Hej!
Hoppas på svar på något som gör mig aningen förvirrad. Bor i ett hus med bergvärmepump som för 20 år sedan ersatte oljepanna. Har ett rör som går ner från ovanvåningen som jag inte förstår syftet med.
Droppar aldrig från det så jag tror inte det är i bruk längre men vågar inte kapa bort det innan jag vet vad det är.

Förstår att det är svårt att svara på men är det någon som har ett liknande rör hemma? :)
Tacksam för svar

Rörledningar på vägg, klädhängare med jackor, skugga, betonggolv, grön sockelmålning, avloppsbrunn, slangar.
 
Kan det ligga ett gammalt expansionskärl på vinden
 
E egge80 skrev:
Kan det ligga ett gammalt expansionskärl på vinden
Bra tänkt! Kan det varit till den gamla oljepannan och därför ok att ta bort?
 
Sitter samma hos mig då det förut satt ett öppet expansionskärl på vinden. Man fyllde på tills det börja rinna i det där skvaller röret.
 
E Emanuel01 skrev:
Sitter samma hos mig då det förut satt ett öppet expansionskärl på vinden. Man fyllde på tills det börja rinna i det där skvaller röret.
Låter som att det är det då, då det är snustorrt så blir det nog att kapa vid taket :)
 
I samband med konverteringen till bergvärme så bytte man till sluter expansionskärl.
Rören du undrar över är ett ”skvallerrör” som talar om när oljepannan expansionskärl som fanns på vinden högst upp var fyll med vatten, då kom det vatten genom röret och man stänger påfyllningen.
Det är med all säkerhet inte i drift.
Utan du har ett expkärl bredvid eller inbyggd i bergvärme pumpen.
 
  • Gilla
williamspäron
  • Laddar…
Fantastiskt vilken visdom och hjälpsamhet det finns här
Kikade på vinden och fann detta, kanske är det gamla kärlet?
Mörkt utrymme, rörkonstruktion, isolering, trä, rep, oorganiserad, potentiellt underhållsbehov, skräp, byggnadsvind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Under den svarta pappen som täcker isoleringen lär expansionskärlet vara.
 
  • Gilla
williamspäron
  • Laddar…
Stort tack för snabba svar, ett fult rör mindre i pannrummet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.