Jag och min sambo är väldigt sugna på att bygga hus. Har fastnat för lite olika,bla. Rosen ,Nygård och Aspen hos hjältevadshus... Men drömhuset är ju Junibacken hos Eksjöhus!! Någon som har bra/dåliga erfarenheter av hjältevad och eksjö, samt en aning om priser på dessa???
 
Vi har köpt ett Rosen och har ett inflyttningsdatum i slutet av året. Huset Rosen som är 138 kvm på 1½ plan har vi ökat till 159 kvm genom ett burspråk, takkupa och ändrat taklutningen från 38 grader till 45 grader istället.

Kostnader:
Hus rosen, standard 1.2 milj (annan planlösning än den som finns på deras hemsida, finns många att välja mellan)
Tillval 550.000

När det gäller tillvalen vi gjort så ingår komplett inredd övervåning, takkupa, 45 graders taklutning, burspråk i kök, kakel och klinker på toalett nedervåning, installation av LAN och lite ändring av fönsterstorlekar och några andra småsaker.

Vi har bara bra erfarenheter av Hjältevadshus och dess försäljare här i Stockholm. Har alltid fått svar på våra frågor och funderingar.

Men Eksjöhus har bra mycket bättre standard från början i sina hus så det kan vara svårt att få prisjämförelse som stämmer om man tänker på vad man vill ha och inte ha. Det bästa ni kan göra är att begära in offert på de hus ni är intresserade utav med den standard ni vill ha. Då kan ni lättare jämföra vad som passar er bäst skulle jag tro. Tänk även på att H-hus bygger på torpargrund och E-hus på platta.

Lycka till med valet av hus!
 
Rosen är en av våra främsta favoriter hos hjältevads. Vad kostade det att inreda övervåningen och gjorde dom det direkt? (hjältevadshus)
Tycker helt klart att dom verkar prisvärda!!
Just det ja, en fråga till :) Ingick det i priset att dom gjorde grunden åxå?
 
Priset är enbart för huset ovan grund och att få övervåningen komplett inredd vid inflyttning kostar oss 385.000 kr men jag vet att de har haft prishöjning efter att vi har beställt.

När huset har levererats till tomten så tar det ca 9 veckor att inreda övervåningen så efter det blir det slutbesiktning och inflyttning om man har beställt komplett inredd övervåning.

Grunden ingår ej i priset.

Vår totala kostnad med tomt, hus, grund, schaktning, bygglov, kvalitetsansvarig, försäkring och anslutningar av el, vatten och avlopp samt lagfart och pantbrev blir ca 3 miljoner kr. (Vad har jag nu glömt som ingår i den summan?)

Tillkommer gör räntan på bygglånet som vi tror kommer att hamna runt 30.000 kr. Och alla kostnader som rör tomten med gräs och stenbeläggning och bilplats. Lite buskar och snygga blommor. Men först blir det nog en altan till våren!
 
Oj, tre miljoner! Vad kostade tomten?
hoppas ni kommer trivas i erat nya hus :) vi ska träffa en säljare nästa vecka från hjältevadshus, sen får vi se om det kanske blir ett "rosen"!!
 
Vår tomt kostar 800.000 men det är resten som kostar pengar. Vi bygger i ett område där det är totalt 45 nybyggda villor och där allt ska betalas. Vägar, belysning och en liten lekplats läggs ut på samtliga på markentreprenadskostnaden där även grund och schaktning ingår, den slutade på ca 450.000 kr (vet inte vad som kostade vad utan vet bara totalpriset och att grunden är pålad).

Byggherrekostnader (bygglov, byggsamråd, utsättning, nybyggnadskarta El-anslutning) 65.000
(Kvalitetsansvarig, försäkring Gar-bo och 1 års villaförsäkring ingår i någon av kostnaderna)

Och så tillvalen på ca 550.000 kr och lagfart och inteckningar på ca 60.000 kr.

Summa blir ca 3 miljoner och jag tror inte att vi kunde komma billigare undan med ett färdigbyggt hus utan att själva försöka snickra med två små barn som somnar tidigt på kvällarna och som skulle vakna eller sova dåligt om vi hamrade och sågade varje kväll.
 
Glömde skriva att de visar Rosen 15-16 september i Södertälje som nog inte är i era trakter.

Men där de skriver:
"Vi visar Rosen special med inredd vindsvåning. Ett hus med många spännande lösningar!"

Ni kanske kan få se ritningen av er säljare ni ska träffa?
 
vi bor i en liten håla i västergötland ( vårgårda), så vår tomt kommer nog vara lite billigare :)
Vi kommer att vilja ha totalentrepenad när vi bygger, vi har en liten bebis på väg och om vi får som vi vill så bygger vi nästa år nån gång.. Och då komer man ha mycket annat att tänka på utöver snickerier osv. Tack för tipset om inredd vindsvåning förresten, ska fråga honnom om det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.