Är det en bra ide att kombinera solcell till befintlig bergvärme i prissynpunkt(ej miljö det vet vi)

  • Antal röster
    14
Fast skall man vara lite petimeter så frågar du egentligen om två olika saker, dels om det är lönsamt med solceller i kombination med bergvärme (ja, det verkar det vara, uppvärmningsformen spelar ingen större roll, det är hur mycket el den drar som är det viktiga) och dels hur mycket det kan kosta att bygga en anläggning mestadels själv.

Men som sagt, lite ödmjukhet skadar inte. Förväntar man sig exakta och "on the point"-svar på ett diksussionsforum som detta, så har man nog lite för höga förväntningar.
 
B Bergling skrev:
Fast skall man vara lite petimeter så frågar du egentligen om två olika saker, dels om det är lönsamt med solceller i kombination med bergvärme (ja, det verkar det vara, uppvärmningsformen spelar ingen större roll, det är hur mycket el den drar som är det viktiga) och dels hur mycket det kan kosta att bygga en anläggning mestadels själv.

Men som sagt, lite ödmjukhet skadar inte. Förväntar man sig exakta och "on the point"-svar på ett diksussionsforum som detta, så har man nog lite för höga förväntningar.
Jaja. Vadå ödmjukhet. Vill man inte diskutera just det jag frågade utan bara skriva orelaterade svar som inte alls är viktigt eller har med saken att göra. Läser man texten jag skrev så ser man vad jag frågar. Och det är min tråd och mina frågor. man kan bara hoppa över till något annat om man inte är intresserad eller har en aning om något av det jag undrar över. Inget illa med det bara logiskt. Har man inget att göra och bara har tråkigt finns det chattar istället för att förstöra tråden. Jag har en app nu som visar vad just pumpen drar i el dag/mån/år men orkar inte med detta forumet. Jag är inte här för att diskutera annat än det min tråd skapats för. Här ska diskuteras det jag hade tänkt skulle diskuteras inget annat. Det trodde jag var det som var meningen med denna funktion.Man håller sig till ämnet. Tror det är många bra folk som läser här men det är uttråkade negativa gubbar som skriver. Resten förstår att man inte svarar om man inte vet helt enkelt. Din fråga som tex hur mkt just pumpen drar ÄR tex en bra fråga som ingår i diskutionen för det är ju väldigt viktigt iom att det är den jag vill backa up. Men jag ska se om jag kan stänga tråden. Jag kommer göra egen forskning om detta och då kanske jag kan dela med mig av mina kunskaper(gratis:)). Rakt på sak. Svara på saker folk undrar över om det jag meddelar(inte hur många gånger jag klipper gräset på en vecka). OK. Adjö
 
Redigerat:
B Bergling skrev:
Fast skall man vara lite petimeter så frågar du egentligen om två olika saker, dels om det är lönsamt med solceller i kombination med bergvärme (ja, det verkar det vara, uppvärmningsformen spelar ingen större roll, det är hur mycket el den drar som är det viktiga) och dels hur mycket det kan kosta att bygga en anläggning mestadels själv.

Men som sagt, lite ödmjukhet skadar inte. Förväntar man sig exakta och "on the point"-svar på ett diksussionsforum som detta, så har man nog lite för höga förväntningar.
Föresten om jag frågar två saker. Tre saker fyra saker. Svara på något av dem då. Vad kostade det att bygga. Ååå intresant kanske jag tycker och undrar hur man gick till väga. Kanske jag undrar hur mkt paneler man behövde osv. Vad är det som är så himla fruktansvärt otydligt?
 
B Bergling skrev:
Fast skall man vara lite petimeter så frågar du egentligen om två olika saker, dels om det är lönsamt med solceller i kombination med bergvärme (ja, det verkar det vara, uppvärmningsformen spelar ingen större roll, det är hur mycket el den drar som är det viktiga) och dels hur mycket det kan kosta att bygga en anläggning mestadels själv.

