Hej!

Jag har några frågor, eftersom jag har varit utan en spis under en längre tid och har beslutat att skaffa en ny. Min lägenhet har en huvudsäkring på 25 amp, 1 fas och 6/10/10 propar (varav 10 är till köket) i en etta på 20 kvm.

Jag undrar om det går att hitta en spis som fungerar med detta elektriska system? Jag skulle gärna vilja köpa en, men eftersom jag inte har någon kunskap om detta ämne är jag lite orolig för att jag kommer att köpa en spis som drar mer ström än vad som är tillåtet.

Finns det något sätt att begränsa spisens strömförbrukning så att man inte går över den tillåtna mängden? Är det något som normalt finns inbyggt i spisar? Vilken spis rekommenderar du som är bra och inte kostar för mycket?

Jag har också tänkt på att höja proparas max ampere, men jag vet inte hur mycket det kostar ännu. Jag har också kontaktat Borlänge Energi för att få veta vad det kostar att byta ut huvudsäkringen till, t.ex. 35 amp.

Jag tar tacksamt emot all hjälp jag kan få, eftersom jag har varit tvungen att leva på en instantpot i snart ett år. Ett av mina sätt att reducera stress och ångest är att laga mat, så det har börjat bli jobbigt. Så igen, all hjälp är Välkommen.
 
Att säkra upp huvudsäkringen från 25A till nästa storlek lär kosta många tusen. Det lär vara G2-säkring, nästa stiorlek är G3, det behöver byggas om en del, det lär även behövas bytas kabel.
Även fastighetsägaren måste godkänna uppgraderingen, sen är det inte säkert att inkommande ledning klarar högre belastning/avsäkring.
 
Har det tidigare varit elspis eller gasspis?

Eller har det bara varit en liten bänkspis med en liten ugn och två plattor?

Är det en fullstor 60-spis med normalstor ugn och fyra plattor du vill ha?

En fullstor spis brukar vara avsäkrad med 20A i enfaslägenheter.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Att säkra upp huvudsäkringen från 25A till nästa storlek lär kosta många tusen. Det lär vara G2-säkring, nästa stiorlek är G3, det behöver byggas om en del, det lär även behövas bytas kabel.
Även fastighetsägaren måste godkänna uppgraderingen, sen är det inte säkert att inkommande ledning klarar högre belastning/avsäkring.
Okej! men vad finns det för lösningar för en ugn i så fall? jag måste kunna ha en ugn i min lägenhet på något sätt? jag tänker också jag ser andra i lägenheterna har typ bättre ugnar som borde vara värre? Finns det limiters?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har det tidigare varit elspis eller gasspis?

Eller har det bara varit en liten bänkspis med en liten ugn och två plattor?

Är det en fullstor 60-spis med normalstor ugn och fyra plattor du vill ha?

En fullstor spis brukar vara avsäkrad med 20A i enfaslägenheter.
Jag vill ha en så stor som möjligt men Liksom om jag har en 16amp säkring istället. Kan jag på något sätt limitera den? saken är jag är okej med att det inte funkar fullt ut bara jag inte råkar få en prop att gå
 
Som sagt, i enfaslägenheter brukar spisen oftast vara avsäkrad med 20A, spisen är då fast ansluten.

Om du köper en spis med induktionshäll så brukar iaf hällen kunna gå att strömbegränsa.

Sen är det "bara" att tänka efter lite så att man inte drar igång ugnen och två plattor på max samtidigt utan tex låta ugnen komma upp i temperatur innan man kör igång plattorna.
 
  • Gilla
Joniz97
  • Laddar…
Jag har kört en vanlig trefasspis på enfas 10A. Första gången för att ha en extra ugn när det skulle gräddas måna pizzor. Senare även som snabblösning när den ordinarie spisen dog. Det fungerar om man tänker sig för. Jag körde inte ugn och spis samtidigt och skippade startläget. Inte hög effekt på plattor om mer än en är igång och liknande. Men jag skulle köpt en enfasspis, även om den ska ha 20A. Det funkar på 10A om man är försiktig. Men om du har 25A in så är det vettigaste att uppgradera ledningen och säkringen till spisen.
 
kisumisu
Joniz97 Joniz97 skrev:
Hej!

