Hej,
Tänkte jag kan lägga upp lite info om projekt ventilation efterhand.
200 kvm hus, 2 plan med stor vind byggt 2002. Har mekanisk frånluft utan någon återvinning alls utan all varm dyr luft skickas rätt ut och smälter snön runt huven på taket. Friskluftsventiler i alla rum för tilluften.

Beställt helentrepenad för installation av FTX av en lokal firma. Flexit CL4 med kylbatteri som kommer kopplas på brinevätskan på bergvärmen för passiv kyla på sommaren. Befintliga frånluftskanaler kommer kunna användas men kommer isoleras lite mer. Komplettering med en frånluft till köket på bottenvåning.
Till luftskanaler måste dras helt nya. 2 till bottenvåningen (sovrum, tvrum) samt 3 till våning 2 (ungarnas sovrum)
Till bottenvåningen kommer innebära lite inbyggnad efteråt där kanalerna dras ner genom rum på plan 2.
Själva värmeväxlaren installeras givetvis på vinden och befintligt hål i yttertak där frånluftshuven med motor sitter idag kommer användas för kombihuv från/tilluft.

Min förhoppning är att vi ska få ett bättre inomhusklimat utan kallras från ventiler samt tillförsel av ren filtrerad luft.
Bättre fördelning i huset av värmen som den kakelugn vi har på bottenvåningen alstrar. Sitter en frånluft 1 meter bredvid kakelugnen. Samt givetvis lägre kostnader för uppvärmning.

Offerten jag godkänt bifogar jag urklipp från.
 
  • Offert för installation av FTX-ventilationssystem med värmåtervinning, programmjusteringar, nätverksuttag och prissättning anges.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ErikWestman
  • Laddar…
Glöm inte isolering även på tilluftskanalerna på vinden, och snåla inte, minst 100mm på till- och frånluften, gärna mer.
 
  • Gilla
Ring och 1 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Glöm inte isolering även på tilluftskanalerna på vinden, och snåla inte, minst 100mm på till- och frånluften, gärna mer.
Precis, glömde skriva det men dom kommer också vara isolerade. Det har installatören gått igenom med mig. Han var också tydlig med att isoleringen på frånluften som finns idag måste kompletteras.
 
  • Gilla
Antemoo
  • Laddar…
dum fråga men om man har 2 våningar, måste dom riva väggar / tak för att kunna dra rör?
 
Z Zlatje skrev:
dum fråga men om man har 2 våningar, måste dom riva väggar / tak för att kunna dra rör?
Eller dra i skåp / utan på vägg o bygga ny vägg/konsol
Jag gjorde det senare.
Hittade en lämplig vägg att dra rören vid/ned till kälkaren och byggde ny vägg utanpå.
Löjligt smutt.
Bara en lite tjockare innervägg på ett ställe där det nästan inte syns. Man tänker aldrig på det ens även om jag vet om att där går rören.
 
  • Gilla
Zlatje
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Eller dra i skåp / utan på vägg o bygga ny vägg/konsol
Jag gjorde det senare.
Hittade en lämplig vägg att dra rören vid/ned till kälkaren och byggde ny vägg utanpå.
Löjligt smutt.
Bara en lite tjockare innervägg på ett ställe där det nästan inte syns. Man tänker aldrig på det ens även om jag vet om att där går rören.
Hej, precis som du skriver. Blir ett rör som jag måste bygga in, de andra dras ner bredvid garderober osv.
Installationen drog igång i fredags så nu är det nära!
 
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Hej,
Tänkte jag kan lägga upp lite info om projekt ventilation efterhand.
200 kvm hus, 2 plan med stor vind byggt 2002. Har mekanisk frånluft utan någon återvinning alls utan all varm dyr luft skickas rätt ut och smälter snön runt huven på taket. Friskluftsventiler i alla rum för tilluften.

Beställt helentrepenad för installation av FTX av en lokal firma. Flexit CL4 med kylbatteri som kommer kopplas på brinevätskan på bergvärmen för passiv kyla på sommaren. Befintliga frånluftskanaler kommer kunna användas men kommer isoleras lite mer. Komplettering med en frånluft till köket på bottenvåning.
Till luftskanaler måste dras helt nya. 2 till bottenvåningen (sovrum, tvrum) samt 3 till våning 2 (ungarnas sovrum)
Till bottenvåningen kommer innebära lite inbyggnad efteråt där kanalerna dras ner genom rum på plan 2.
Själva värmeväxlaren installeras givetvis på vinden och befintligt hål i yttertak där frånluftshuven med motor sitter idag kommer användas för kombihuv från/tilluft.

