Hej alla

Behöver tips, råd från er.

Jag har testa nu några inställningar på vårt Nibe 640p under vinter och senaste inställning vi ställde in ligger på :
Värmekurva = 9
Ratten = - 5
Framledning = 34 c
Utetemperatur = +10 till - 5 ( någon gång förkommer minus grader under vinter mestadels är plus)

När jag ser på EL förbrukning just nu är den riktig hög typ 25kWh per / dag, bara Nibe 640p som förbrukar EL så mycket nu 25kWh/dag.
Är detta normalt med tanke på var jag bor, temperatur osv??
Vi märker nu att FVP konstant jobbar mot 1kWh /Tim och det känns riktig högt i mina ögonen.
Vi hade höjt vårt inställning som vi hade tidigare som var Värmekurva = 5 och Rattem = -8 Framledning = 28 och då förbrukade vi typ som max 12 kWh/Tim .

Kan någon förklara varför har EL förbrukning exploderat över 100% mer, och vad ni rekommendera att jag ska ha för inställning på min Nibe 640p ?.
Jag tycker att Värmekurva som är nu för på ( 9 ) för högt och påverkar att FVP jobba på hög varv nu och att detta leder till hög EL förbrukning .

Vi bor i Halmstad , västkusten.

Kan någon hjälpa mig med , stor tack.

Mvh
Felix / Halmstad
 
Hej! Hur stort hus har du, 1½-plan? och när är det byggt? Man måste uppskatta husets bruttobehov av värmeenergi. NIBE 640P är sedan en ganska bra frånluftsvärmepump som ju minskar energiförbrukningen till i bästa fall en tredjedel.
 
Hej
Vi har enplanshus på 140kvm välisolerad Green Edition LB Hus .
 
F Felix1973 skrev:
Hej
Vi har enplanshus på 140kvm välisolerad Green Edition LB Hus .
Hus är bygg 2010 .
 
Ok. Halmstad har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -13,3 °C. Då uppskattar jag att huset behöver tillföras ca 4,9 kW värme för att hålla 20 °C rumstemperatur inne. Vid 0-gradigt väder ute som nu behöver alltså huset tillföras ca 2,95 kW värme, dvs ca 71 kWh/dygn brutto. Värmepumpen i NIBE 640P ger 3 kW värme och kompressorn drar då 1 kW el. Tillsammans med fläkt, cirkulationspump och styrsystem blir det drygt 1 kW el som går åt. Vid 0-gradigt väder klarar alltså värmepumpen precis husets värmebehov utan el-patronen och din uppmätta elförbrukning på 25 kWh/dygn stämmer bra. Sänker ni temperaturen inomhus går det åt mindre el, man brukar säga 5% mindre el per grad lägre temperatur inomhus.
 
Tack för svaret.

Hur mycket är effektivare luft/luft värmepump från dem mest effektiva märke Panasonic eller Mitsubushi vs min Nibe 640p?
Vet du vad har min Nibe 640p för SCOP vs luft/luft Panasonic SCOP ?
Kan jag minska förbrukning om jag installerar en luft/luft värmepump??

En gång till tack för din expertis rådgivning.
 
SCOP för bra luftluftvärmepumpar anges idag till mellan 4 och 5 fast det är vid laboratorietester. SCOP för 640P är drygt 3 i verkligheten (lite högre om ni har enbart golvvärme i hela huset). Men är det köldgrader ute sjunker COP för luftvärmepumpar till kanske 2,5 vid -15°C medans det då fortfarande är drygt 3 för frånluftsvärmepumpen. Eftersom 640P är en förhållandevis bra frånluftsvärmepump och Halmstad har ett milt klimat med ganska låg energiförbrukning för uppvärmning av hus så blir den extra besparingen med en luftluftvärmepump relativt liten. Det är ju främst när det är så kallt att 640P annars måste använda el-patronen som man verkligen tjänar på det och det är ju bara en kort tid på året. Jag gissar ni kan spara drygt 1000 kWh/år med en luftluftvärmepump optimalt samkörd med 640P. Men det kan vara väldigt skönt med A/C de allra varmaste sommarveckorna och moderna luftvärmepumpar drar numera väldigt lite el när de går som A/C.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
SCOP för bra luftluftvärmepumpar anges idag till mellan 4 och 5 fast det är vid laboratorietester. SCOP för 640P är drygt 3 i verkligheten (lite högre om ni har enbart golvvärme i hela huset). Men är det köldgrader ute sjunker COP för luftvärmepumpar till kanske 2,5 vid -15°C medans det då fortfarande är drygt 3 för frånluftsvärmepumpen. Eftersom 640P är en förhållandevis bra frånluftsvärmepump och Halmstad har ett milt klimat med ganska låg energiförbrukning för uppvärmning av hus så blir den extra besparingen med en luftluftvärmepump relativt liten. Det är ju främst när det är så kallt att 640P annars måste använda el-patronen som man verkligen tjänar på det och det är ju bara en kort tid på året. Jag gissar ni kan spara drygt 1000 kWh/år med en luftluftvärmepump optimalt samkörd med 640P. Men det kan vara väldigt skönt med A/C de allra varmaste sommarveckorna och moderna luftvärmepumpar drar numera väldigt lite el när de går som A/C.
Stor tack för svaret.

Önskar dig en fin helg.

Mvh Felix
Halmstad
 
Tack! Önskar det samma!
/Josth
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.