Hej!

Med rörligt elpris (ej timpris!) menas vanligtvis:

"Det rörliga elpriset för en konsument baseras normalt på ett månadsmedelvärde av spotpriset (börspriset) under hela månaden och fastställs därför först när månaden är slut."

källa:
https://www.energimarknadsbyran.se/...ser-statistik/elpriser-prognos-och-utveckling

Låt oss nu gå till Vattenfall, de har följande som jag ser det mycket komplicerade beskrivning av sitt "rörligt elpris":

"Avtal om Rörligt elpris som ingåtts från och med 28 november 2022

Punkt 11 och 11a i tidigare överenskomna avtalsvillkor omformuleras
och ersätts följande skrivning:

11. Särskilda villkor för Rörligt elpris - Månadspris

11a. Elpris: Elpriset fastställs månadsvis efter avslutad kalendermånad och består av
Vattenfalls rörliga kostnader för inköp av el, fast elcertifikatsavgift, fast påslag i öre
per kWh och årsavgift. Vattenfalls rörliga kostnader för inköp av el fastställs efter
leveransperioden och utgörs av ett viktat medelvärde av de timvisa spotpriserna på
Nord Pool för det elområde där Kundens anläggning är belägen samt rörliga avgifter
för handel med el.

Månadspris: För anläggningar med såväl månadsmätning som timmätning från
Kundens nätföretag beräknas det viktade medelvärdet av timpriserna månadsvis
baserat på Vattenfalls anskaffade energivolym för leverans till anläggningar med
månadsavräknad förbrukning i samma elområde för varje timme.


Med avgifter för handel med el avses de avgifter Vattenfall har att erlägga till Svenska
kraftnät, e-Sett och Nord Pool samt de avgifter rörande balanskraft och reglerkraft
som följer av lagstadgat balansansvar för el.

Andra motsvarande elmarknader för fysisk handel ska likställas med Nord Pool enligt
detta Avtal i händelse av att Vattenfall skulle använda en sådan elmarknad istället för
Nord Pool.

Notera att punkt 11b, 11c och 11d kvarstår oförändrade."


Det är speciellt den fetade texten ovan som jag skulle uppskatta om någon kunde omformulera, så jag förstår vad de menar.

Och är det så att Vattenfalls "rörligt elpris" är samma sak som det som beskrivs av Energimarknadsbyrån, men uttryckt med fler ord? Eller är det något annat, än vad man vanligtvis får hos andra elleverantörer?
 
Jag tror det du funderar över finns beskrivet på Vattenfalls sidor om rörligt elpris.

Mer specifikt under "Vanliga frågor och svar" står det:

"Om din bostad är timavläst eller blir timavläst under avtalstiden övergår Rörligt elpris med månadspris till Timpris utan föregående avisering."
Så om du t.ex. ansluter dig till Greenly-appen så kommer Vattenfall att flytta över dig till timpris, eftersom Greenly i det läget begär av ditt elbolag att du ska få timavläsning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Jag tror det du funderar över finns beskrivet på Vattenfalls sidor om rörligt elpris.

Mer specifikt under "Vanliga frågor och svar" står det:
Citat:
"Om din bostad är timavläst eller blir timavläst under avtalstiden övergår Rörligt elpris med månadspris till Timpris utan föregående avisering."


Så om du t.ex. ansluter dig till Greenly-appen så kommer Vattenfall att flytta över dig till timpris, eftersom Greenly i det läget begär av ditt elbolag att du ska få timavläsning.
Det du skriver om är bra för Vattenfalls kunder att känna till. Det jag undrar är dock betydelsen av den fetade texten i mitt första inlägg, och det tror jag inte är att de flyttar över kunder till timpris, utan att fråga.
 
H Husbuggy skrev:
Det du skriver om är bra för Vattenfalls kunder att känna till. Det jag undrar är dock betydelsen av den fetade texten i mitt första inlägg, och det tror jag inte är att de flyttar över kunder till timpris, utan att fråga.
Nu är jag långt ifrån en expert, men det där ser ut som en beskrivning av hur normalt månadspris fungerar, med tillägget att om kundens nätleverantör skickar både data per timme och sammanställning för månaden som helhet, så verkar det vara månadssammanställningen som gäller. (Dvs att man fortfarande har månadspris i det läget.)
 