Jag har några frågor, eftersom jag har varit utan en spis under en längre tid och har beslutat att skaffa en ny. Min lägenhet har en huvudsäkring på 25 amp, 1 fas och 6/10/10 propar (varav 10 är till köket) i en etta på 20 kvm.

Jag undrar om det går att hitta en spis som fungerar med detta elektriska system? Jag skulle gärna vilja köpa en, men eftersom jag inte har någon kunskap om detta ämne är jag lite orolig för att jag kommer att köpa en spis som drar mer ström än vad som är tillåtet.

Finns det något sätt att begränsa spisens strömförbrukning så att man inte går över den tillåtna mängden? Är det något som normalt finns inbyggt i spisar? Vilken spis rekommenderar du som är bra och inte kostar för mycket?

Jag har också tänkt på att höja proparas max ampere, men jag vet inte hur mycket det kostar ännu. Jag har också kontaktat Borlänge Energi för att få veta vad det kostar att byta ut huvudsäkringen till, t.ex. 35 amp.

Jag tar tacksamt emot all hjälp jag kan få, eftersom jag har varit tvungen att leva på en instantpot i snart ett år. Ett av mina sätt att reducera stress och ångest är att laga mat, så det har börjat bli jobbigt. Så igen, all hjälp är Välkommen.
25A skall inte vara något problem så länge du inte kör en massa värme element eller enorma halogen lyktor och liknande ;) Om ledningen från proppskåpet tål så skulle man även kunna uppgradera säkringar till 16A. Sällan du har alla plattor och ugn på samtidigt.

Dessutom bör 10A fungera om man inte belastar det länge om det är tal om gammaldags proppar (dem ska tåla överlast en kort stund).

Bor själv i hus och har 3*20A.
Diskmaskin, tvättmaskin, ugn, bastu går på en.... Den går dock om allt körs samtidigt, men håller förvånsnsvärt bra ändå. Men det är väl det att det är termostater så det är sällan full last.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joniz97
  • Laddar…

Bästa svaret

Behåll 25A huvudsäkring.
Sätt en ny 20A grupp och dra fram till spisen. Då kan du köra i princip utan att bekymra dig.
 
  • Gilla
Joniz97
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Jag har kört en vanlig trefasspis på enfas 10A. Första gången för att ha en extra ugn när det skulle gräddas måna pizzor. Senare även som snabblösning när den ordinarie spisen dog. Det fungerar om man tänker sig för. Jag körde inte ugn och spis samtidigt och skippade startläget. Inte hög effekt på plattor om mer än en är igång och liknande. Men jag skulle köpt en enfasspis, även om den ska ha 20A. Det funkar på 10A om man är försiktig. Men om du har 25A in så är det vettigaste att uppgradera ledningen och säkringen till spisen.
Hur fick du fart på ugnen när det sitter 400v element och du matar med 230v?
 
Det var en trefasmatad 230V spis inte en 400V spis.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
electroluxaren skrev:
Hur fick du fart på ugnen när det sitter 400v element och du matar med 230v?
Är inte det flesta 230v men fördelat på 3 faser. Jag har i alla fall ugn 230v. 2st induktion 230v+styrningen. 2st induktion plattor går på 3 fasen 230v.

Går tom sätta allt på 1fas fast då blir ju resultaten att allt kan inte köras samtidigt. Men min spis är köpt i Finland. Så kanske kopplingsschema ser annorlunda ut i en svensk?
 
A
kisumisu kisumisu skrev:
Är inte det flesta 230v men fördelat på 3 faser. Jag har i alla fall ugn 230v. 2st induktion 230v+styrningen. 2st andra plattor går på 3 fasen 230v.

Går tom sätta allt på 1fas fast då blir ju resultaten att allt kan inte köras samtidigt.
Induktion definitivt
Men många spisar är 3fas i Sverige fortfarande
 
A
D Daniel 109 skrev:
Det var en trefasmatad 230V spis inte en 400V spis.
Men då är det en enfasspis per definition, sen spelar det ingen roll hur många enfas anslutningar som används
2-fas och 3-fas är ansluten mellan faser
1-fas är ansluten mellan fas och nolla
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
electroluxaren skrev:
Induktion definitivt
Men många spisar är 3fas i Sverige fortfarande
Okej, då måste ts kolla noga hur spisen är.

Är för övrigt märkligt att man har bara 1 fas indraget och på så stor säkring. Det normala för lägenheter är väl 3*16 i huvudsäkring?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.