om kompressor är tappad, är om den är fjäderupphängd inuti, då kan fjädrarna gått av/lossnat eller att själva motorn och kompressorn inte ligger i rätt läge, så då lever den rövare, för att garanterat gå sönder inom kort. Jag hade själv inte monterat en sådan kompressor, och hade definitivt som kund inte heller velat ha en sådan kompressor installerad.
 
  • Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
problemet som kan uppstå om kompressor är tappad, är om den är fjäderupphängd inuti, då kan fjädrarna gått av/lossnat eller att själva motorn och kompressorn inte ligger i rätt läge, så då lever den rövare, för att garanterat gå sönder inom kort. Jag hade själv inte monterat en sådan kompressor, och hade definitivt som kund inte heller velat ha en sådan kompressor installerad.
ja, tappad är ju en helt annan sak än felvänd :) jag skulle nog heller inte vilja ha en tappat kompressor installerad, tillräckligt osäker drifttid i en kompressor otappad
 
T tchoney skrev:
Jag s
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.