K krfsm skrev:
Nu är jag långt ifrån en expert, men det där ser ut som en beskrivning av hur normalt månadspris fungerar, med tillägget att om kundens nätleverantör skickar både data per timme och sammanställning för månaden som helhet, så verkar det vara månadssammanställningen som gäller. (Dvs att man fortfarande har månadspris i det läget.)
Så skulle det kunna vara, men notera:

1. per automatik så hamnar inte timavlästa kunder i denna kategori, utan då får man timpris. Med timavläsning måste man specifikt se till så man får månadspris om man är kund hos Vattenfall.

2. Varför har de en så komplicerad formulering? Och varför avslutas den med "för varje timme"? Det är där de tappar bort mig.
 
Fairlane
För varje timme så tittar de på hur mycket som förbrukats av dig och andra som har samma abonnemangsform hos Vattenfall, boende i samma elprisområde. Det multipliceras med elpriset för den timmen. I slutet av månaden så kan man då räkna ihop vad snittpriset. Vet inte om det blev klarare, men det där därifrån man tar det med timmen.

Dvs om du och alla andra kunder i området är "duktiga" och bara förbrukar el när det är billigt så kommer ni få ett lågt snitt. Om alla är "dåliga" och bara förbrukar på högpris så kommer snittet bli dyrt. I praktiken någonstans mittemellan såklart.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H Husbuggy skrev:
Så skulle det kunna vara, men notera:

1. per automatik så hamnar inte timavlästa kunder i denna kategori, utan då får man timpris. Med timavläsning måste man specifikt se till så man får månadspris om man är kund hos Vattenfall.
Det är det jag funderar på - om den här skrivelsen är ett sätt att låta folk som vill byta tillbaka till månadspris få det, utan att sluta med upplägget att man får timpris om man skaffar timavläsning.

Det du citerat ser ut att vara en avtalsändring - har du texten för hur motsvarande stycken såg ut innan ändringen?

2. Varför har de en så komplicerad formulering? Och varför avslutas den med "för varje timme"? Det är där de tappar bort mig.
Energimarknadsbyråns formulering är oprecis, medan Vattenfalls formulering beskriver mer exakt hur det går till. Specifikt är "ett månadsmedelvärde av spotpriset (börspriset)" lätt att tolka till något det inte är. Fairlane förklarade mer hur exakt det går till att få fram ett volymvägt månadspris.

H Husbuggy skrev:
Månadspris: För anläggningar med såväl månadsmätning som timmätning från Kundens nätföretag
Det här är delen av formuleringen jag inte riktigt förstår, men det kan som sagt vara ändringen för att tillåta dig att byta tillbaka till månadsviktat pris om du har timavläsning.

beräknas det viktade medelvärdet av timpriserna månadsvis
baserat på Vattenfalls anskaffade energivolym för leverans till anläggningar med
månadsavräknad förbrukning i samma elområde för varje timme.
Det här är en standardbeskrivning av hur volynvägning av månadsviktat pris fungerar i mer detalj. Energimarknadsbyrån beskriver det i rätt många ord längst ner på den här sidan: https://www.energimarknadsbyran.se/...-elpris/avtal-om-rorligt-pris-manadsborspris/
 
K krfsm skrev:
Det du citerat ser ut att vara en avtalsändring - har du texten för hur motsvarande stycken såg ut innan ändringen?

"beräknas det viktade medelvärdet av timpriserna månadsvis
baserat på Vattenfalls anskaffade energivolym för leverans till anläggningar med
månadsavräknad förbrukning i samma elområde för varje timme."

Det här är en standardbeskrivning av hur volynvägning av månadsviktat pris fungerar i mer detalj. Energimarknadsbyrån beskriver det i rätt många ord längst ner på den här sidan: [länk]
Jag har tyvärr inte den tidigare avtalstexten, men gissningsvis handlar ändringen om att de skall kunna ge alla som har timavläsning timpriser, även om kunderna inte önskat det.

Vad gäller formuleringen:

"beräknas det viktade medelvärdet av timpriserna månadsvis
baserat på Vattenfalls anskaffade energivolym för leverans till anläggningar med
månadsavräknad förbrukning i samma elområde för varje timme."

så är det ett långt stycke utan uppdelning. Jag tycker de skulle kunna ha uttryckt det som beskrivs här:

https://www.energimarknadsbyran.se/...-elpris/avtal-om-rorligt-pris-manadsborspris/

utan att ha med "för varje timme" i slutet. Detta avslut gör hela meningen mycket osäker. Vad är det som görs för varje timme? Inte minst då meningen saknar uppdelning, och det därför blir mycket oklart exakt vad som sker "för varje timme".

