Hej,

Jag undrar om någon vänlig själ kan tipsa om förslag på hur en gästtoalett kan rymmas på nedre plan i vårt hus?
Förutsättningarna är att rör mm går i krypgrund och komplettering är relativt enkel. Sovrum/kontor är barnrum och behålles gärna så några år till. Köket vi har är onödigt stort/långt och det är där vi själva har tankarna på att få in en gästtoalett. Tacksam för tips!

Ritning av en lägenhet med terass, vardagsrum, köksö, och sovrum/kontor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

I högra sidan av hallen. Till vänster om duschen. Räcker väl med en kvadratmeter till en WC och litet smalt handfat.
 
  • Gilla
16386 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Om toaletten verkligen ska sättas in i köket så är väl lämpligaste platsen i hörnet där det står K/F.
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
Hur blir det under trappan, blir det för litet.?
 
J JerreEssberg skrev:
Hur blir det under trappan, blir det för litet.?
Det är tyvärr för litet under trappen.
 
Ursäkta några nyfikna frågor. Varför dubbla wc nere och inte en på ovanvåningen ist?
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om toaletten verkligen ska sättas in i köket så är väl lämpligaste platsen i hörnet där det står K/F.
Vi har samma tanke men ser att det kan bli ”korridor” med dörrar som möts från nuvarande badrum.
 
GoC GoC skrev:
I högra sidan av hallen. Till vänster om duschen. Räcker väl med en kvadratmeter till en WC och litet smalt handfat.
Bra idé, skall kolla lite närmare på det förslaget, tack!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ursäkta några nyfikna frågor. Varför dubbla wc nere och inte en på ovanvåningen ist?
”Ovanvåningen” består av ett mindre utrymme med kontor idag. Inte speciellt stort och jag tänkte att installationerna skulle bli enklare där nere. Taket sluttar också a la kattvind.

Ritning av byggnadsplan, två våningar, entré, trappa, grundläggande arkitektonisk layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok synd, dåliga förutsättningar tyvärr. Jag säger hallen
 
  • Gilla
linvige
  • Laddar…
BirgitS
L linvige skrev:
”Ovanvåningen” består av ett mindre utrymme med kontor idag. Inte speciellt stort och jag tänkte att installationerna skulle bli enklare där nere. Taket sluttar också a la kattvind.

[bild]
Om rummen är tillräckligt stora för att användas som barnsovrum så är en toalett där uppe värdehöjande vid en försäljning.
L linvige skrev:
Vi har samma tanke men ser att det kan bli ”korridor” med dörrar som möts från nuvarande badrum.
Visserligen, men det är en mycket bra markering av att här börjar den privata delen av huset. Dessutom gör det att badrumsdörren inte längre är i köket, vilket jag och många tycker är en fördel.
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
Problemet med att bygga toan i köket, förvisso en väl fungerande lösning, blir så klart att det blir betydligt dyrare då även köket måste byggas om. Ser även ut som om det är enda delen av köket som har överskåp som man då går miste om.
 
  • Gilla
linvige och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
GoC GoC skrev:
Problemet med att bygga toan i köket, förvisso en väl fungerande lösning, blir så klart att det blir betydligt dyrare då även köket måste byggas om. Ser även ut som om det är enda delen av köket som har överskåp som man då går miste om.
Ja, det är för- och nackdelar med alla varianter. TS får ju avgöra om det är förvaringen i hallen eller köket som är viktigast att ha kvar.
 
  • Gilla
linvige
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det är för- och nackdelar med alla varianter. TS får ju avgöra om det är förvaringen i hallen eller köket som är viktigast att ha kvar.
Det ska sägas att vi önskar göra om köket inom ett par år. Det är dåligt planerat och opraktiskt. Dessutom är golvet dåligt och behöver bytas. Men en till toalett behövs innan så stora åtgärder och jag tror att vi kan disponera om hallens förvaring lättare.
Om vi sätter toaletten i hallen skulle det bli enkelt med avlopp och vatten då inkommande är precis under hallen. Dessutom yttervägg vilket skulle göra ventilation smidigt.
 
Ritning av en planlösning med trappa, två garderober märkta "G," och dörröppningar.
Small change stairs and window and you have big bathroom.
 
  • Gilla
linvige
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.