Har ett utrymme i vår ladugård som jag skulle vilja göra till hönshus. Men är orolig över innertaket. Armeringen i betongen är synlig och rostig, se bild. Vill inte att taket plötsligt ska mosa hönsen, eller mig själv. Vad tror ni, hur illa är det? Och hur kan det åtgärdas?
 
  • Energisparlampa hänger från betongtak med synliga rostfläckar och ledningar i ett rått område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M msundq skrev:
Har ett utrymme i vår ladugård som jag skulle vilja göra till hönshus. Men är orolig över innertaket. Armeringen i betongen är synlig och rostig, se bild. Vill inte att taket plötsligt ska mosa hönsen, eller mig själv. Vad tror ni, hur illa är det? Och hur kan det åtgärdas?
Tror inte det är någon fara alls, ytlig armering rostar alltid.
Därför ska den som regel ligga minst 30mm in i en gjutning, och betong är "aggressiv" så mer rost i ytliga järn då fukt & syre tillsätts konstant.

Du ser ut att ha gammal hederlig rejäl gjutning med brädor som form sättning, och du har garanterat flera lager armering i olika skikt, dom brukade inte snåla på dimensionerna heller om det inte var krigstider.
Även den relativt stora gjutytan signalerar bra armering.
 
  • Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
Det är väldigt glest för att vara armering. Kan det vara något annat?
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Skulle gissa på det är armeringsstöd eller något annat. Mycket svårt att tänka mig att det är konstruktionsarmering.
 
Tack för svar! Kan/bör man göra nåt för att stoppa fortsatt rost? Måla?
 
M msundq skrev:
Tack för svar! Kan/bör man göra nåt för att stoppa fortsatt rost? Måla?
Nu jobbar jag med att bygga ny betong konstruktioner och inte reparation, så jag är inte expert på laga gammalt.

Men utav bilden så tycker jag inte det ser ut att vara en ”jätte” påverkan/skada så jag hade inte lagat den för ett hönshus. Men om jag skulle lagat den så hade jag bilat rent runt armeringen, borstat bort lös rost, lagt på ett lagningsbruk typ Ardex A46 eller liknande.
 
Skulle ju även kunna vara ett försök till svetsfästen för eventuell inredning/boxar/o.s.v.
 
M msundq skrev:
Tack för svar! Kan/bör man göra nåt för att stoppa fortsatt rost? Måla?
Ska vi veta mer behöver du borsta bort löst sittande rost på ett ställe och ta en bild på det som finns bakom rosten.
 
MrJay
Borsta med metallborste, spreja på eller applicera zinkfärg med pensel. Klart.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.