Bara för att man en gång i månaden kör en beräkning, innebär inte det att man får ett månadsmedel. Om för varje timme syftar till t.ex så här:
" För anläggningar med såväl månadsmätning som timmätning från
Kundens nätföretag beräknas det viktade medelvärdet av timpriserna för varje timme månadsvis
baserat på Vattenfalls anskaffade energivolym för leverans till anläggningar med
månadsavräknad förbrukning i samma elområde."


Lite glidningar, det är inte uppenbart att man här ingår i ett inköpskollektiv, och helt plötsligt har man kanske något som "i praktiken är" timpriser men man kallar det månadspriser. Detta är ingen bra juridisk text och jag är förvånad att den är formulerad som den är. Den öppnar för tolkningar, skapar osäkerhet, och som kund undrar man ju vad avsikten från företaget kan vara.

Detta i kombination med att Vattenfall ger folk timpriser så fort de har timavsläsning, även om de tecknat abonnemang för månadspris, gör ju att man har väldigt lätt att anta det sämsta om Vattenfall, speciellt i just denna detalj.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Husbuggy skrev:
men gissningsvis handlar ändringen om att de skall kunna ge alla som har timavläsning timpriser, även om kunderna inte önskat det.
Det hade de inte behövt ändra avtalet för, så var det uttryckligen redan i det gamla.
 
  • Gilla
Husbuggy
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Det är tydligen lite värre än så, dessutom. Har vattenfall ändrat till timbaserat medelpris, så går det inte att ändra tillbaks. Dethar t.exxä. avhandlats här : [länk]
Jag tror inte det är helt omöjligt, i alla fall vid teckning av nytt abbo, finns en speciall blankett eller liknande för dem att fylla i. .Du ser det även på formuleringen ovan, att de har kunder med timmätning och månadspris.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
H Husbuggy skrev:
Jag tror inte det är helt omöjligt, i alla fall vid teckning av nytt abbo, finns en speciall blankett eller liknande för dem att fylla i. .Du ser det även på formuleringen ovan, att de har kunder med timmätning och månadspris.
Du kan ha månadspris baserat på månadsmedel, och du kan ha månadspris baserat på timpris (det du frågar om handlar om skillnaden mellan dessa två) och du kan ha timpris. Har du av någon anledning valt att få elförbrukningen redovisad per timme (t.ex greenely), då ställer VF om från månadsmedel till "baserat på timpris", och de vägrar tydligen byta tillbaks, trots att EI säger att de ska.
Tråden från mitt inlägg är en av ett antal där detta diskuteras.
 
S sunqan skrev:
Du kan ha månadspris baserat på månadsmedel, och du kan ha månadspris baserat på timpris (det du frågar om handlar om skillnaden mellan dessa två) och du kan ha timpris. Har du av någon anledning valt att få elförbrukningen redovisad per timme (t.ex greenely), då ställer VF om från månadsmedel till "baserat på timpris", och de vägrar tydligen byta tillbaks, trots att EI säger att de ska.
Tråden från mitt inlägg är en av ett antal där detta diskuteras.
Precis. Saken är bara det att man faktiskt kan byta, eller ha månadspris med timmätning, i alla fall vid nyteckning av avtal, när man byter från annan firma till Vattenfall.

Du behöver dock stå på dig och troligtvis nå level 2 eller 3 support, Första nivån av kundtjänst du når, vägrar, det har du rätt i, enligt min erfarenhet.

https://www.neteffect.com/level-1-2-3-support/
 
H Husbuggy skrev:
Precis. Saken är bara det att man faktiskt kan byta, eller ha månadspris med timmätning, i alla fall vid nyteckning av avtal, när man byter från annan firma till Vattenfall.

Du behöver dock stå på dig och troligtvis nå level 2 eller 3 support, Första nivån av kundtjänst du når, vägrar, det har du rätt i, enligt min erfarenhet.

[länk]
nu är det inte jag som har problemet, utan de som har vattenfall som nätleverantör...
 
S sunqan skrev:
vattenfall som nätleverantör
Ett viktigt förtydligande, denna tråd och de tidigare har främst handlat om hur Vattenfall Elhandel agerar när man har timavläsning oavsett nätbolag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.