Hej.
Vi köpte hus förra året och det ingick en flaggstång i glasfiber på 10 meter.
Där har varit en gammal sen tidigare i trä som de tog bort men det gamla fästet har stått kvar fram tills förra veckan då vi tog bort det för att förbereda för det nya fästet.
Det vi insåg var att om vi reser denna stång så kommer det se tokigt ut då vi har ett enplashus på ~ 5 meter till nock.

Kan man ta bort fästet på stången, kapa den till rätt längd i förhållande till huset, sätta tillbaka fästet och sen resa stången?
Om man kan, hur kapar jag glasfibern på bästa sätt?
Tacksam för svar.
 
Jag tror inte att en 10m stång skulle se fånig ut.
Om du ändå vill ha en kortare rekommenderar jag att sälja den du har och köpa en kortare.
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Unikt namn
Varför skulle en 10m stång se konstig ut vid ett enplanshus?
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Förstår inte heller varför det skulle se konstigt ut. Det jag tycker ser konstigt ut är korta flaggstänger, på lite avstånd (ser bara flaggan ej stången) kan det se ut som att det flaggas på halv stång med en kort flaggstång.
 
  • Gilla
Joel Hector och 2 till
  • Laddar…
J Joel Hector skrev:
Kan man ta bort fästet på stången, kapa den till rätt längd i förhållande till huset, sätta tillbaka fästet och sen resa stången?
Om man kan, hur kapar jag glasfibern på bästa sätt?
Tacksam för svar.
Klart att du kan kapa stången!
Lättast är att använda en elektrisk sticksåg.
Och sedan flytta fästena till nytt läge.

(Har själv haft både plastflaggstång vid huset och plastmast på vår 22 kvm skärgårdskryssare)
 
  • Gilla
Joel Hector
  • Laddar…
Visst kan man, det är sannolikt lättare att köpa en kortare stång om man vill ha det.
På detta forum är det nog mer uppskattat att starta en byggtråd där ni anpassar hushöjden efter flaggstången;)
 
  • Haha
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Förstår inte heller varför det skulle se konstigt ut. Det jag tycker ser konstigt ut är korta flaggstänger, på lite avstånd (ser bara flaggan ej stången) kan det se ut som att det flaggas på halv stång med en kort flaggstång.
en stång som är dubbelt så hög som huset ser jätteknasigt ut. Enligt rekommendationerna så bör en flaggstång sticka upp en tredjedel av huset.
 
Res upp den och se hur det blir innan ni bestämmer er för att kapa den?
Om den står en bit från huset så kanske det inte ser konstigt ut.

Edit

om ni väljer att kapa den kanske det är enklare att ta av ett par meter i toppen?

mvh
 
  • Gilla
Joel Hector
  • Laddar…
J Joel Hector skrev:
en stång som är dubbelt så hög som huset ser jätteknasigt ut. Enligt rekommendationerna så bör en flaggstång sticka upp en tredjedel av huset.
Vi tycker nog olika. Själv skulle jag tycka det såg konstigt ut med en flaggstång på ca 4,5 meter vilket det skulle kunna bli om det är ett enplanshus med platt tak.
Hur höga är flaggstängerna utanför kungl. slottet? Tror de är lägre än 'huset'. Hovet borde ju ha koll på 'reglerna'. Eller gäller reglerna bara 2,5 planshus? Det är väl där någonstans regeln verkar vettig.
 
  • Gilla
Joel Hector
  • Laddar…
Behåll stången som den är, tycker det ser ut som många skaffat för kort stång och därmed liten flagga, troligen på grund av att priset på stången ökar lite i kvadrat. Ser "puttinuttigt" ut med för liten flagga och stång. Och det ser helknasigt ut med för stor flagga till liten stång. Såg häromsistens ett hus där man skaffat det och reagerade direkt.
Skulle satsat på en 12 meter hög stång med 3 meter flagga till en normalstor villa, det är lagom och ser bra ut.
 
  • Gilla
Joel Hector
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.