Min förhoppning är att vi ska få ett bättre inomhusklimat utan kallras från ventiler samt tillförsel av ren filtrerad luft.
Bättre fördelning i huset av värmen som den kakelugn vi har på bottenvåningen alstrar. Sitter en frånluft 1 meter bredvid kakelugnen. Samt givetvis lägre kostnader för uppvärmning.

Offerten jag godkänt bifogar jag urklipp från.
Vart är detta? Är själv intresserad av att göra något liknande.
 
L micke880 skrev:
Vart är detta? Är själv intresserad av att göra något liknande.
Du menar vart i landet? Västra Värmland
Var en rejäl pjäs vi baxade upp på vinden i fredags.
 
  • Trappa till loft, vardagsrum, öppen design, tvättmaskin, växter på fönsterbräda, gråa gardiner, trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
te95mne och 1 till
  • Laddar…
Lite uppdatering. Mest jobb på vinden idag men det är anvisat, alltså borrat små hål överallt där rören ska gå ner. Även kylbatteriet sitter på stammen dock utan inkopplat kylvätska då. Befintliga frånluftsrör har 30mm isolering men det kommer sprättas bort och 100 mm kommer sättas dit istället. Är en del jobb kvar på vinden med dragningar dit rören ska ner i huset men det tar sig. Oorganiserad vind med omålade möbler, rör, lådor och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindutrymme med isolering, rör, kartonger och synlig trappnedgång till rum nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerat vindsgolv, VVS-kanaler, isoleringsmaterial, värmeventilation, träspaljé och några verktyg eller delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vind med ventilation, isolering, träbjälkar, rörisolering, damm, silvertejp, däck, oorganiserat, underkonstruktion, skymd sikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ErikWestman och 3 till
  • Laddar…
Dåså, varit på jobb ett par dagar och när jag kom hem är det inte mycket kvar. Det som ska göras på måndag är isolering av tilluftskanalerna, lite komplettering på ett par andra ställen och sen injustering av anläggningen. Den är redan igång men med alla ventiler helt öppna och vi märker redan skillnad på klimatet inne. Lite bilder bifogas Vind med isolering, rör med folie, papplöv, oorganiserad, under renovering eller underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flexibel ventilationsslang med tejp, oisolerat vindsgolv, diverse föremål och korgar i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindutrymme med isoleringsmaterial, ventilationsrör och oorganiserad förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör i vind, isolering, pappersplast på golv, metallstöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindutrymme med isolering, ventilationsrör, träbjälklag och elektriska kablar. Oordnat och ouppstädat intryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vind med isolering, rör, trägolv, nedsläppt träbit, nedervåning synlig genom golvöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vind med isolering, ventilationsrör, träbjälkar och vy ner till rum nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ErikWestman och 1 till
  • Laddar…
Har vart bortrest över helgen men har nu på kvällen fått igång appen. Kul att se lite temperaturer nu är elbatteriet aktiverat eller eftervärme kallas det väl också tror jag, får se hur jag gör med den framåt. Ska isoleras mer imorgon runt rören på vinden iaf. Skärmavbild av driftinformation för ventilationssystem visande temperaturer, luftfuktighet, och fläkthastigheter på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Antemoo
  • Laddar…
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Har vart bortrest över helgen men har nu på kvällen fått igång appen. Kul att se lite temperaturer nu är elbatteriet aktiverat eller eftervärme kallas det väl också tror jag, får se hur jag gör med den framåt. Ska isoleras mer imorgon runt rören på vinden iaf. [bild]
Målet för mig hade varit att kunna köra utan elvärmare. Åtminstone om elpriset är högt.
Nu har jag själv fjärrvärme och elräkningarna brukar ligga på typ 3-400kr, men jag undrar hur det hade sett ut med triggad eftervärmare.
 
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Har vart bortrest över helgen men har nu på kvällen fått igång appen. Kul att se lite temperaturer nu är elbatteriet aktiverat eller eftervärme kallas det väl också tror jag, får se hur jag gör med den framåt. Ska isoleras mer imorgon runt rören på vinden iaf. [bild]
Har du bergvärme finns ingen som helst anledning att köra eldriven eftervärmare, det kommer bara bli dyrare.
Snarare borde du stänga av eftervärmaren och justera ner kurvan på bergvärmepumpen något för att istället spara några slantar.
 
H Hans G2 skrev:
Har du bergvärme finns ingen som helst anledning att köra eldriven eftervärmare, det kommer bara bli dyrare.
Snarare borde du stänga av eftervärmaren och justera ner kurvan på bergvärmepumpen något för att istället spara några slantar.
Jag styr bergvärmen med ngenic med termostat i huset så stänger bara av eftervärmaren nu så får vi se hur det känns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.