Hej!

Jag har sökt hela helgen, läst, googlat, tittat i 10 år gamla trådar här osv och har kommit till insikt att vår ventilation suger trots att det inte upplevs så och luftfuktigheten är låg även på sommaren(aldrig över 55%).

Nu har jag i underbara paint skapat planritning för vårt 1 1/2 hus från 1975 på 180m2 med 3glas fönster och fuktspärr i katt/nockvind.

Förutsättningar
  • Vi kör uppvärming med LVP nere i tv rummet med flödet mot öppningen sen element uppe.
  • Huset har självdrag med mekanisk frånluft via badrummen
  • Badrumsfläktarna är på konstant något steg från max.
  • Vi har ett nivell-system som såklart suger väldigt lite luft. Vi pratar om några få liter men det är korrekt inställt.
  • Vi får lite fukt på insidan av alla fönsters nederkant där det inte finns tilluft när det är -5 eller kallare. Drog igång köksfläkten på morgonen och allt försvann på 1h (kanske bara ett sammanträffande), samtidigt satte jag pax-fläktarna på max från att ha varit på ett mycket lågt varvtal.
  • Jag har tätat så mycket jag kan med lister i vindsluckorna och även i vinden på spotlightsen.
  • Alla dörrar till samtliga rum osv är alltid öppna
Förklaring av ritning
De blå pilarna som är inringade i grönt är de enda spaltventilerna som finns. De blå pilarna utan grön cirkel är där jag tänkte sätta in spaltventiler
Dvs uppe har vi 0 styrd tilluft och tänkte sätta in https://www.leifarvidsson.se/ventil...ot/easy-vent-mini-inomhusdel-inkl-grundfilter bakom elementen dock prio på sovrummet eftersom de andra rummen används inte under längre tid.
För det finns väl inga spaltventiler med lång kanal som man kan sätta under fönsterbrädan? Hade varit billigare...

Jag har läst till mig att frånluft ska även finnas i köket mekaniskt men det blir det ju inte om köksfläkten är av? För den suger inte direkt luft om den är av (testade att bränna toapapper). Drar jag igång köksfläkten så drar det in mer luft i ventilerna och jag lyckades till och med få ventilerna uppe (dom sitter i överkant på fönsterna och det är fel då dom agerar frånluft i vanliga fall) att bli tilluft men man kan inte leva med en köksfläkt på max hastighet.
Så hur gör man med frånluft i kök? Alla nämner ju att luft ska in överallt men ut endast i kök/badrum. Sätter folk pax-fläkt i kök? Ser sådär ut med tanke på att man tänker att de endast är för badrum.

Frågor
1)
Hur ser jag till att jag har mekanisk frånluft i köket när fläkten inte är på? Även vid låga varvtal låter den ju så hade gärna undvikt det.

2) Vad tror ni om planen angående mina nya spaltventiler(blå pilar utan grön cirkel)? För mycket? Kör?

3) Vad har jag för alternativ med tilluft på 2a våningen? Är det enda alternativet produkten jag länkade som sätts bakom element lågt eller finns det spaltventiler som man kan sätta under fönsterbrädan genom väggen?


Jag uppskattar all hjälp, tips och tricks!
Jag förstår att jag inte kan förvänta mig få exakt omsättning av luft enligt dagens byggregler men allt är nog bättre än vad som finns idag.

Planritning av hus med rum betecknade, inklusive symboler för kylskåp och ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enkel planritning med sovrum, hall, badrum, gästrum, öppen garderob och trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Gå i och kika på leifandersson.se där finns det olika intagsventiler.
 
  • Gilla
Zlatje
  • Laddar…
BirgitS
  • Stäng ena tilluftsventilen i matrummet.
  • Öppna inte för mer tilluft i TV-rum. Däremot är det bättre om den enda tilluften är i övre änden så att luften verkligen strömmar genom rummet.
  • Ingen tilluft i hallen, däremot kan man ha frånluft där om det behövs för att få tillräckligt flöde.
  • Kontoret bör ha tilluft.
  • Tvättstugan bör ha frånluft (Pax-fläkt).
  • Ständigt flöde i köket kan man få med en Pax-fläkt i ytterväggen. Men 2 ständiga fläktar i badrum och tvättstuga kanske kan ventilera bottenplanet tillräckligt mycket. Jämför med rekommenderade luftflöden.

  • På övre plan ska klädkammaren inte ha tilluft utan frånluft.
  • Två frånluftsfläktar där uppe borde kunna ventilera sovrummen och hallen tillräckligt mycket, jämför med rekommendationerna. Om inte får man ha en frånluft i hallen.
 
