Hej,

Flyttade nyligen in i ny lägenhet som är en 3a på 88kvm och sovrummet är väldigt stort, 20 kvm. Planen har tidigare vart att sätta upp en vägg för att ha ett rum utan fönster där man kan ha kontor och förvaring. Nu har jag funderat på en annan idé, som visas på bilden är idén att sätta upp två väggar (2x2m) vid fönstret. För att sen ha balkongdörrarna som ljusinsläpp till stora sovrummet.

Finns det några problem med denna idé och kan man räkna detta som ett till rum vid framtida försäljning? Lägenheten ligger i centrala Stockholm.
 
  • 3D-rendering av enkel lägenhetslayout, innehåller vardagsrum, sovrum, kök, badrum, minimalistisk stil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Du måste ha en fungerande ventilation åtminstone i sovrummet i alla fall.

4 kvm är väl för lite att räknas som rum men visst kan folk uppskatta en avskild kontorsdel under förutsättning att sovrummet inte känns mycket trångt. Det är svårt att se på bilden vad det blir för avstånd mellan sängen och vänstra väggen eller hur det kommer att upplevas att gå från dörren till vänstra delen av sängen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du måste ha en fungerande ventilation åtminstone i sovrummet i alla fall.

4 kvm är väl för lite att räknas som rum men visst kan folk uppskatta en avskild kontorsdel under förutsättning att sovrummet inte känns mycket trångt. Det är svårt att se på bilden vad det blir för avstånd mellan sängen och vänstra väggen eller hur det kommer att upplevas att gå från dörren till vänstra delen av sängen.
Så du tror inte man kan kalla det för en 4a vid framtida försäljning? Kommer ventilationen vara ett problem även om vi har balkongdörrar och två dörrar i stora sovrummet?
 
Det finns nog gott om mäklare som glatt kallar det för 4a, helt oavsett vad normerna säger.
De ”byter” ju stadsdel på en bostad om de tror att de får ett högre pris för den på det viset, så varför inte tänja på den sanningen lite?
 
Folk är olika, men själv skulle jag ogilla att ha ett skrivbord rakt framför ett fönster då solljuset kanske bländar lite väl mycket. Behagligare för ögonen att få indirekt solljus bakifrån eller snett bakifrån. I övrigt ser jag väl inga större problem med din lösning.

Annars är ju ett sovrum av era mått nästan som gjort för en maffig garderobsvägg. Den skulle kunna börja en bit in efter dörröppningen (?) i nedre vänstra hörnet, och sluta på lagom avstånd innan fönstret. Sen kanske skrivbordet får plats mellan sängen och andra dörren? Alternativt ha skrivbordet i högra hörnet bredvid fönstret, garderobsvägg som tidigare men lite mindre, och sen en till lite mindre garderob mellan säng och övre dörren.

Glömde nämna att vi har skrivbord i sovrummet, utan avskiljande vägg, och det funkar utmärkt.

Och spontant tror jag att en snygg, stor [och platsbyggd?] garderobslösning är mer lockande vid en framtida försäljning, än ett "falskt" extra rum som nästa lägenhetsägare kanske inte ser nyttan med.
 
Redigerat:
BirgitS
C Carlsonn skrev:
Så du tror inte man kan kalla det för en 4a vid framtida försäljning? Kommer ventilationen vara ett problem även om vi har balkongdörrar och två dörrar i stora sovrummet?
Det varierar mellan mäklare. Risken är att om man försöker sälja den som 4:a så blir det folk som vill ha ett riktigt barnsovrum som tittar på annonsen och då ser att det inte var alls vad de ville ha.

Att det finns balkongdörrar betyder ju inte i sig att det kommer in friskluft utan det beror ju på hur tilluften kommer in i lägenheten.
 
B BostadsBubbel skrev:
Folk är olika, men själv skulle jag ogilla att ha ett skrivbord rakt framför ett fönster då solljuset kanske bländar lite väl mycket. Behagligare för ögonen att få indirekt solljus bakifrån eller snett bakifrån. I övrigt ser jag väl inga större problem med din lösning.

Annars är ju ett sovrum av era mått nästan som gjort för en maffig garderobsvägg. Den skulle kunna börja en bit in efter dörröppningen (?) i nedre vänstra hörnet, och sluta på lagom avstånd innan fönstret. Sen kanske skrivbordet får plats mellan sängen och andra dörren? Alternativt ha skrivbordet i högra hörnet bredvid fönstret, garderobsvägg som tidigare men lite mindre, och sen en till lite mindre garderob mellan säng och övre dörren.

Glömde nämna att vi har skrivbord i sovrummet, utan avskiljande vägg, och det funkar utmärkt.

Och spontant tror jag att en snygg, stor [och platsbyggd?] garderobslösning är mer lockande vid en framtida försäljning, än ett "falskt" extra rum som nästa lägenhetsägare kanske inte ser nyttan med.
inte hundra om jag hänger med hur du tänkte med garderoberna men fördelen med denna lösning var att vårt barn kan ta detta extra-rum som sovrum och då kan vi ha det andra sovrummet som gästrum när vi får gäster :)
 
BirgitS
Med sån användning är det ju väldigt viktigt att även det lilla rummet ventileras ordentligt. Men om du ska ha in en säng där blir det väl ont om plats för ett skrivbord och förvaring.

Det blir ju rätt lyhört mellan rummen. Vet inte hur gammalt barnet är men det behöver ju plats för kläder, leksaker och lekutrymme rätt fort.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Med sån användning är det ju väldigt viktigt att även det lilla rummet ventileras ordentligt. Men om du ska ha in en säng där blir det väl ont om plats för ett skrivbord och förvaring.

Det blir ju rätt lyhört mellan rummen. Vet inte hur gammalt barnet är men det behöver ju plats för kläder, leksaker och lekutrymme rätt fort.
Även om man isolerar? Vi har ett annat rum som är tänkt som gäst/lek-rum och där barnets garderob med kläder också finns
 
BirgitS
Ska luften kunna passera så kan ljud också passera.

Hur ofta har ni gäster?
Är det ganska sällan är det väl enklare att bara ställa in barnets säng i ert sovrum vid behov.
 
C Carlsonn skrev:
inte hundra om jag hänger med hur du tänkte med garderoberna men fördelen med denna lösning var att vårt barn kan ta detta extra-rum som sovrum och då kan vi ha det andra sovrummet som gästrum när vi får gäster :)
jag skulle hellre placera gästerna som kommer då och då och stannar korta perioder i denna 4m2 klyffe .Gäster får finna sej i det som bjuds... Barnet bör ha mer plats , tycker jag....
 
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
C Carlsonn skrev:
kan man räkna detta som ett till rum vid framtida försäljning?
Aldrig att du får till en värdeökning genom att skapa ett 4 kvm rum i ett befintligt sovrum där man måste gå genom sovrummet för att komma till detta nya rum. Om det är syftet tror jag du behöver tänka om.
 
  • Gilla
BostadsBubbel och 1 till
  • Laddar…
Snarare värdeminskning samt att det inte räknas som ett extra rum….
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.