Vi har ett vattenburet system med vedpanna och luft/vattenpump och ett tryckkärl på ca150L och fyller jag upp det till en bar så går den ned till noll på bara en dag ungefär.
Det är även ofta mycket luft i systemet som släppt ut genom en automatisk avluftningsventil.
Jag kröp runt under huset idag för att se om jag hittade någon läcka men hittade inget.
Det måste ju vara åtskilliga liter som läcker ut och det borde ju märkas?
 
Redigerat:
Det är viktigt att förtrycket i expansionskärlet är rätt för att inte säkerhetsventilen ska öppna och släppa ut vatten.
 
J Josth skrev:
Det är viktigt att förtrycket i expansionskärlet är rätt för att inte säkerhetsventilen ska öppna och släppa ut vatten.
Jag råkade komma åt skicka knappen innan jag var färdig så du svarade nog innan det men hur menar du att säkerhetsventilen släpper ut det? Då skulle det bli blött på golvet under den, och det sjunker sakta under lång tid, inte direkt liksom.
 
Kollade nu och det är redan nere på noll bar och då fyllde jag upp det till 1bar vid lunch och har sedan dess eldat upp två 750L tankar till 80 grader.
Men det är klart om det släpps ut luft så sjunker ju trycket, men var kommer luften ifrån?
 
Ja det blir blött då under säkerhetsventilen eller där röret från den går ner. Om det är stora tryckförändringar i systemet så kanske gummibälgen i expansionskärlet inte klarar att jämna ut trycket och då kan säkerhetsventilen släppa ut ganska mycket vatten.
 
J Josth skrev:
Ja det blir blött då under säkerhetsventilen eller där röret från den går ner. Om det är stora tryckförändringar i systemet så kanske gummibälgen i expansionskärlet inte klarar att jämna ut trycket och då kan säkerhetsventilen släppa ut ganska mycket vatten.
Det blir inte blött någonstans så det är nog inte säkerhetsventilerna.
 
Ajdå. Då kan det vara en riktig läcka någonstans.
 
Pys på bälgen i expansionskärlet?
 
Hur länge har du haft problemet?
Källarhus? Platta på mark? Golvvärme?
 
När du fyller på, går manometern upp snabbt då. Släpp ut på något ställe och se på manometern om den dyker i tryck snabbt. I båda fallen så är det antingen dåligt med luft i blåsan eller att den är trasig. Det ska var ca 0,6 bar i kärlet med luft och då ska det vara tomt på vatten, manometern ska visa noll och det heter förtryck.
När du eldar så blir vattnet bra varmt och då kan trycket stiga rätt bra, om det fallerar med kärlet.
 
Är nog från värmepumpen det läcker, jag gick förbi den innan och såg att det droppade vatten från den och det är man ju van vid att det droppar kondens från den men nu kör vi ju inte den haha
Om det inte är att all värme som pumpas ut där för att det inte ska frysa smälter en massa snö men min far har samma pump (baxi bonus air 12) och då hade en tempgivare spruckit och börjat läcka.
Ska kolla närmare på det i morn.
 
Du säger stängt av VP. är det vattenrör ut till den. Stänger man av så stannar pumpen. Då finns risk att det kan frysa om det inte finns frysskydd inbyggt i VP. Det har varit en del minus nu och kanske längre fram i tiden med.
 
Den är inte avstängd bara ställd på låg temp så att den går igång om vi av någon anledning inte skulle elda tillräckligt.
Den har även en funktion som ska starta cirkulationspumpen när det är kallt men det fungerar inte som det ska, antingen går den hela tiden eller inte alls så den har jag stängt av.
Men det cirkulerar ut dit hela tiden ändå, det är alltid ungefär samma temp i den som i tanken så det ska inte vara något problem.
 
Finns det fler än en säkerhetsventil. Ska vara en på en VED-panna
 
Det sitter en på pannan, en på expansionskärlet och en ut till värmepumpen, det går att helt stänga av slingan ut till den så det är väl vettigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.