  • Gilla
micccc och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
  • Stäng ena tilluftsventilen i matrummet.
  • Öppna inte för mer tilluft i TV-rum. Däremot är det bättre om den enda tilluften är i övre änden så att luften verkligen strömmar genom rummet.
  • Ingen tilluft i hallen, däremot kan man ha frånluft där om det behövs för att få tillräckligt flöde.
  • Kontoret bör ha tilluft.
  • Tvättstugan bör ha frånluft (Pax-fläkt).
  • Ständigt flöde i köket kan man få med en Pax-fläkt i ytterväggen. Men 2 ständiga fläktar i badrum och tvättstuga kanske kan ventilera bottenplanet tillräckligt mycket. Jämför med rekommenderade luftflöden.
  • På övre plan ska klädkammaren inte ha tilluft utan frånluft.
  • Två frånluftsfläktar där uppe borde kunna ventilera sovrummen och hallen tillräckligt mycket, jämför med rekommendationerna. Om inte får man ha en frånluft i hallen.
  • Okej. Stänger ena. Av vilket syfte? (vill lära mig)
  • Så vi borde egentligen ha en väggventil i nord östra änden i TV rummet?
  • Ska fixa till kontoret asap
  • Har tänkt sätta in där men inte blivit av än då tvättstugan är typ 5m2 och vi hänger tvätt i badrummet. Kanske ska ha en i alla fall för bättre frånluft?

  • Får flödets skull eller för att det är en klädkammare? Det kan komma att bli ett sovrum i framtiden när barn kommer med i bilden. Frånluft blir det automatiskt om jag öppnar ventilen i överkant av fönstret
  • När du säger 2 frånluftsfläktar, så menar du badrumsfläkten och klädkammarventilen?


    Du nämner att inte öppna för mer i TV-rummet. Jag läste att i enligt reglerna idag borde jag ha sådär 7 ventiler för att få igenom mina sådär 60l luft/min. Det kan jag omöjligt uppnå med få ventiler?

    Tusen tack
 
BirgitS
Z Zlatje skrev:
Okej. Stänger ena. Av vilket syfte? (vill lära mig)
Med bara en frånluftsfläkt så kommer tilluften att komma in där det är enklast och med många ventiler är det inte säkert att det kommer in någon luft alls genom ventiler som är längre bort. Det bör vara ungefär lika många ventiler som fläktar har jag hört. Om/när du har fler frånluftsfläktar så märker du om du kan öppna en till i matrummet.
Z Zlatje skrev:
Så vi borde egentligen ha en väggventil i nord östra änden i TV rummet?
Ja, det vore bättre.
Z Zlatje skrev:
Har tänkt sätta in där men inte blivit av än då tvättstugan är typ 5m2 och vi hänger tvätt i badrummet. Kanske ska ha en i alla fall för bättre frånluft?
Jag tror att det behövs för att uppfylla normerna någorlunda: https://www.byggahus.se/forum/threads/krav-pa-luftfloede-rekommendationer.87137/#post-602726
Z Zlatje skrev:
Får flödets skull eller för att det är en klädkammare?
Jag tror inte att det går att uppfylla normerna med bara en frånluftsfläkt på den ytan. Det är vanligt att man då sätter en extra frånluftsfläkt i klädkammare, men det går att göra det i övre hallen också.
Z Zlatje skrev:
ag läste att i enligt reglerna idag borde jag ha sådär 7 ventiler för att få igenom mina sådär 60l luft/min. Det kan jag omöjligt uppnå med få ventiler?
För 60 l/s behöver du också 5-6 frånluftsfläktar så den dag du har det kan du ha fler tilluftsventiler.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Med bara en frånluftsfläkt så kommer tilluften att komma in där det är enklast och med många ventiler är det inte säkert att det kommer in någon luft alls genom ventiler som är längre bort. Det bör vara ungefär lika många ventiler som fläktar har jag hört. Om/när du har fler frånluftsfläktar så märker du om du kan öppna en till i matrummet.

Ja, det vore bättre.

Jag tror att det behövs för att uppfylla normerna någorlunda: [länk]

Jag tror inte att det går att uppfylla normerna med bara en frånluftsfläkt på den ytan. Det är vanligt att man då sätter en extra frånluftsfläkt i klädkammare, men det går att göra det i övre hallen också.

