127 102 läst · 586 svar
127k läst
586 svar
Oskälig faktura från elektriker
Om man ändå fick skruva själv...E Eloffen skrev:
Jo, men nu är inte TS någon nätägare, så hans transformatorbehov torde vara starkt begränsat. Likaså med leveranser av 400kg kabel, 7 på morgonen. Så då är frågan -varför skall han betala ett hutlöst överpris för en service han inte kommer att utnyttja?E Eloffen skrev:
Jag gissar att du själv är hantverkare och bara upplevt högkonjunktur och därför inte förstår bättre.
Minnie
Ja, jag håller med om att de inte bör behöva något påslag. Men ser det som rimligt med ett visst påslag.
Man vet aldrig när man vaknar upp och är sugen på 400kg kabel.Minnie Mesola skrev:Jo, men nu är inte TS någon nätägare, så hans transformatorbehov torde vara starkt begränsat. Likaså med leveranser av 400kg kabel, 7 på morgonen. Så då är frågan -varför skall han betala ett hutlöst överpris för en service han inte kommer att utnyttja?
Jag gissar att du själv är hantverkare och bara upplevt högkonjunktur och därför inte förstår bättre.
Minnie
Förövrigt förväntar jag mig att nätägare har egna lager med kritiska komponenter och kabel.
Jag blir inte så upprörd av ett litet påslag, tycker till och med det är berättigat om hantverkaren lagerhåller vanliga komponenter.D Daniel 109 skrev:
Men om de åker till en butik och handlar åt dig, och tar betalt för resan i tid och milkostnad, så kan man fråga sig vad de tillför egentligen. Ligger ute med pengar? Ibland kanske, men ibland får de ju pengarna innan de själv ska betala.
Snart kommer han säga att priset beror på "garantin". Hörni, spetsa öronen - nu kommer det!E Eloffen skrev:
Jag använder bara lokala bolag som jag vet en del om.. Och dom får reda på och godkänner att om något kostar mer än Biltema, Jula, Hornbach, Bauhaus eller liknande får dom betalt för dessa priser och inte deras debiterade. Och det har fungerat hos alla än så länge. En bråkade en gång. Då körde jag dit en kvart innan dom stänger affären. Och lovade att inte gå därifrån förrän vi var överens. Fem minuter efter stängning var fakturan justerad efter vad vi kommit överens om med priserna. Och vi har gjort affärer även efter det.
Det där med bonus, etc från Ahlsell stämmer inte.B Bernt Ö97 skrev:
Det är inte Ahlsell som blåser kunderna, det är hantverkaren. Tvärtom är Ahlsell enligt mitt tycke en av de bättre distributörerna. Sen kan vi tycka vad vi vill om deras enormt höga bruttopriser, vilket underlättar för hantverkarna att försöka blåsa oss. Men när jag köper av Ahlsell så får jag direkt ett nettopris på fakturan, per order rad det är det jag betalar inget annat. Det förekommer inga dolda kickbacks. Det innebär att om en hantverkare visar fakturan så ser kunden exakt avd han betalt. Nedan är hur en Ahsell faktura för ett typiskt inköp ser ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är inte fakta.L lbgu skrev:Det låter som han blåser dig med Ahlsellpriser (Han köper för dyra pengar av Ahlsell som han kan visa kvitto på för dig, sen har han enorm rabatt av Ahlsell som inte du ser). Klassisk hantverkarbluff.
En hantverkare som fakturerar sina kunder Ahlsellpriser är per definition en bedaragare så att han blåser dig på andra sätt också är bara förväntat. Jag skulle bestrida fakturan.
Ahlsell må ha löjliga rabattsatser, men de jobbar inte med dolda fakturor. Visar hantverkaren en Ahlsell faktura så framgår nettopriserna tydligt, på varje rad. Det sker inga dolda återbetalningar.
Det finns ju en fördel med att deras påhittade priser är så extrema. Det gör det lätt att särskilja från riktiga priser.
Utveckla gärna. Jag har ingen annan agenda. Jobbar överhuvudtaget inte mot privatmarknad,E El-Löken66 skrev:
Menar du att du har stora kickbacks från ahlsell?? Har varit kund till dom i 15 åt, har aldrig fått annat än en direktfaktura..
Hm, sökte på elgross och kickback, och hamnade på en sidan från konkurrensverket som bekräftar att kickbacks inte är ovanligt. Så läge för mig att förhandla. Till försvar så är det sannolikt inte här de stora problemen ligger. Om en kickback på 5-10% sätts på nettot så slår det rätt lite i förhållande till de upphausade bruttopriserna, som jag ser som mycket större problem. Om en produkt kostar 100:- brutto med 75% rabatt så kostar den netto 25:- för dom av oss som saknar kickaback. Om företag x får 10% ytterligare kickback (vilket jag tror är väldigt mycket) så blir nettot 22,5:-.E El-Löken66 skrev:
Det är 2 års prescriptionstid på obehörig installation...S sve84 skrev:
A atomlab skrev:Skulle aldrig få för mig att köpa en ny bil till de montörer som jag ger jobb. Köper bilarna 1-3år gamla och så körs dom tills de tar slut. Brukar vara ca 3-4år. Blir dessutom Opel, Fiat eller liknande. Allt annat är att kasta pengarna i sjön. Hur ofta tror du egentligen att en servad och väl omhändertagen bil rasar?
Vad för special verktyg har du som är så dyra i ditt yrke som elektriker? Spänningsprovare, multimeter, megger. ≈25k och håller iaf i 10år utan att skämmas.
En snickare har betydligt dyrare saker utan att behöva ta en pålägg på 250% på virket.
Skulle jag jobba 55-60tim i veckan och få ut 40 så hade jag rotat djupt i fickorna för att skära av kostnaderna.