Tänkte använda en TP Link router med USB uttag och sätta i en USB sticka för mobilt bredband för att på så vis få nätverk i huset men ändå möjlighet att enkelt ta med bredbandet via stickan till exempelvis campingen. Kan detta fungera?
 
Utan ha koll på specifik modell router osv, mycket tveksamt att det funkar. Ofta brukar det vara rätt begränsad funktionalitet i usb portarna på sådan hårdvara, eller snarare ligger nog begränsningarna i mjukvaran i routern. Så om den inte är specad för denna funktion i kombination med vald sticka/modem så tror jag inte att det funkar tyvärr.
 
Precis, då måste routern specifik ha stöd för det och jag har inte sett många konsumentrouters som har det, någon "värre" Asus och D-link tror jag att jag har sett...
Vi har 5G backup på Ubiquity grejer på jobbet, men det är ju "proffs" grejer...
 
H HenkeAls skrev:
Tänkte använda en TP Link router med USB uttag och sätta i en USB sticka för mobilt bredband för att på så vis få nätverk i huset men ändå möjlighet att enkelt ta med bredbandet via stickan till exempelvis campingen. Kan detta fungera?
Som sag ovan funkar det inte. Köp en specifik 4g router istället typ https://www.kjell.com/se/produkter/...rcher-mr400-4g-router-med-modem-ac1200-p97689


Du kan ha den i ett fönster för bra täckningen 4g och dra en sladd till din nuvarande router som du sätter i accespunktläge för bra wifitäckning.

För resa kan du ju flytta över simkortet till en 4g sticka vid behov.
 
Tips/Kortversionen:
- 3G/4G USB-donglar passar bäst i PC
- Använd 4G modem till din router om du inte vill byta till en 4G-router (de kan ha stöd för (WAN/fiber).
- Använd Mobil 4G router för resan (ibland kallat MiFi, MiFi-router) eller
en mobil hotspot typ Netgear M1 alt M2 (kan användas som modem).

Långa versionen (med lite motiveringar mm ):

Även om man har en ASUS router med stöd för 3G/4G usb sticka, så är det inte säkert det fungerar eller är stabilt om det fungerar. Om man mot förmodan hittar info om vilka stickor (ASUS) routern har support för så är det få av de man hittar på ”marknaden” som stödjs. (Det var iaf mina dåliga erfarenheter när jag provade för några år sedan. Det kan ha blivit bättre).

För resan skulle jag rekommendera en Mobil Wi-Fi router men de är inga högpresterande produkter iaf inte i den lägre prisklassen. Koppla upp dem till en befintlig router är möjligt, men inget för en normalanvändare.

Ställa om arbetsmode från Wi-Fi-router till AP (accesspunkt) på en befintlig Wi-Fi-router är en bra idé, men kan väl vara lite bökigt för den ovane.
En fulkoppling i nödfall med två routrar är väl annars enklast om man inte har krav på prestanda, ej dubbla NAT, eller spel som kan sluta fungera. Då tar man WAN-kabeln från befintlig router och kopplar till LAN på 4G-routern.

Bästa lösningen är att ”brygga” en 4G-routern och ansluta befintlig routers WAN till den. Men inte alla 4G-routrar (TP-Link) stödjer ”bryggning.”. (Möjligen har de blivit bättre?)
Jag skulle rekommendera tex RUT eller Netgear 4G-modem tex LB2120 eller Nighthawk M1 eller M2 men ingen av dem är väl jättelätt att konfigurera rätt för den ovane, ej heller prisvärda.
Så jag rekommenderar en lösning för 4G hemma och en annan för mobilt där man flyttar över sim-kortet efter behov. Det kan vara värt några kronor att slippa konfigurera om.

Usb stickor passar bäst i PC.

(Det blev visst lite långt så jag lade till en kortversion :p ).
 
Redigerat:
Ok. Tack för alla svar. Blir att skaffa en annan router!
 
Vad är det för modell på den du har?
Telias technicolor router dom skickade hade den funktionen, man kunde sätta i usbsticka och i gränssnittet konfigurerar mobilt bredband.
Väldigt smidigt.
 
J
Tele2 var inne hos oss en timme innan vi förstod att det var tele2. Vi trodde det det var fiber-/nätägaren. Helt sjukt vilken historia de ljög ihop om att byta medieomvandlare och alltsammans. Vi tecknade faktiskt avtal med dem. Sen ringde jag tele2 dagen efter. De sa att säljaren hade ljugit om en hel del saker och att de inte kunde gå med på det avtalet, så det blev inget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.