Hej. Är mitt i ett bygge av garage. Garaget är byggt på platta samt ett murat varv av leca. Nu till min fråga.

varvet med leca ska få ett ytskikt i form av puts eller finns det andra lösningar? Kollat lite på sockelskiva. Måste det vara luftspalt bakom sockelskivan eller skulle den kunna fästas direkt mot obehandlad leca?

Om jag nu väljer att putsa: hur är det med temperatur och väderlag? När skulle ni säga är god tid att göra detta?
 
Tomture61
I mitt eget garagebygge så användes kantelement i frigolit med en fibercement skiva mot utsidan .
Byggde med ett lager lättbetongsten .
Fibercement skivan på frigoliten togs bort (fantastiskt arbetskrävande) och ersattes med en högre som täckte även lättbetongstenen , monterades med montagelim . Kan även monteras med cementbaserad produkt (lim)
Fibercement skivorna köptes på Beijer bygg (8 mm) slät yta .
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...entbaserade-skivor/cembrit-construction-fasad
Kapades med en specialklinga till cirkelsågen .

Ang att putsa leca stenen så innehåller puts vatten , vatten fryser vid minusgrader .
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
I mitt eget garagebygge så användes kantelement i frigolit med en fibercement skiva mot utsidan .
Byggde med ett lager lättbetongsten .
Fibercement skivan på frigoliten togs bort (fantastiskt arbetskrävande) och ersattes med en högre som täckte även lättbetongstenen , monterades med montagelim . Kan även monteras med cementbaserad produkt (lim)
Fibercement skivorna köptes på Beijer bygg (8 mm) slät yta .
[länk]
Kapades med en specialklinga till cirkelsågen .
Ska kolla in dessa, tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.