Alltså jag har inget problem med att säkringarna smäller. Pannan och billaddaren har lastbalansering. Därmed stryps laddningen till bilen för mycket vilket är anledningen till att jag säkrat upp. Iom att jag säkrat upp slog tanken mig att jag kanske kunde sälja mer el än tidigare om dem tidigare säkringarna var flaskhalsen och om jag isf behöver ta bort någon strypning på växelriktarna. Iallafall, har tagit kontakt med solcellsinstallatlren som får kolla på det.
 
J Johan456 skrev:
Nej det kan du inte. Eller har dina 20A säkringar löst ut tidigare för att du sålt för mycket?

Hade er solcellsanläggning kunnat producera mer än 20A, så hade installatören höjt era huvudsäkringar.
Detta är fel. Jag vet inte om det gäller alla inverterare men de flesta går att strypa så att de inte matar mer än säkringen klarar. Jag har 16kW installerad effekt men inverteraren är strypt till 13.8 (taget ur minnet) föra att mina 20A säkringar inte ska gå. Så en riktigt bra soldag så blir tyvärr min produktion strypt.

Hade jag säkrat upp så hade jag kunnat släppa på strypningen.
 
A Anaii skrev:
Detta är fel. Jag vet inte om det gäller alla inverterare men de flesta går att strypa så att de inte matar mer än säkringen klarar. Jag har 16kW installerad effekt men inverteraren är strypt till 13.8 (taget ur minnet) föra att mina 20A säkringar inte ska gå. Så en riktigt bra soldag så blir tyvärr min produktion strypt.

Hade jag säkrat upp så hade jag kunnat släppa på strypningen.
Det behöver inte innebära att din produktion blir strypt utan det beror på layouten på din anläggning(väderstreck, taklutning, skuggning, optimerare, storlek på växelriktare m.m..) Du kommer alltså kanske inte upp i 16wk effekt vid något tillfälle.

Nu tolkar jag dock ditt svar som att du inte har smartmätare utan kör istället statiskt effektbegränsning i växelriktaren. Hur verkligheten ser ut i ditt fall ser du i dina produktionsdata i app/portal för växelriktaren.
 
M mortimer skrev:
Det behöver inte innebära att din produktion blir strypt utan det beror på layouten på din anläggning(väderstreck, taklutning, skuggning, optimerare, storlek på växelriktare m.m..) Du kommer alltså kanske inte upp i 16wk effekt vid något tillfälle.

Nu tolkar jag dock ditt svar som att du inte har smartmätare utan kör istället statiskt effektbegränsning i växelriktaren. Hur verkligheten ser ut i ditt fall ser du i dina produktionsdata i app/portal för växelriktaren.
Jag är helt med på det. Jag gick inte in på detaljer utan påpekade bara att ett system kan vara överdimensionerat och strypt. Så har man säkrat upp så kan det vara värt att kolla med installatören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.