Man kan sätta upp ett hönsnät som häftyta.
 
Att blanda olika kemiska vätskor utan att ha rätt kunskap är nog rätt vanskligt. Japp det fäster bra men hur påverkas t.ex. trälim av att hamna i en miljö som kunna transportera fukt????????? Rätt eller fel, men inte skulle jag våga mig på att blanda på detta viset om jag som amatör vill finna en fungerande lösning.
 
Anledningen till att jag kom på att blanda i PVA-lim i putsen var att jag kom till att tänka på att det är sånt man använder som primer när man ska sätta kakel eller flytspackla. Men som sagt jag är inte expert på området och som tur är gjorde jag bara en liten bit... :)
 
K
Trälim som primer? Hmm... vilken tillverkare står för en sån lösning?
 
Köpte en primer när jag skulle göra badrum får några år sedan. Har i alla fall för mig att den var PVA-baserad fast väldigt tunn i konsistensen.
 
För att puts källaren ska du nog använda ett C bruk, Beror lite på vad som sitter på väggarna just nu. Håll bruket ganska blött, då har du tid att riva det. Du behöver bearbeta ytan med ett rivbräde om du vil ha slät yta. Om du ska måla det sen så ta en färg som klarar att släppa ut fukt. Många silikatfärger har mycket plast i sig. Inge bra.
 
Jag ska putsa om mina väggar i källaren, har dock inte börjat ännu, håller fortfarande på att försöka få bort plastfärgen (det är denna borttagning som förstör putsen). Jag har redan köpt två säckar c-bruk som jag hade hoppats ska räcka till det rum jag håller på med nu. Färg är också redan inköpt och det blev "putsfärg" som enligt utanpåskriften på burken ska vara bra på att andas.

Nu har jag längtat länge efter att få ta detta hobbyrum i bruk, så snart blir väl jobbet gjort ;-)
 
Liten uppdatering.

Nu är källaren "grovputsad", med vanliga c-bruk. Jag har fått ini "knixet". Det är precis som alla säger, övning ger färdighet.

fem påsar puts är inköpt och ligger och väntar på att bli uppkasstat på väggen. kanske till helgen.

uppdaterar med bild när det är gjort. (före och efter bilder).

/Spoon
 
c-bruk eller putsbruk. har du förslammat kan du ju dra på det med bredspackel men annars ska det ju kastar på och det kan ta några säckar innan knixet kommer:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.