För 60 l/s behöver du också 5-6 frånluftsfläktar så den dag du har det kan du ha fler tilluftsventiler.
Jag märker redan nu att det drar från alla 3 ventiler nere faktiskt lika mycket mer eller mindre :)

Ska kika på att stänga den i TV-rummet och sätta en väggväntil istället då så att frisk luft faktiskt passerar hela rummet och inte bara försvinner direkt ut i matrummet

Ska ta en titt på ventilen uppe i klädkammaren så att den agerar frånluft när jag öppnar den. Det borde den göra av naturliga själ

Oj. 5-6 frånluftsfläktar? Blir många hål i väggarna! Undra hur andra med hus som har varit självdrag gör för jag ser typ aldrig ventiler hos folk/grannarna. Suger ju lite för det måste ju verkligen sitta en fläkt annars blir dom tilluft här nere



Men det jag börjar med är ventil i kontoret sen dubbelkollar att det drar in luft jämt på de andra
Sätter väggventil i TV-rummet
Pax-fläkt i tvättstugan. Kanske en fläkt i groventren också då? Då blir det totalt 3 nere
Öppnar ventilen i klädkammaren uppe och hoppas den blir frånluft sen in med tilluft i sovrummet

Även om jag inte uppnår X/liter/h så tror jag nog att det blir bra mycket bättre än många andra hus och än vad vi har idag
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
O
Z Zlatje skrev:
Jag märker redan nu att det drar från alla 3 ventiler nere faktiskt lika mycket mer eller mindre :)

Ska kika på att stänga den i TV-rummet och sätta en väggväntil istället då så att frisk luft faktiskt passerar hela rummet och inte bara försvinner direkt ut i matrummet

Ska ta en titt på ventilen uppe i klädkammaren så att den agerar frånluft när jag öppnar den. Det borde den göra av naturliga själ

Oj. 5-6 frånluftsfläktar? Blir många hål i väggarna! Undra hur andra med hus som har varit självdrag gör för jag ser typ aldrig ventiler hos folk/grannarna. Suger ju lite för det måste ju verkligen sitta en fläkt annars blir dom tilluft här nere



Men det jag börjar med är ventil i kontoret sen dubbelkollar att det drar in luft jämt på de andra
Sätter väggventil i TV-rummet
Pax-fläkt i tvättstugan. Kanske en fläkt i groventren också då? Då blir det totalt 3 nere
Öppnar ventilen i klädkammaren uppe och hoppas den blir frånluft sen in med tilluft i sovrummet

Även om jag inte uppnår X/liter/h så tror jag nog att det blir bra mycket bättre än många andra hus och än vad vi har idag
Jag tror man kan konstatera att väldigt många i lite äldre hus inte når upp till 0,35liter/kvm utan ligger långt under det. Mitt eget hus inkluderat.

Mitt system byter 40 liter i sekunden, det är 1/3 av vad som skulle behöva bytas för att klara kraven så det är något jag behöver åtgärda framåt.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Jag tror man kan konstatera att väldigt många i lite äldre hus inte når upp till 0,35liter/kvm utan ligger långt under det. Mitt eget hus inkluderat.

Mitt system byter 40 liter i sekunden, det är 1/3 av vad som skulle behöva bytas för att klara kraven så det är något jag behöver åtgärda framåt.
Öppnade upp ventilen i klädkammaren. Nu är den frånluft (förutom då när ev köksfläkten är igång)

Jag glömnde att nämna att i trappen och badrummet uppe har vi takfönster men ventiler. Testade den i badrummet och den blir ju såklart också frånluft. Samma borde gälla den i trappen men hur många l/s skjuter dom ut då? runt 7 som en standard spaltventil? Takfönsterna har ju samma typ integrerat.

Badrumsfläkarna är https://www.bauhaus.se/badrumsflakt-fresh-iq-vit#go-to-description och ska då på max dra ut 134m3/hL. Med den uppe på max + nu frånluft i klädkammaren, sen senare en tilluft i sovrummet kanske ändå uppnår i alla fall tillräckligt luftombyte uppe? Då räknar jag inte med ev läckage från vindsluckorna som jag inte eventuellt lyckats täta


Vad tror du om https://www.bauhaus.se/badrumsflakt-fresh-f100-t#go-to-description i antingen köket eller groventren? fläkt men ser inte ut som en man har i badrummet men sätter samma Fresh IQ fläkt i tvättstugan för maximal effekt



EDIT: Trodde du var BeritS, så blev lite fel i mitt citat med liter det va så :)
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
För 60 l/s behöver du också 5-6 frånluftsfläktar så den dag du har det kan du ha fler tilluftsventiler.
Eftersom våningarna ska klara sin egna ventilation så gjorde jag en uträkning enligt boverkets regler.

