E epw skrev:
Pratar vi tot 2 timmar per fönster ink resa, etablering, inköp av matrial, rivning, montering, avetablering och deponi?
Inköp - Inget spring i byggvaruhusen. Allt levererades på pall hem till mig veckan innan. Jag hade ju själv valt typ av fönster och storlek. Listerna borde de själva räkna ut lätt eller ett enkelt datorprogram för att få fram antal löpmeter som går åt. Samma med övrigt material.
Rivning - ja
Montering- ja
Avetablering - ja
Deponi - nej. De ställde de gamla fönstren där jag anvisat och sedan sålde jag dem på blocket. Gamla lister körde jag till ÅVC själv. En resa på två km för mig så det tar kanske två timmar att åka två km åt andra hållet och hyra ett släp och sedan lasta det gamla och slänga det och lämna tillbaka släpet igen. Ryms inom två timmar per fönster eftersom monteringen tog 48 mantimmar för 28 st. Slänga 28 fönster hade tagit några timmar till men hade varit möjligt själv i min kombi att köra kanske sju ggr på några timmar den korta sträckan och dumpa dem. Effektivare med två man och släpvagn.
Resa - ja eftersom de inte var på plats hela arbetsdagar utan snarare max 7 timmar. Deras företag ca 10 km från mig.

Detta är ett typisk standardjobb och det är därför det nästan alltid offereras med fast pris. Dock högt, även i mitt fall när jag sedan såg hur fort det gick. Fast jag hade ju inte blivit lyckligare om det tagit dubbelt så lång tid.
 
  • Gilla
epw
  • Laddar…
Jag bytte 15 fönster och tre altandörrar förra året och det landade runt 60 tkr. Då gick det på löpande och blev dyrare än vad vi först trodde, men det berodde främst på att fönstren dels spikats ovanifrån eller vad man ska säga, innan fasadteglet mutades. Visst kunde man såga spikarna men det var milimeterpassning att få in/ut fönstret och ibland behövde man såga gips invändigt. Dessutom hade jag lyckats beställa två fönster i fel storlek så det krävde lite anpassning, ingen jättediff men kanske 2-3 cm.
 
  • Hand som håller en morot ovanför en stege på en träveranda, matrester på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takreparation pågår, isoleringsmaterial syns, träbrädor och spikar, personens hand i förgrunden, gröna häckar bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Jag bytte 15 fönster och tre altandörrar förra året och det landade runt 60 tkr. Då gick det på löpande och blev dyrare än vad vi först trodde, men det berodde främst på att fönstren dels spikats ovanifrån eller vad man ska säga, innan fasadteglet mutades. Visst kunde man såga spikarna men det var milimeterpassning att få in/ut fönstret och ibland behövde man såga gips invändigt. Dessutom hade jag lyckats beställa två fönster i fel storlek så det krävde lite anpassning, ingen jättediff men kanske 2-3 cm.
60 000 för arbete eller fönster ?
 
MrJay
Nyinstallation av fönster i vårt nybygge, strax över 100k exkl. moms :cool:

En tumregel är ca. 5000kr/normalfönster de sista tre åren enligt de som jobbar med det.
 
  • Gilla
Dino34
  • Laddar…
D Dino34 skrev:
60 000 för arbete eller fönster ?
Arbete. Dock inte målat invändigt men smygar och fönsterbrädor.
 
  • Gilla
Dino34
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.