Skulle byta vägguttag och funderar på följande. Det gamla uttaget har två trådar anslutna till fas (och två till nolla) vilket jag antar beror på att det parallellkopplats? I mitt nya uttag ser det ut som att det finns ingång och utgång i respektive ände av uttaget? D v s att jag kan koppla de två trådarna en in och en ut? Öppen elektrisk vägguttagsinstallation utan front, monteringsplatta syns, kabelfästen och skruvar, träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen eluttag utan täckplatta, synliga anslutningar, väggreparation behövs, målning, vit ram, farlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du måste lägga båda resp trådar på resp "N" och "L" plint, plintarna märkta "X" är inte kopplade någonstans i uttaget, de är "blinda"!
 
  • Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Du måste lägga båda resp trådar på resp "N" och "L" plint, plintarna märkta "X" är inte kopplade någonstans i uttaget, de är "blinda"!
Det förklarar saken! Men då kan jag på denna typ av uttag koppla en tråd i ”varje” hål (bild)? Närbild på en grön plastkomponent hållen av en tång, suddig bakgrund med en sko.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Japp, de är avsedda för det.
 
  • Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
Excatemêntä! (för att citera Göte Johansson ;):D )
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
tommib
Bara för att dubbelkolla, visst har du väl valt ett ojordat nytt uttag? Jag hoppas också att det är en plastmatta vi ser på bild och inte klinkers i ett rum med ojordade uttag...

Ett tips för att underlätta anslutningen är att klippa bort de gamla trådändarna och skala fram nya raka fina kardeler. Har du inte tillräckligt med slack så får du jobba med det du har.
 
  • Gilla
sepani och 5 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Bara för att dubbelkolla, visst har du väl valt ett ojordat nytt uttag? Jag hoppas också att det är en plastmatta vi ser på bild och inte klinkers i ett rum med ojordade uttag...

Ett tips för att underlätta anslutningen är att klippa bort de gamla trådändarna och skala fram nya raka fina kardeler. Har du inte tillräckligt med slack så får du jobba med det du har.
Just i rummet med uttaget i fråga är golvet laminat . Och ja, uttaget är ojordat! :cool:
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Du måste lägga båda resp trådar på resp "N" och "L" plint, plintarna märkta "X" är inte kopplade någonstans i uttaget, de är "blinda"!
Och vad menas med att dom är blinda?
 
S sepani skrev:
Just i rummet med uttaget i fråga är golvet laminat . Och ja, uttaget är ojordat! :cool:
Det ser ut som att det nya uttaget är avsett att jordas då den har en jordsymbol.
 
tommib
Det är samma inkråm i ojordade och jordade uttag nuförtiden då de ojordade är såpass ovanliga. Det är inte lönt att göra egna insidor till dem. Däremot bör locket sakna jordbleck och anslutning mot den uppstickande lilla flärpen från insidan.
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.