Men som sagt, lite ödmjukhet skadar inte. Förväntar man sig exakta och "on the point"-svar på ett diksussionsforum som detta, så har man nog lite för höga förväntningar.
Är det ödmjukt att be mig se i en spåkula, eller säga att mitt ämne är onödigt, eller undra om huset ligger i skåne eller norrland för att i princip dumförklara istället för att bara fråga vart huset ligger i sverige på ett just ödmjukt sätt. Undra varför jag INTE vill sätta paneler på taket som att jag är dum och måste ha ett väldigt konstigt tak om jag inte har dem där(skrev inte inte). Ja varför inte isf. Tror gammla gubbar inte förstår hur de själv framstår(egen erfarenhet) men ska bli behandlade som gudar själv. Vet inte hur gammla ni är men jag får den uppfattningen.
 
Jag har bett om att få ta bort tråden. Förlåt till er som skrivit för besväret jag orsakat er. Och till er som läst ända hit när vi inte kom fram till något.

Vi får ta reda på mera fakta genom trådar/googla/youtube eller kontakter som man gjort vid andra renoveringar man fastnat på. Ha det gött och lycka till. Mvh
 

Bästa svaret

B Brodern skrev:
SNÄLLA. Det var ju just det jag ville ha reda på "VAD" en installation "KAN" kosta. Om "DU" har solceller vad kostade det "DIG".
Det är väll klart att det spelar roll vilken uppvärmning jag har om hur lönsamt det blir. Direktverkande el och solceller eller bergvärme med solceller.

hur mkt el jag använder har jag ju skrivit! Elpriserna lär ju inte bli lägre är det var innan inflationen. Jobbet och hur många solceller och hur mycket celler jag behöver var ju frågan.

Finns det 30% med "liknande" trådar har de igentligen kommit rätt. Just nu med de elpriserna som det är så är ju denna fråga högst passande. Det är dagens/årets/årens stora fråga i hushållen idag.
Men med de svaren man får här vet jag inte. Alla trådar är inte formulerade på samma sätt och ger inte lika givande svar.
Kanske min tråd kunde komma till användning för någon annan inte bara mig. Men som det ser ut nu så blir det ju bara skit av allt.

Snälla! vad var igentligen meningen med ditt svar?

Ska man läsa trådskaparens fråga. Ska man försöka hjälpa, om man inte är intresserad ska man svara då med bara skit eller inte svara alls.

Ärligt talat läs mer än bara rubriken.

"Herre gud" vad är det här för forum.

Är du samma person som svarade tidigare men med annat användar konto eller är alla så här.

Yröttsamt forum det värkar vara. Du/ni skrämmer bort potentiella vettigt folk med intressanta svar. Och ni ruinerar min tråd
Jag svarade på den fråga jag kunde besvara, vilket var den i rubriken och istället för att bara svara med ja/nej så skrev jag ut vilka parametrar som är avgörande eftersom frågan var felställd.
Jag installerade inte själv så kan inte svara på de frågorna.

Sen har jag förstått av din senare kommentar att du tog illa vid dig av att jag skrev att du kan titta i en spåkula om vad som kommer hända med elpriset. Det var inte menat som något speciellt riktat mot dig utan en observation om att den viktigaste delen i kalkylen om solceller är lönsamma eller ej inte går att förutse och planera för just nu. Bara på det här forumet finns flera mega-trådar om elpriset och vad folk tror kommer hända. Det finns nästan lika många åsikter som personer men ingen vet säkert.

Sen skriver du att du vill att andra ska berätta om sina erfarenheter. Så jag nämnde jag att det fanns massor med andra trådar som berättar om just deras installation. Vilken efterforskning de gjort, hur de gjorde, vad det kostat och hur det gått. Det finns som sagt massor att läsa men du skriver själv att du inte börjat forska ännu. Nu vet du att du är på rätt ställe när du börjar. Här kan jag dock erkänna att det var skrivet med viss frustration över att det (inte bara här utan på forum generellt) skapas nya trådar som frågar om samma saker om och om igen för att trådskaparen inte orkar söka och läsa bland det som redan finns innan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.