Monterade nyligen upp en Vanderbilt, matad med en gammal 12v trafo. Vid anslutning till slutblecket hörs bara små knäppningar men öppnar inte. Knapptryck inifrån från bostaden med annan trafo öppnar dock, så jag vet att slutblecket funkar.
Kräver blecket mer än uppmätta 12,2V? Kanske borde mäta vid belastning? Trafon ger för lite ström?
Hur ska jag förstå detta?
 
Exakt vilket elslutbleck är det?
Vissa elslutbleck vill ha 24V.

Själva knappsatsen "Vanderbilt V42" klarar en drivspänning på 12-24VAC/DC.
 
Kan inte svara exakt men grejen är att vi fick ersätta ett billigare relä med vanderbilt pga att knapparna inte längre svarade. Så länge dom gjorde det, öppnade blecket med 12V trafon. Jag provade att koppla förbi nya v.42 och strömsatte blecket direkt från trafon - bara knäpp i blecket. Kan den ha blivit försvagad med tiden och inte längre orkar dra solenoiden?
 
Solenoiden kan vara lite bränd, ha några kortslutna varv/lindningar.
Det kan vara smuts mm i slutblecket så att de mekaniska delarna har svårt att röra på sig.

Ger trafon AC eller DC?
Är det AC så kan det kanske ha suttit en likriktare/diod på utgången på gamla kodsatsen.
 
Blecket öppnar när man sluter ström inifrån huset, där en annan trafo driver (det är en del av en gammal porttelefon/öppnare) Så blecket är intakt o surrar karakteristiskt när man trycker på knappen därifrån. Funderar på om kopplingen där de två strömkällorna möts, kan ha orsakat fel på utedelens trafo som nu inte längre orkar dra blecket. Kanske slutade även Renkforceportlåset fungera av den anledningen? (Har inte hunnit kolla om det fungerar med annan trafo) Å andra sidan ligger det vad jag kan se, ingen ström på förutom när kretsarna sluts från ena eller andra sidan. Men det märkliga är ju att det ändå fungerade i drygt ett halvår.
 
B Bjos skrev:
Kräver blecket mer än uppmätta 12,2V?
Är det den spänning transformatorn ger när den är obelastad?

Vilken spänning är det över själva elslutblecket när det öppnas innifrån?
Vilken spänning är det över själva elslutblecket när det öppnas via knappsatsen??
 
Demmpa Demmpa skrev:
Solenoiden kan vara lite bränd, ha några kortslutna varv/lindningar.
Det kan vara smuts mm i slutblecket så att de mekaniska delarna har svårt att röra på sig.

Ger trafon AC eller DC?
Är det AC så kan det kanske ha suttit en likriktare/diod på utgången på gamla kodsatsen.
- Vad är det för typ av transformator som kan tänkas ge Likspänning och Likström DC vid belastning?

Nån ny fantastisk uppfinning?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Hybro skrev:
- Vad är det för typ av transformator som kan tänkas ge Likspänning och Likström DC vid belastning?

Nån ny fantastisk uppfinning?
TS har inte skrivit något om varken AC eller DC.

Många säger transformator oberoende om den ger AC eller DC på utgången.

Det finns elslutbleck för tex 12VDC, 24VDC, 12VAC, 24VAC, 12-24VAC/DC.

Eller syftar du på min sista mening "Är det AC så kan det kanske ha suttit en likriktare/diod på utgången på gamla kodsatsen.", det jag menar är att det kanske satt en likriktare på knappsatsen, alltså knappsatsen anslöts till AC men lämnade DC ut till elslutblecket.
 
Två konstruktiva frågor som borde testats, men jag gör detta för sonens räkning i Malmö, där jag själv inte befinner mig förrän om 14 dagar. Tänkte ev få konfirmerat här om jag är rätt ute då jag tänker att ny trafo måste till + hur det kan te sig sig när två kretsar möts, som i det här arrangemanget. Det intressanta är dock att allt fungerade i början på juni. Både kodlåsöppning utifrån med Renkforce - och inifrån, med porttelefonens öppna- knapp :) Försökte först driva även knapplåset via porttelefonens trafo men fick blecket att dra via knapplåset när den fick egen strömkälla, denna berömda gamla avlagda transformator som lämnar 12,2V.

När det gäller din om fråga transformatorn kan det vara så att jag ytterligare visat fram min bristande kunskap, än att någon fantastisk uppfinning sett dagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.