Nere ska jag in med 45l/s (sådär 6 ventiler)
Uppe ska jag in med 14l/s ( då borde 2st ventiler in uppe räcka, eller duga rättare sagt )

Nere ska 162m3/h enligt uträkning ventileras ut
Uppe ska 50m3/h ventileras ut


Men om mina fläktar suger 135m3/h på max så är det ju väldigt mycket mer än vad som behövs uppe?
Och nere "saknas" då 1 fläkt?

Eller kan man inte räkna ut det såhär?
 
BirgitS
Normen är 15 l/s i badrum samt 10 l/s i tvättstuga och kök. För frånluft i andra rum har jag inte sett någon norm så det behöver inte ens vara 10 l/s men kan förstås vara det ändå. Man bör nog inte blåsa ut mycket mer än så för då är det kanske risk för att det börjar kännas kallt av draget.

Eftersom du har snedtak där uppe får man kanske räkna mer än själva boytan för det är nog egentligen luftvolymen som är intressant vid normal takhöjd. Det finns en gammal norm om att all luft ska bytas ut på 2 timmar så du kan jämföra med det.

Du bör räkna varje plan för sig. Det håller nere risken för att tilluftsventiler förvandlas till frånluft.
 
  • Gilla
Zlatje
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Normen är 15 l/s i badrum samt 10 l/s i tvättstuga och kök. För frånluft i andra rum har jag inte sett någon norm så det behöver inte ens vara 10 l/s men kan förstås vara det ändå. Man bör nog inte blåsa ut mycket mer än så för då är det kanske risk för att det börjar kännas kallt av draget.

Eftersom du har snedtak där uppe får man kanske räkna mer än själva boytan för det är nog egentligen luftvolymen som är intressant vid normal takhöjd. Det finns en gammal norm om att all luft ska bytas ut på 2 timmar så du kan jämföra med det.

Du bör räkna varje plan för sig. Det håller nere risken för att tilluftsventiler förvandlas till frånluft.
Men min uträkning borde stämma någorlunda? Annars vet jag inte hur jag ska räkna ut det om inte med mattematik, haha

Kan det då vara så att kondens på rutorna bildas uppe och nere pga otillräcklig TILLUFT snarare än otillräcklig frånluft? Även om matten säger att jag ska ha en till fläkt nere som jag tänker sätta i tvättstugan.
 
BirgitS
Jag kollade inte upp fläktarna så mycket men på någon stod det att maxflödet gällde vid fritt flöde eller något liknande. Jag vet inte vad de menar och om man då i praktiken inte kan få ut det flödet.

Kondens handlar om temperaturskillnad och otillräckligt luftflöde just framför glaset. Det gäller att man inte förhindrar luftflödet med t.ex. gardiner. Det har alltså inte något direkt samband med om det är otillräcklig frånluft eller tilluft.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag kollade inte upp fläktarna så mycket men på någon stod det att maxflödet gällde vid fritt flöde eller något liknande. Jag vet inte vad de menar och om man då i praktiken inte kan få ut det flödet.

Kondens handlar om temperaturskillnad och otillräckligt luftflöde just framför glaset. Det gäller att man inte förhindrar luftflödet med t.ex. gardiner. Det har alltså inte något direkt samband med om det är otillräcklig frånluft eller tilluft.
Hmm okej men de fönsterna i hallen tex kommer då alltid ha kondens när det är kallt då eftersom dom inte har ventiler över sig? Samma med fönsterna pp övervåningen?


Uppskattar verkligen hjälpen du ger
 
BirgitS
Det kan finnas luftflöde framför fönsterrutan oavsett om det finns en spaltventil i fönstret eller inte. Men bra ventilation enligt normerna minskar risken för kondens.
 
  • Älska
Zlatje
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan finnas luftflöde framför fönsterrutan oavsett om det finns en spaltventil i fönstret eller inte. Men bra ventilation enligt normerna minskar risken för kondens.
Då ska jag sätta 1 väggventil och 2 spaltventiler i tv rummet sen stänga den ventilen som redan finns där (Alternativt 2 väggventiler så det kommer frisk luft från 2 riktningar längst in)

Pax-fläkt i tvättstuga som är på konstant men skippar köket än så länge

2 tilluft uppe

1 spaltventil i kontoret


Då borde jag matematiskt ha ganska nära dagens standard på omsättning och äntligen lite tilluft uppe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.