Hallå!
Nu har kommunen där jag har min sommarstuga ÄNTLIGEN påbörjat att utforma nya byggbestämmelser vad gällande storlek på stuga och takvinkel etc etc...men till min stora besvikelse så blir min stuga "utanför" . På den gamla planritningen så är det klart och tydligt att jag tillhör detta område, men helt plötsligt så har kommunen ritat en ny där jag ( som enda hus ) hamnar utanför detta fritidshus-område. Kan dom göra så? var ska man Överklaga detta och är det ens någon ide` ? Eftersom att jag nu är utanför detta område så undrar jag även om jag i s f tillhör någon annan detaljplan..eller kan man vara utanför en detaljplan, alltså få bygga hur man vill??
 
Du kan nog inte bygga obegränsat hur du vill även om du ligger utanför detaljplan – men du har antagligen större friheter. Men, det är förstås möjligt att du tillhör en annan detaljplan. Kolla med kommunen. Det låter märkligt att utesluta ett enda hus:)
 
Tack för ditt svar! Tycker också att det är märkligt att jag blir det enda huset. Jag pratade med kommunen idag och deras svar är att jag kan ansöka om egen detaljplan...lät på henne som att det är inga problem. Jag själv misstänker att det säkert är svårt att få igenom.....suck
 
Kolla bara så att du inte drar på dig några kostnader ifall du begär framtagande av ny detaljplan, jag vet inte vem som betalar för sånt ... Det kan självklart vara värt det, men det kan också vara onödigt. En rimlig gissning är väl att du ändå kommer att kunna få bygglov för samma saker som dina grannar. Men det kan ju vara annat som ingår i detaljplanen, vatten och avlopp till exempel. (ja, det ingår förstås inte ekonomiskt, men rätten att koppla in sig kanske ingår)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.