Hej sedan en månad tillbaka har det börjat rinna vatten från vårt kylskåp. Har försökt rensa i dräneringshålet men de har inte hjälpt, känner dock inte jag jag kommer igenom hålet, skall det vara så att man ta in ståltråd djupt in? Det tar liksom stopp rätt tidigt. Någon annan som har någon idé vad som kan va fel?
 
Hade samma problem med mina föräldrars kylskåp. Till slut drog jag ut det och lät det stå någon dag samtidigt som jag höll uppsikt över baksidan. Då såg man att en slang spruckit i en böj och att vattnet kom därifrån.
 
Z ZipLock skrev:
Hade samma problem med mina föräldrars kylskåp. Till slut drog jag ut det och lät det stå någon dag samtidigt som jag höll uppsikt över baksidan. Då såg man att en slang spruckit i en böj och att vattnet kom därifrån.
okej men i mitt fall kommer vattnet inifrån kylskåpet det bildas en pöl längst ner som man måste torka med handduk varannan dag. Talar kanske emot att det är något utanför? Känns som att de är kondensvatten som inte kommer någonstans
 
Jag brukar köra med ett buntband, så man inte riskerar att sticka hål på slangen,
 
A
Ta en slang och blås kraftigt i hålet om du inte har en ångtvätt vill säga
 
Dra fram skåpet och lossa slangen som leder ner i tråget. Sedan spolar du ur den. Diska tråget när du ändå är i farten. Kolla att inget sitter uppe i hålet när slangen är borta.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Dra fram skåpet och lossa slangen som leder ner i tråget. Sedan spolar du ur den. Diska tråget när du ändå är i farten. Kolla att inget sitter uppe i hålet när slangen är borta.
se till att inte tråget spricker när du tar bort det för det brukar göra så
 
Tack för tipsen får testa ikväll
 
Är det den slangen som syns på bilden ni menar? Antar att jag behöver lossa gallret och sen lossa slangen på något sätt? Någon som har tips på hur man gör detta?
 
  • Kylskåpskompressor, kondensorflänsar, kylmedelsrör, damm, behov av rengöring, underhåll av vitvara.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
N NyAnvändare skrev:
Är det den slangen som syns på bilden ni menar? Antar att jag behöver lossa gallret och sen lossa slangen på något sätt? Någon som har tips på hur man gör detta?
ja du får lossa kondensorn sen sitter slangen bara påtryckt rakt in på en liten plupp, den är öppen upptill spola ur slang och pluppen(röret)
 
  • Gilla
NyAnvändare
  • Laddar…
Innan jag hann börja skruva så körde jag en ordentlig dammsugning bakom och på bakdelen av kylskåpet, sedan dess har den inte runnit mer. Får se hur länge detta håller :)
 
A
N NyAnvändare skrev:
Innan jag hann börja skruva så körde jag en ordentlig dammsugning bakom och på bakdelen av kylskåpet, sedan dess har den inte runnit mer. Får se hur länge detta håller :)
om du inte sugit ur slangen rejält tänk golfboll genom 1/2" trädgårdsslang så kommer det tillbaka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.