Har lagt golvvärme med spårade spånskivor i hall och kök som är på tärbjälklag ovan krypgrund. Kommer att flytspackla i hallen enl instruktioner från spånskiveföretaget, men frågan är hur jag gör med ångspärr? Det ska väl vara ångspärr då det är krypkrund under? Resten av området lägger jag plast och flytande parkett på.
 
Nej. Det behövs inte alls. Var ska du lägga plasten, direkt under parketten?
 
Ja enligt parkettgolvtillverkaren ska det vara ångspärr under parketten oavsett pga golvvärme men ska man inte ha ångspärr oavsett när det är krypgrund?
 
Det verkar inte troligt att det behövs när det är krypgrund. Lusläs läggningsinstruktionerna.
 
Golvtillverkarna brukar kräva ångspärr även i mellanbjälklaget av någon anledning. Förmodligen för att ha nåt att skylla på om det blir fel,
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
S smekre skrev:
Har lagt golvvärme med spårade spånskivor i hall och kök som är på tärbjälklag ovan krypgrund. Kommer att flytspackla i hallen enl instruktioner från spånskiveföretaget, men frågan är hur jag gör med ångspärr? Det ska väl vara ångspärr då det är krypkrund under? Resten av området lägger jag plast och flytande parkett på.
Det låter som en risk för spånskivorna du har lagt att montera en ångspärr som mellanlager som förhindrar torkning ovanpå dem.

Ångspärr används vanligtvis på två sätt i ett hus:
1. Monterad på den varma sidan av en isolering, för att förhindra att fuktig inomhusluft når en kall yta och därmed kondenserar
2. Monterad under ett trägolv för att förhindra att fukt når golvet underifrån, exempelvis från en betongplatta

1 är inte aktuellt i ditt fall eftersom fukten vi är rädd för kommer underifrån, inte från rummet i detta fall.

2 - det blir då märkligt att montera ångspärren ovanpå en spånskiva som i sin tur är fuktkänslig. Även om du skyddar själva golvet så kan fukten ändå nå spånskivan. I fallet med klinkern så har den i princip 0 effekt eftersom klinker och flytspackel inte är fuktkänslig. Min känsla blir att ångspärren snarare gör skada i detta fall.

Generellt när det gäller krypgrund så är det viktigaste att det ligger ångspärr mot marken som förhindrar tillskott på fukt i krypgrunden orsakad av markfukt. Är din krypgrund uteluftsventilerad, så kan utrymmet bli fuktigt från uteluft, men att kondensering ska ske mot bjälklaget är inte beroende på om där finns ångspärr, eftersom bjälklaget bör vara varmare än uteluften.

Det största problemet med krypgrunder är sommarfukten, som tillsammans med värme skapar en trevlig grogrund för mikroorganismer. Det viktigaste är alltså att krypgrunden är fri från organiska material och att själva bjälklaget är lufttätt - dvs detta är inte samma sak som ångtätt. Du kan fortfarande ha diffusionsöppna material i bjälklag och golv samtidigt som du förhindrar luftvandring från krypgrunden in i huset.

Oavsett vad golvtillverkarna säger så är det som är viktigast för ditt bjälklag, golv och hus att du håller ett torrt klimat i krypgrunden.
 
Redigerat:
Okej tack för utförliga svar! Nästa fråga, är det ok att flytspackla mot befintlig ytterdörrströskel i trä eller behövs avstängningslist där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.